Hej!

Har en fråga till de kunniga människorna här på forumet :).
Jag har nyligen fått installerat en Teslaladdbox hemma i garaget som jag är väldigt nöjd med.
Det är draget 2,5mm2 FK-kabel från centralen ut till garaget i flexrör ungefär 3-4 meter som mynnar i kopplingsdosan på bilden. Sedan en 2,5mm2 5G bort till laddboxen. Kabeln sitter med egen säkring med "personskydd" i centralen enligt bild.

Har 16A huvudsäkring och boxen är inställd på 3-fas 16A (11kW totalt) men då bilen går att ställa så lågt som 5A fungerar det bra. Jag brukar ladda på 8A (8x230x3=ca5,5 kWh) på natten och ingen säkring har gått ännu.
Har dessutom EON Elna så jag kan se exakt hur mycket ström som förbukas i realtid i appen. Huset klarar sig fint på de 5,5kWh som är kvar då jag laddar bilen.

Det hade varit smidigt med ett 3-fasuttag (CEE) i garaget av flera anledningar.
Kan jag ta ström från kopplingsdosan till laddboxen och använda till ett nytt 3-fasuttag?
Givet att de inte belastas för mycket samtidigt naturligtvis. Det kan väl inte ha någon betydelse?

Kommer att be elfirman som satte upp boxen att göra detta men vill förhöra mig så att de inte säljer på mig något onödigt.

Tack på förhand!

• Förrådsutrymme med tegelväggar, cyklar, verktyg, och lastcykel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En laddbox för elbil monterad på vägg ovanför tegelsten, kabel ansluten, text "LADDBOX" synlig.
    Skapa konto
  • Elcentral med säkringar och märkning för "Laddbox", säkringsnummer och statusindikering.
    Skapa konto
Finns lite regler om dessa laddboxar, exempelvis om att de ska vara på egen JFB mm. Så regelmässigt är det inge vidare.

Det GÅR däremot förstås, men är lika regelvidrigt som att du själv skruvar dit ett uttag och kopplar in. Nu vet jag inte vilken typ av laddbox och specifikationer som den har men en orsak till att ha egen JFB kan vara att skydda mot likströmsfel (tycker mig ana TypeA på bilden dock utan likströmsskydd). Enkelt sett så kan bilen läcka en likström mot nätet och då ska det bryta. Vad som kan hända om du har något annat inkopplat på bilens sida om JFB kan man ju fundera på. Det är dessutom så att man ju har ett batteri som kan leverera rejäla mängder energi på kort tid så att ha annat inkopplat på denna sidan skulle jag säga är mindre bra vid eventuella fel.

Skulle väl säga att bättre vore att avsäkra i centralen med 16A (byt PSA mot en dvärgbrytare 3-fas), sätta upp en undercentral istället för dosan i garaget och ha laddboxens PSA där, samt grena av till CEE före denna PSA. Då kan du dessutom grena av till andra saker om du önskar, men alltid före laddboxens PSA.

Redigerat:
  • Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
Tack för svar!
Laddboxen har inbyggd JFB typ A samt likströmsskydd + PSA i centralen.
JFB typ A du anar till höger är enbart till värmepannan, det sitter även en till JFB A till all hushållsel i centralen.

Men ditt förslag är ju också en enkel manöver utan massa extra kabeldragning. 👍
Men det blir ju ingen större skillnad i praktiken då likströmsskyddet sitter inbyggt i laddboxen.

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
A
I elinstallationsreglerna står det lite kryptiskt att det ska vara en egen grupp till laddaren så jag hade nog inte kopplat in uttaget på samma grupp.

Om det ska vara en särskild krets till det kan det ju inte vara andra saker i samma krets.
Annan tråd om samma sak: https://www.byggahus.se/forum/threads/easee-laddbox.479631/

Vidare så står det att det ska vara en egen jordfelsbrytare till laddaren. Det har du ju i elcentralen vad jag kan se.
Du har nog tom dubbla jordfelsbrytare? Om din laddbox har inbyggd typ a-jfb och även dc-skydd. Inte för att det gör något. Det kan ju vara bra om du skulle vilja byta laddbox någon gång. Då är det redan förberett i elcentralen.

Tomtoms förslag var ju inte alls dumt.

Redigerat:
Tack för era svar! Då förstår jag att det är mest reglerna som säger att laddboxen ska sitta på egen krets. Så då får det vara så.
Men skulle jag köra en tex. borrmaskin en stund när bilen inte är inkopplad kan det ju i praktiken inte hända något även om det strider mot regelverket.

