12 648 läst ·
52 svar
13k läst
52 svar
får annan färg än blå användas som nolla
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
När det gälle silikonbaserade produkter i elsammanhang. Silikonfett/olja kryper och är en väldigt bra isolator. Det räcker med mikroskopiska mängder för att skapa en glappkontakt i en brytare, där du får kontuerliga små ljusbågar som ledrer ström färbi silikonet. Detta försötr kobtaktytorna.
Om du anvvänder det i ett elrör så kan det ta5 - 10 år innan det når fram till en kontaktyta i en koppling eller i en brytare och med viss risk orsakar brand.
I min ungdom arbetade jag extra som TV reparatör under gymnasietiden. Vi ifck en stor mängd Philips radioar med kasett spelare. De hade alla glappande volymreglage. Visade sig bero på att då (tidigt 70 tal) hade tillverkaren av volympotentiometrarna använt "modernt" ålderbeständigt fett för smörjning av axeln. Det fanns alltså silikonfett ca 5 mm från kolbanan där släpkontakten dras av volymratten. Det tog ca. två år sedan hade man "skrapande" volymkontroll på samtliga tillverkade apparater. Silkonfettet hade krupit ut på kolbanan. Detta var alltså innan man hade lärt sig att silikon inte går ihop med kontakter.
Om du anvvänder det i ett elrör så kan det ta5 - 10 år innan det når fram till en kontaktyta i en koppling eller i en brytare och med viss risk orsakar brand.
I min ungdom arbetade jag extra som TV reparatör under gymnasietiden. Vi ifck en stor mängd Philips radioar med kasett spelare. De hade alla glappande volymreglage. Visade sig bero på att då (tidigt 70 tal) hade tillverkaren av volympotentiometrarna använt "modernt" ålderbeständigt fett för smörjning av axeln. Det fanns alltså silikonfett ca 5 mm från kolbanan där släpkontakten dras av volymratten. Det tog ca. två år sedan hade man "skrapande" volymkontroll på samtliga tillverkade apparater. Silkonfettet hade krupit ut på kolbanan. Detta var alltså innan man hade lärt sig att silikon inte går ihop med kontakter.
Det blir intressant att se hur det kommer att gå med dom tiotusentals "apparater" som monterades på 70-80 talet. då var det mycket vanligt att man använde silikonspray samt krämliknande glidmedel vid tråddragningen. Hittills har jag personligen inte sett nått problem så man undrar ju lite
Om man nu skall avvika lite så tycker jag att ommärkning till blå i ändarna är det minst dåliga man kan göra. Personen som kommer efteråt kommer sannolikt förstå vad och varför det är gjort.S Snikholt skrev:
Rätt lösning är dock att tråda om. Då är ju rådet att använda kabelsmörj och gå ner i dimension på jordledaren. Alternativt köra 13A på 1.5mm2 ledningar.
Ja, det verkar ju vara så att det är tillåtet att göra så.S Snikholt skrev:
Och min tolkning är att det spelar ingen roll när anläggningen är byggd, en förändring som inte påverkar elsäkerheten är inte förbjuden.
Om anläggningen är byggd 1975 eller 2025 spelar ingen roll när det kommer till förändringar som jag gör idag.
Någon får gärna flika in om det finns andra uppfattningar.
Så i mitt fall är det en förändring som inte är otillåten, oavsett när anläggningen ursprungligen konstruerades.
Så uppfattar jag den samlade bilden just nu.
Ja det där är ett tips man kan sprida.M merbanan skrev:
För JA, det följer regler och tid och strömgränser att välja 1,5 mm2 skyddsjord till en i övrigt 2,5 mm2 spismatning (ja till bastu osv också)
Detta är en grej som Mats Jonsson driver rätt hårt (och han har koll på regelverket här, det kan ni vara säkra på)
https://www.elinstallatoren.se/2024...ha-en-mindre-area-an-tillhorande-linjeledare/
Tja, visst kan det vara en gråzon.Hannuse skrev:
Ja, det verkar ju vara så att det är tillåtet att göra så.
