Jag köpte nyss ett gammalt våffeljärn (gjutjärn). Den medföljande sladden ser lite mysko ut tycker jag, jämfört med motsvarande från mitt tidigare järn. Blecken i mitten saknas. Ska detta tolkas som ett fel och i så fall är det OK att använda sladden?
Eller innebär det att den är ojordad och kan medföra fara?
Se bild, nya sladden uppe, min gamla nere.
Eller innebär det att den är ojordad och kan medföra fara?
Se bild, nya sladden uppe, min gamla nere.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om järnet är dubbelisolerat är det ingen fara
BiFuel skrev:
Det är nog inte att tänka på när du har den typen kontakter. Skaffa en korrekt med jordbleck och se till att det är rätt kopplat. Det luriga med gamla våffeljärn är den rörliga förbindningen mellan över och underdel lätt att få fel där som kan bli farliga och så kanske man står med det på diskbänken också.BiFuel skrev:
Set roliga är att detta är mitt tredje eftersom mina två tidigare började lösa ut jordfelsbrytaren. Först när jag fick detta och provade det (med den gamla kontakten) och samma sak hände så började jag tänka. Tog isär den gamla originalkontakten (den jordade) och såg detta 😱GK100 skrev:
Det är nog inte att tänka på när du har den typen kontakter. Skaffa en korrekt med jordbleck och se till att det är rätt kopplat. Det luriga med gamla våffeljärn är den rörliga förbindningen mellan över och underdel lätt att få fel där som kan bli farliga och så kanske man står med det på diskbänken också.
Logga in
Skapa konto
Gjorde en egen lagning (som jag hoppas är OK) och sedan dess funkar det.
*edit* Jag gjorde om det sedan, med kortare kablar, så att den gummiklädda kabeln kunde klämmas fast i kontakten som den skulle.
Logga in
Skapa konto
Fick du till dragavlastningen? Typiskt för gamla gummiisoleringar att bli spröda med tiden. Men du fick ju ett tydligt lättsökt fel.BiFuel skrev:
Set roliga är att detta är mitt tredje eftersom mina två tidigare började lösa ut jordfelsbrytaren. Först när jag fick detta och provade det (med den gamla kontakten) och samma sak hände så började jag tänka. Tog isär den gamla originalkontakten (den jordade) och såg detta 😱
[bild]
Gjorde en egen lagning (som jag hoppas är OK) och sedan dess funkar det.
*edit* Jag gjorde om det sedan, med kortare kablar, så att den gummiklädda kabeln kunde klämmas fast i kontakten som den skulle.
[bild]
Ja, det var den som gjorde att jag kapade lite till sen och gjorde om. Precis som du skriver så var allt väldigt sprött närmast kontakten.GK100 skrev:
Det sitter en plastbygel här, som klämmer fast gummiisoleringen.
Logga in
Skapa konto
Det där är inte okej. Du ska klämma runt den yttre isoleringen som går runt alla tre, så att du har TVÅ isoleringar mellan där du kommer åt med händerna och metallen. Du får försöka vika upp så att den hamnar där den ska.
Ja, precis. Som jag skrev så gjorde jag om det och kapade så att jag fick in hela sladden med gummiisolering och klämde den under en plastbygel som sitter där jag ringat in med rött på senaste bilden. Tog dock ingen ny bild efter det.S Svante Svenson skrev:
Om jag inte minns fel så ska jordkabeln vara längre, så att den släpper sist om dragavlasntningen falerar.BiFuel skrev:
BiFuel skrev:
S Svante Svenson skrev:Det där är inte okej. Du ska klämma runt den yttre isoleringen som går runt alla tre, så att du har TVÅ isoleringar mellan där du kommer åt med händerna och metal
S Svante Svenson skrev:
Yep!rickricaro skrev:
Klicka här för att svara