A
Kabelsko till massiv kopparledare:
Elpress KR-sortiment med tillhörande verktyg

Presshylsa till massiv kopparledare:
KS-sortiment t ex 1.5 mm2 E-nummer: 0825204 , verktyg DKB0760

Finns även en tråd här på forumet om just detta ämne från ifjol vill jag minnas.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
W Willmanh skrev:
Kan vi alla bara hålla med om att det är orimligt svårt att hitta skarvhylsor som tillverkaren tydligt bekräftar är godkänd för massiv ledare - mångtrådig ledare? Eller ens överhuvudtaget skarvhylsor till massiv ledare? Enda skarvhylsan jag hittat där det tydligt framgår att den är för EK är ju CUT hylsan men den finns ju bara i 6, 10, och 16mm2. Det händer ju att man hamnar i situation där man behöver skarva 2.5mm2 EK
Det kan vi vara och det gäller många andra typiska i princip för en kompetent person oväsentliga käpphästar inom elfacket. Tyvärr kan de ändå skapa mycket friktion och oreda när formalia försöker spela första fiolen utan större insikt.

A avh67f skrev:
Finns även en tråd här på forumet om just detta ämne från ifjol vill jag minnas.
Det finns det och många fler genom åren. Det mesta man kan tänka sig för el och BH scope finns i många upplagor bara lite svårt att söka annars vore det ett bra sätt jämfört med att alla googlar och kastar in brottstycken. Lite längre tillbaks var det ganska grundade resonemang både i frågor och svar och betydligt mindre av tjafs där direkt okunniga ger sig in på arenan med vimpeln i topp.

A avh67f skrev:
Kabelsko till massiv kopparledare:
Elpress KR-sortiment med tillhörande verktyg

Presshylsa till massiv kopparledare:
KS-sortiment t ex 1.5 mm2 E-nummer: 0825204 , verktyg DKB0760

Ja, det är ju den alla (inklusive mig) brukar använda men det känns fortfarande som att det är lite otydligt,

Exempelvis om man läser om 0825204 på Ahlsells hemsida står det:
  • Lämplig för entrådig ledare (massiv): Ja
Läser man däremot om 0825204 på Elpress.net står det:

• För fåtrådig (klass 2) och mångtrådig (klass 5) Cu-ledare, för mångtrådig Cu-ledare rekommenderas kontaktpressning med Dual-systemet.

Jag har fortfarande aldrig hittat någonstans där Elpress själva nämner specifikt Klass 1 ledare och det är inte första gången jag funderat över det här, många många timmar har jag slösat på sökande om just det här med EK och KR/KS

W Willmanh skrev:
Ja, det är ju den alla (inklusive mig) brukar använda men det känns fortfarande som att det är lite otydligt,

Exempelvis om man läser om 0825204 på Ahlsells hemsida står det:
  • Lämplig för entrådig ledare (massiv): Ja
Läser man däremot om 0825204 på Elpress.net står det:

• För fåtrådig (klass 2) och mångtrådig (klass 5) Cu-ledare, för mångtrådig Cu-ledare rekommenderas kontaktpressning med Dual-systemet.

Jag har fortfarande aldrig hittat någonstans där Elpress själva nämner specifikt Klass 1 ledare och det är inte första gången jag funderat över det här, många många timmar har jag slösat på sökande om just det här med EK och KR/KS
Jag måste verkligen fråga dig vad det är som gör dig så brydd över detta? Du får i så fall söka dig utanför Elpress och kan välja andra motsvarande tillverkare som kan ge "rätt" svar fast inget öht skiljer.

Hur många ickefrågor av denna typen uppehåller dig och i värsta fall hindrar dig att göra ett vettigt jobb? Hur gör du när du har RK eller ännu mer fintrådiga ledare eller med förtenta kardeler osv?

Där ser man, tack.

Irriterande att man enbart nämner Klass 2 och Klass 5 ledare i huvudtexten men inget om Klass 1 som ju tydligen också är godkänd men man måste gräva lite på produktsidan för att hitta det.

W Willmanh skrev:
Där ser man, tack.

Irriterande att man enbart nämner Klass 2 och Klass 5 ledare i huvudtexten men inget om Klass 1 som ju tydligen också är godkänd men man måste gräva lite på produktsidan för att hitta det.
Vi får inte glömma sektorformade ledare också med olika "öppningsvinkel" och kardelantal som ska förformas standardiserat före pressning.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.