Och min tolkning är att det spelar ingen roll när anläggningen är byggd, en förändring som inte påverkar elsäkerheten är inte förbjuden.
Om anläggningen är byggd 1975 eller 2025 spelar ingen roll när det kommer till förändringar som jag gör idag.
Någon får gärna flika in om det finns andra uppfattningar.
Så i mitt fall är det en förändring som inte är otillåten, oavsett när anläggningen ursprungligen konstruerades.
Så uppfattar jag den samlade bilden just nu.
Om anläggningen är från förr i tiden så fanns det inte samma uttalade krav på blå som neutralledare.
Och det finns inget krav att göra om bara för att nya föreskrifter och standarder träder i kraft, det är bara det som installeras efter som måste följa de nya reglerna.
Men ... i någon ganska odefinierad punkt så börjar förändringar i en elanläggning bli så stora att det plötsligt ska anses vara en ny elanläggning och alla dagens krav ska uppfyllas.
Jag kommer att undvika att ange vad jag anser om det i skenet av trådens fråga/ämne.
För till syvende og sidst så är det en bedömningsfråga, och min bedömning är bara en av många.
Det skulle väl egentligen behöva dras ett fall av detta till domstol och minst hovrätt, och först efter det så vet vi vad lagen betyder.
Men DET kommer inte att hända.
Så istället kör jag själv enligt min egen ledstjärna.
Helst ska det bli enligt varenda bokstav i reglerna, sen ska det bli bra, och framförallt ska det inte vara farligt, eller lätt bli farligt för att någon annan inte förstår hur det är. För där tar min gråskala slut och jag stannar upp.
Stämmer bra det, och han har rätt i det han säger.Mikael_L skrev:
Ja det där är ett tips man kan sprida.
För JA, det följer regler och tid och strömgränser att välja 1,5 mm2 skyddsjord till en i övrigt 2,5 mm2 spismatning (ja till bastu osv också)
Detta är en grej som Mats Jonsson driver rätt hårt (och han har koll på regelverket här, det kan ni vara säkra på)
[länk]
Hans patos där brukar vara att det skulle spara en hel del råvaror. (Cu)
Brukade bli diskussioner på hans föredrag när han började ta upp det, men numer är det nog mest monologer 😆
Jag tycker kanske inte att det är något att dra en lans för, men vid behov absolut.
En återkoppling till "slutresultatet".Bo.Siltberg skrev:
Ja, det är det minsta som behöver göras. Frågan är bara när det kommer att ske, före eller efter nyår, eller aldrigJag skulle inte lita ens på mig själv här om jag gjort en fullösning då troligen ingen kommer att reagera på den inom de närmaste 10 åren.
Att märka om en fasledare till neutralledare är ingen stor grej när nöden tränger på, speciellt inte i en spisledning. Skadan som EU orsakat är redan skedd och går inte att reparera. Vi måste fortsättningsvis råda till att man kontrollerar spismatningen, åtminstone i 30 år till... Men saknad nolla i ett uttag skulle jag aldrig göra. Att den har flyttat till ett annat stift hjälper ingenting. Det bör fixas omgående, trots att detta fel funnits i 20-30 år?
En saknad fas i uttaget leder dock inte till något farligt eller dyrt.
Det blev byte till ett "fullkopplat kabelställ", och en fas är utesluten fortfarande, den som fick ta rollen som nolla.
Spisen förblir tvåfasigt installerad, men nu är allting kopplat enligt den standard som finns för perilexuttagen, så nollan är på rätt stift.
Blå tejp på nya nolledarens ändor markerar att den avviker från ursprunget (både i uttaget och centralen).
Samt att jag har märkt upp detta med dymo i centralen, men även en notis på uttaget.
Så detta fick bli "den slutliga lösningen", och får namnet "tillräckligt bra".
Tack samtliga för all input.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara