8 016 läst ·
16 svar
8k läst
16 svar
Har Clas ohlson markerat Perilexen fel och spelar det ens roll?
Hallo!
Köpte nyligen en induktionshäll och skulle precis skruva på Perilex-kontakten på hällen när jag såg att min utanpåliggande uttag inte riktigt matchade med vad som verkar vara standarden. Hällen ska kopplas in med 400V 2N~.
På den första bilden är mitt uttag, den andra är från Wikipedia som stämmer överens med den tredje som är här från forumet. Näst sista bilden visar sladden och kopplingsinfon från hällen och den sista hur jag tillfälligt kopplat kontakten efter MITT uttag. Notera att jag aldrig skulle använda den som den är nu, utan att jag skarvat med rätt längd osv. Detta är bara kopplat tillfälligt för att visa och kommer inte att användas.
Så har Clas Ohlson markerat faserna fel eller spelar det ändå ingen roll? N och jord är ju på samma, bara L1, L2 och L3 som bytat plats.
Köpte nyligen en induktionshäll och skulle precis skruva på Perilex-kontakten på hällen när jag såg att min utanpåliggande uttag inte riktigt matchade med vad som verkar vara standarden. Hällen ska kopplas in med 400V 2N~.
På den första bilden är mitt uttag, den andra är från Wikipedia som stämmer överens med den tredje som är här från forumet. Näst sista bilden visar sladden och kopplingsinfon från hällen och den sista hur jag tillfälligt kopplat kontakten efter MITT uttag. Notera att jag aldrig skulle använda den som den är nu, utan att jag skarvat med rätt längd osv. Detta är bara kopplat tillfälligt för att visa och kommer inte att användas.
Så har Clas Ohlson markerat faserna fel eller spelar det ändå ingen roll? N och jord är ju på samma, bara L1, L2 och L3 som bytat plats.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 853 inlägg
Det är faktiskt så att Clas har rätt och Wikipedia har fel. L1 ska ligga uppe till höger så att det blir L1, L2, L3 medurs. Men det har ju ingen praktisk betydelse, inte ens för en trefasmotor då rotationsriktningen är densamma.
Ja se där.
Där har ju wikipedia faktiskt helt fel.
Lyckligtvis dock ett inte jätteallvarligt fel. Men någon borde upplysa wikipedia omét.
För övrigt kryllar det av felaktiga bilder, youtube-videos och inkopplingsinstruktioner på nätet, ofta med det betydligt mer fatala felet att koppla nolla eller jord fel. Inte konstigt att folk eldar upp sina spisar och hällar lite då och då.
Där har ju wikipedia faktiskt helt fel.
Lyckligtvis dock ett inte jätteallvarligt fel. Men någon borde upplysa wikipedia omét.
För övrigt kryllar det av felaktiga bilder, youtube-videos och inkopplingsinstruktioner på nätet, ofta med det betydligt mer fatala felet att koppla nolla eller jord fel. Inte konstigt att folk eldar upp sina spisar och hällar lite då och då.
Båda varianterna förekom(mer) enligt standard så det är inte fel men den övre får väl anses vanligare numera och då giltig på forumet. Har varit uppe här då och då med lite mer detaljerad beskrivning av historik/norm osv men som sagt inget som stör spisar.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 856 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 856 inlägg
Jag har wiki-konto och kan se att bilden kom dit 2012 men att någon 2015 ville lägga till i bildtexten att L1-L2-L3 kunde ha annan ordning, men det plockades bort av någon med motivationen: "det är ju samma ordning/fasriktning bara olika startplacering".Bo.Siltberg skrev:
Hur tycker du det bör se ut? Jag har inte skrivit något på Wikipedia på bra länge men detta kan vara ett utmärkt tillfälle!
