Hej!

Har flyttat in i en 70 tals villa, där jordning saknas.

Har installerat en jordfelsbrytare, annars behöver resten göras

Allt uttag byts ut, lampknappar etc, samt jordning görs för alla uttag, bor på 120kvm + 120kvm källare, fick ett snabbt pris på mellan 40 000 och 50 000kr. Är det rimligt? Han rekommenderade även att vi tog de på löpande räkning, vet inte om det är rimligt?

Om det gör någon skillnad så fick jag förklarat för mig att det är jordat till första uttaget.

Redigerat:
"Jordat till första säkring" ????
Ps
Är det en seriös installatör brukar löpande vara billigaste, är det en rufflare så är det fast pris som gäller.
Det handlar helt enkelt om vem som ska ta "risken".
Löpande du tar risken men kostnaden blir troligen lägre, vid fast pris måste installatören ta höjd för ev oförutsedda saker.

• Gilla
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
"Jordat till första säkring" ????
Ps
Är det en seriös installatör brukar löpande vara billigaste, är det en rufflare så är det fast pris som gäller.
Det handlar helt enkelt om vem som ska ta "risken".
Löpande du tar risken men kostnaden blir troligen lägre, vid fast pris måste installatören ta höjd för ev oförutsedda saker.
Jag är ingen elektriker, så vet inte vad ovan innebär. Han kanske inte specifikt använde den terminologien, men det va något som va jordat, som gjorde att kostnaden blev något lägre.

Man behöver ju också fundera lite över hur viktigt det är att få alla uttag jordade.

Det riktigt stora lyftet för elsäkerhet i ditt hus är att fått jordfelsbrytare. Den räddar liv även om uttagen är ojordade.

• Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
Jag gissar på jordat till första uttag.

Priset är inkl material och 30% ROT?

Tycker spontant det låter som rimliga pengar.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Man behöver ju också fundera lite över hur viktigt det är att få alla uttag jordade.

Det riktigt stora lyftet för elsäkerhet i ditt hus är att fått jordfelsbrytare. Den räddar liv även om uttagen är ojordade.
70-talet kan ju innebära grunda brunnar med bristfälligt petskydd.

Det var en av anledningarna till att vi bytte.

• Gilla
hapazard
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:

Priset är inkl material och 30% ROT?

Tycker spontant det låter som rimliga pengar.
Helt rätt, jordat till första uttaget va va han sa, ändrar mitt första inlägg, tack!

Ja 40 000 - 50 000kr är ”inklusive allt”, rot är avdraget i den kostnaden. Han har dock inte kollat på antal uttag eller liknande, han va här och installerade jordfelsbrytare (2100kr tog han för de efter 50% rot, samt efterdrog alla skruvar till säkringarna), sen började vi prata om att jorda om och byta uttag, så det va väl en siffra som va i runda slängar, vilket jag köper.

Va mest intresserad av att veta om de va pengar som va helt i pipsvängen.

Ska även tillägga att jag ej tagit in fler offerter. Men eftersom jag gillade elektrikern, och han kändes seriös, så hade jag gärna betalat någon krona extra, om vi inte är helt ute och cyklar med hans ”offert”.

Om det innebär att dra nya ledningar till alla uttag och brytare i hela huset, och materialet ingår, så verkar 50.000 efter rot vara skäligt.
Kolla vad elektrikern tänker använda för material. Typ Elko/röka/ Schneider eller Malmbergs.

70-talet kan ju innebära grunda brunnar med bristfälligt petskydd.
Villan jag växte upp i vard byggd -71, det var djupa brunnar och petsydd i uttagen.

I villan vi bor i byggd -69/-70, alla uttagen hade djupa brunnar och petsydd i uttagen, det var även skyddsjord (gulgrön) framdragen till alla uttag mm.

• Gilla
etompau
  • Laddar…
Ta en titt på dina elprylar som du använder i sovrum/vardagsrum, hur många av dessa har jordade kontakter?
Behovet för jordanslutning av utrustning har markant minskat i takt med att plast och dubbelisolering av produkterna har införts.

Slitna eluttag får du själv byta. Kostar ca 150-200 kr/st för en märkesprodukt.

I

• Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Villan jag växte upp i vard byggd -71, det var djupa brunnar och petsydd i uttagen.

I villan vi bor i byggd -69/-70, alla uttagen hade djupa brunnar och petsydd i uttagen, det var även skyddsjord (gulgrön) framdragen till alla uttag mm.
Som jag skrev, kan, huset vi köpte som är från 71 hade grunda brunnar och trasiga petskydd.

E etompau skrev:
Ta en titt på dina elprylar som du använder i sovrum/vardagsrum, hur många av dessa har jordade kontakter?
Behovet för jordanslutning av utrustning har markant minskat i takt med att plast och dubbelisolering av produkterna har införts.

Slitna eluttag får du själv byta. Kostar ca 150-200 kr/st för en märkesprodukt.

I
Det räcker ju inte "med dom flesta" det ska vara alla och ev framtida "apparater".

Är svårt att motivera att inte göra uttagen jordade med 3 barn.

Jag har några uttag som är ojordade, där de gnistrat till när man tryckt in något så enkelt som en lampa. Elektrikern sa att dessa uttag ska jag undvika att använda tills jordning görs. Jag är som sagt inte elektriker så vet inte vad som gäller, så jag lyssnar bara på elektrikern och er yrkesmän.

Elen i sig va i bra skick fick jag till mig iallafall (kablarna), så de är betryggande.

Nissens
Och vad betyder det tänker du?

Att det finns neutralledare i systemet är självklart, det är den man använder från UC till skyddsjord…

Nissens
M Musmatta skrev:
Är svårt att motivera att inte göra uttagen jordade med 3 barn.
Jo, det är det faktiskt.
Jordfelsbrytare är det som gör den stora skillnaden.

Om du tittar på den utrustningen du har hemma så ser du att det mesta inte använder skyddsjord. Nästan allt är dubbelisolerat och behöver då inte skyddsjord.

Undantagen brukar vara stationära datorer och en del köksutrustning, samt utrustning tänkt att användas utomhus.

Så om du har skyddsjord i köket och andra rum som du använder utrustning som som faktiskt använder skyddsjord så räcker det.
M Musmatta skrev:
Jag har några uttag som är ojordade, där de gnistrat till när man tryckt in något så enkelt som en lampa. Elektrikern sa att dessa uttag ska jag undvika att använda tills jordning görs. Jag är som sagt inte elektriker så vet inte vad som gäller, så jag lyssnar bara på elektrikern och er yrkesmän.
Märkligt argument, det skall inte knastra om inte någon förbrukare är påslagen (lampan) och är den påslagen så är det absolut inget fel att det gnistrar till lite - och det har inget med skyddsjord att göra. Är skyddsjord ansluten i lampans kontakt?
M Musmatta skrev:
Elen i sig va i bra skick fick jag till mig iallafall (kablarna), så de är betryggande.
Ja, och om jordfelsbrytaren täcker hela anläggningen och då inte löser ut så är det en bekräftelse på att mycket är bra! 😊

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.