285 läst ·
4 svar
285 läst
4 svar
Extern styrning till takfläkt
Har en fläkt där fläktmotorn gått sönder. Den sitter externt utanför fläkten på vinden och är en utav två motorer.
Nu när jag skulle beställa ny motor så visar det sig att den kostar närmare 40papp. Då jag nu måste byta båda då dom inte är kompatibla med varandra
Den första fläkten ger signal till den andra i tre steg 230v. Tänkte mig först att det måste ju finnas massor med takfläktar som har styrning. Alla jag hittar är dock 0-10v.
Så tips efterfrågas på takfläkt med hög effekt (800-1000m3/h som har färdig 3stegs effekt. Tex 20-50-100% alt en färdig styrning för 0-10v som styrs med 230v signaler. (Går ju såklart att göras om till 24v)
Kristallklart va? 😂
Nu när jag skulle beställa ny motor så visar det sig att den kostar närmare 40papp. Då jag nu måste byta båda då dom inte är kompatibla med varandra
Den första fläkten ger signal till den andra i tre steg 230v. Tänkte mig först att det måste ju finnas massor med takfläktar som har styrning. Alla jag hittar är dock 0-10v.
Så tips efterfrågas på takfläkt med hög effekt (800-1000m3/h som har färdig 3stegs effekt. Tex 20-50-100% alt en färdig styrning för 0-10v som styrs med 230v signaler. (Går ju såklart att göras om till 24v)
Kristallklart va? 😂
Söker du 2 fläktar som skall kunna regleras i flera steg? Hur ser dagen fläktar ut?A atomlab skrev:Har en fläkt där fläktmotorn gått sönder. Den sitter externt utanför fläkten på vinden och är en utav två motorer.
Kristallklart va? 😂
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Själva fläktkåpan har ingen fläkt utan styr bara fläkt 1 som jag redan har. Fläkt 1 styr sedan fläkt 2 som har gått sönder. Tänker ersätta fläkt 2 med en annan (typ vilpe) men alla nya fläktar idag styrs med 0-10v och ut signalen från fläkt 1 är 230v i tre steg.H Håbbe01 skrev:
Redigerat:
Måste ju kunna hitta en fläkt utan 0-10v? Annars får du väl sätta 3 reläer med 3 olika spänningskällor, typ 3v,6v,10v.
Jag monterade in en Cylinda Alliance 160-16 i mitt förra hus.
Där saknades det fläkt i kåpan ovanför spisen, men det satt en central fläkt för ventiationen uppe på vinden, som styrdes via kåpan övenför spisen.
Cylindafläkten har utgångar i tre steg för att mata centralfläkten, och matar ut "vanlig" nätspänning i reducerade steg (typ 60V till 230V ungefär), så man kan välja lite själv hur hårt centralfläkten ska gå i olika lägen.
Kan kanske vara någonting att fundera kring om det är applicerbart?
Där saknades det fläkt i kåpan ovanför spisen, men det satt en central fläkt för ventiationen uppe på vinden, som styrdes via kåpan övenför spisen.
Cylindafläkten har utgångar i tre steg för att mata centralfläkten, och matar ut "vanlig" nätspänning i reducerade steg (typ 60V till 230V ungefär), så man kan välja lite själv hur hårt centralfläkten ska gå i olika lägen.
Kan kanske vara någonting att fundera kring om det är applicerbart?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden