Hej jag har nyss köpt en brf som vi rev gipsvägg på andra sidan detta hål 70s innervägg i och då hade dem limmat plywood och eldosan på baksida gips efter renovering av badrummet, nu har denna lossnat efter montage av gips och vet inte hur jag ska fixa!
Nu till frågan, strömknappen är lite lös och funderar om jag kan limma den då den inte är helt trasig med epoxilim eller annat lim så att stålringen sitter ordentligt! andra ideer tas gärna emot
se bild
Nu till frågan, strömknappen är lite lös och funderar om jag kan limma den då den inte är helt trasig med epoxilim eller annat lim så att stålringen sitter ordentligt! andra ideer tas gärna emot
se bild
👍Ja, se till att fixera dosan så att strömbrytaren sitter ordentligt.V Victor Åström skrev:Hej jag har nyss köpt en brf som vi rev gipsvägg på andra sidan detta hål 70s innervägg i och då hade dem limmat plywood och eldosan på baksida gips efter renovering av badrummet, nu har denna lossnat efter montage av gips och vet inte hur jag ska fixa!
se bild
- Klarar du det med lim. Varför inte. 👍
- Kan du spika/skruva fast dosan åt sidorna är det ett sätt, som förekommer på många ställen. Det funkar säkert bäst om det går att få fäste.
- Vissa strömbrytare kan ha hål så de kan skruvas direkt i väggen. Värt att kolla
Men.. är det dosan (som sitter i hålet) eller själva knappen du tänkt limma?
Jag ser inget på bilden som är trasigt (men kanske missar något), normalt sitter knappen fast i dosan med hjälp av de två skruvarna i dosan (i väggen).
Om du tar av vippan från knappen borde du kunna få av ramen runt som täcker hålen (egentligen skåror på vardera sida) som de små skruvarna ska sitta i, man brukar kunna skruva ut skruvarna en bit (men inte så de lossnar) och sen trä in skruvarna i skårorna och skruva åt skruvarna. Sist sätta tillbaka ram och vippa.
Ledsen om jag helt missuppfattat situationen 😂
Här är en guide:
https://www.byggmax.se/byta-strombrytare
Notera att i steg 5 är det dom två yttre skruvarna jag pratar om, de inre är för klor som du inte ser ut att ha (eller behöva)
Jag ser inget på bilden som är trasigt (men kanske missar något), normalt sitter knappen fast i dosan med hjälp av de två skruvarna i dosan (i väggen).
Om du tar av vippan från knappen borde du kunna få av ramen runt som täcker hålen (egentligen skåror på vardera sida) som de små skruvarna ska sitta i, man brukar kunna skruva ut skruvarna en bit (men inte så de lossnar) och sen trä in skruvarna i skårorna och skruva åt skruvarna. Sist sätta tillbaka ram och vippa.
Ledsen om jag helt missuppfattat situationen 😂
Här är en guide:
https://www.byggmax.se/byta-strombrytare
Notera att i steg 5 är det dom två yttre skruvarna jag pratar om, de inre är för klor som du inte ser ut att ha (eller behöva)
Felet är väll att den är slät så klor funkar inte, verkar vara ringen som släpper alltså att det inre spåret i dosan är trasigt eller borta en del iaf och släpper när jag drar åt skruvarna
Dosan sitter fast det såg jag till innan jag stoppade gipset på baksidan, tänkte limma fast ringen eller att man köper en sån där multifix eller vad det heter och klämmer fast en ny fixering typ
Dosan sitter fast det såg jag till innan jag stoppade gipset på baksidan, tänkte limma fast ringen eller att man köper en sån där multifix eller vad det heter och klämmer fast en ny fixering typ
En anledning till att ringen lossnar är att strömbrytarens ram trycker mot väggen istället för mot dosan.
Med en förhöjningsring som gör att ringen blir plan med utsidan av ytskiktet på väggen miskar risken att metallringen i dosan lossnar från dosan.
Med en förhöjningsring som gör att ringen blir plan med utsidan av ytskiktet på väggen miskar risken att metallringen i dosan lossnar från dosan.
Varför skulle inte det fungera?
Klicka här för att svara