Jo man kan spåra det till tyska och österikiska VDE och ÖVE normer som för diverse anslutningsdon för trefas inte bara Perilex angav att anslutning i proppänden "Uhrzeigersinn" skulle ge rätt rotation och det gör det ju som sagt. Så olika beskrivningar i normblad från begynnelsen för Perilex har dem med som korrekta sätt att märka uttagen för identifiering av faserna bara rotationen innehålls.tommib skrev:
Utan att vara Bo kan jag tycka det vore bra om du la till den infon att olika förekommer (med rätt rotation, bara cykliskt permuterade) och samtidigt att i nutid kan man utgå från att hitta typen L1-L2-L3 höger övre medurs som absolut dominerande,MultiManOriginal skrev:
Jag har wiki-konto och kan se att bilden kom dit 2012 men att någon 2015 ville lägga till i bildtexten att L1-L2-L3 kunde ha annan ordning, men det plockades bort av någon med motivationen: "det är ju samma ordning/fasriktning bara olika startplacering".
Hur tycker du det bör se ut? Jag har inte skrivit något på Wikipedia på bra länge men detta kan vara ett utmärkt tillfälle!
En viss betydelse har det ju allt i och med att det oftast är en tvåfas-belastning som ansluts och då är det ju oftast intressant vilka två faser som belastas. Det är ju inte ens säkert att alla tre faserna är framdragna till uttaget, och det hade ju inte varit så dumt om det hade funnits någon sorts standard för var de då finns i uttaget.
Ah, okej. Min uppfattning var att det är standard att alltid dra fram tre faser och att man sedan anpassar stickkontakten.C cpalm skrev:En viss betydelse har det ju allt i och med att det oftast är en tvåfas-belastning som ansluts och då är det ju oftast intressant vilka två faser som belastas. Det är ju inte ens säkert att alla tre faserna är framdragna till uttaget, och det hade ju inte varit så dumt om det hade funnits någon sorts standard för var de då finns i uttaget.
Jo, det är nog det vanligaste. Men det fånigt att kreti och pleti skall behöva förstå sig på sådant alternativt behöva anlita en elektriker för att koppla in en pryl med stickpropp. Förvisso sitter ju sällan stickproppen monterad från början, men ändå. Man missar ju lite poängen när stickproppen måste anpassas till det enskilda uttaget.LoweW skrev:
Men det finns ju förvisso andra fällor med dessa uttag, som att nolla saknas ibland.
Fast det är mycket rimligare att anpassa den anslutna apparaten (=stickproppen) till uttaget än tvärs om. Framför allt är det väldigt rimligt att ett trefasuttag har alla tre faserna kopplade.
Så LoweW tänker rätt och cpalm tänker fel. Om man inte vill anpassa sin nya häll genom att montera ett sladdställ på den enligt instruktion så får man nog snällt betala en elektriker som gör det.
Så LoweW tänker rätt och cpalm tänker fel. Om man inte vill anpassa sin nya häll genom att montera ett sladdställ på den enligt instruktion så får man nog snällt betala en elektriker som gör det.
Det köper jag inte riktigt, så det får du gärna motivera. Det är ju anläggningens utförande som avgör vilka två faser som är lämpliga till att lägga spishällen på, så det vore väl enklast om faserna var roterade så att dessa låg på L1 och L2 i uttaget? Givetvis ansluts även L3 för ordningens skull. Då skulle det kunna vara "standard" att stickproppen är kopplad på L1 och L2 och det skulle kunna vara kopplat så vid leverans om man skulle förmontera perilex.tommib skrev:
Nu måste man mäta för att avgöra vilka faser som ligger vart i uttaget, sedan fundera på vilka som är lämpliga att koppla hällen på, och sedan koppla stickproppen utifrån detta. Ser inte hur detta är det enkla alternativet, även om det är det enda alternativet nu när det kan se ut lite hur som helst?
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
I slutändan spelar det ingen roll vad som är standard för det kan ju vara kopplat hur som helst i andra änden och andra ställen också. Har det någon slags betydelse så mäter man vid installation.
Ja, hur ofta är det fasordningen stämmer mellan mätarskåpet och centralen i ett äldre hus? Eller från centralen till undercentraler? Jag har ingen jättestor erfarenhet, men i de 3-4 hus jag har ägt/äger så har det varit slumpmässigt nästan överallt även om ledarna är uppmärkta/numrerade.
Så jag skulle inte lita på att pinnen märkt L1 verkligen belastar den vänstra huvudsäkringen oavsett hur väl uppmärkt det var.
Så jag skulle inte lita på att pinnen märkt L1 verkligen belastar den vänstra huvudsäkringen oavsett hur väl uppmärkt det var.