Japp, det är dubbla JFB. Firman som installerade har väl som standard att sätta en PSA i centralen oavsett vilken box de än monterar. (Såvida det inte är en box utan likströmskydd som kräver JFB Typ B).

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Mikael_L
A avh67f skrev:
I elinstallationsreglerna står det lite kryptiskt att det ska vara en egen grupp till laddaren så jag hade nog inte kopplat in uttaget på samma grupp.

Om det ska vara en särskild krets till det kan det ju inte vara andra saker i samma krets.
Annan tråd om samma sak: [länk]

Vidare så står det att det ska vara en egen jordfelsbrytare till laddaren. Det har du ju i elcentralen vad jag kan se.
Du har nog tom dubbla jordfelsbrytare? Om din laddbox har inbyggd typ a-jfb och även dc-skydd. Inte för att det gör något. Det kan ju vara bra om du skulle vilja byta laddbox någon gång. Då är det redan förberett i elcentralen.

Tomtoms förslag var ju inte alls dumt.
Jag har läst reglerna som att det inte får sitta flera laddboxar på samma JFB, men att JFB till laddboxen kan vara ansluten till annan utrustning samtidigt.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
A
Hur gör du den tolkningen? Man gjorde ju ett förtydligande om detta i någon utgåva av elinstallationsreglerna för inte så länge sedan med anmärkningen under punkten i 700-delen.

ANM –
Denna fordring innebär att denna jordfelsbrytare inte används för att skydda andra inkopplingspunkter eller strömförbrukande materiel.

Jag vill minnas att den gjordes just för att det var otydligt innan vad som menades.

Mikael_L
I utgåva tre står det såhär:

722.531.2 Jordfelsbrytare
Följande gäller som tillägg:
722.531.2.101
Varje inkopplingspunkt ska individuellt skyddas av jordfelsbrytare av typ A eller B, vars märkutlösningsström inte överstiger 30 mA. Där laddningsstationer för elfordon är utrustade med ett uttag eller anslutningsdon för elfordon enligt SS-EN 62196-serien, ska åtgärder mot likströmsfelströmmar vidtas, förutom när dessa kommer från laddningsstationen. Inkopplingspunkterna ska skyddas av
– jordfelsbrytare av typ B, eller
– jordfelsbrytare av typ A samt utrustning som säkerställer frånkoppling vid felströmmar som är högre än 6 mA likström.
Jordfelsbrytare ska vara utförda enligt någon av följande standarder: SS-EN 61008-1, SS-EN 61009-1,
SS-EN 60947-2 eller SS-EN 62423.

ANM – Fordringar för val och montering av jordfelsbrytare vid matning som använder likströmsanslutningsdon för elfordon enligt SS-EN 62196-serien är under övervägande.

Och utgåva 4 verkar de ha ännu slappare krav.

722.531.2.3.4 Val av jordfelsbrytare
722.531.2.3.4.101
Jordfelsbrytare som skyddar varje inkopplingspunkt i enlighet med avsnitt 722.411.3.3 ska ha en likströmsimmunitet motsvarande minst typ A och ska ha en märkutlösningsström inte överstiger 30 mA.

• Det är lämpligt att skydda uttag avsedda för elfordonsladdning med jordfelsbrytare enligt samma fordringar som gäller för laddningsstationer enligt SS-EN IEC 61851-1.

Där laddningsstationer för elfordon är utrustade med ett uttag eller anslutningsdon för elfordon enligt SS-EN 62196-serien, ska åtgärder mot likströmsfelströmmar vidtas, förutom när sådant skydd finns inbyggt i laddningsstationen. Åtgärder för respektive inkopplingspunkt ska utgöras enligt följande:
– jordfelsbrytare av typ B, eller
– jordfelsbrytare av typ A i kombination med en anordning för restströmsdetektering (RDC-DD) i enlighet med IEC 62955, eller
– jordfelsbrytare av typ F i kombination med en anordning för restströmsdetektering (RDC-DD) i enlighet med IEC 62955.
Jordfelsbrytare ska vara utförda enligt någon av följande standarder: SS-EN 61008-1, SS-EN 61009-1, SS-EN 60947-2 eller SS-EN 62423.

ANM – Avsnitt 722.531.2.3.4.101 är inte tillämpligt i de fall anslutningspunkten är skyddad av andra skyddsåtgärder mot elchock, såsom SELV eller galvanisk separation.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.