185 läst ·
5 svar
185 läst
5 svar
Varför gick jordfelsbrytaren?
Jag skulle byta några vägguttag i köket då de var gamla och lite risiga.
Jag mäter, bryter säkringen till köket och mäter igen (på både ett uttag med ström och det jag ska skruva på).
När jag lossar gamla uttaget och tvinnar om trådarna på fasledaren så går jordfelsbrytaren.
Jag har nog dragit lite i tråden när jag höll på.
Skruvade bort lamputtaget i taket (som trådarna till uttaget jag skruvar på går ifrån) och inspekterade men kan inte se att något glidit isär eller skulle ha dålig kontakt skruvar dock inte bort torix "hattarna".
Såhär långt i felsökningen slår jag på jordfelsbrytaren och det funkar.
Om ni orkat läsa såhär långt så har jag två frågor:
Vad kan ha gått fel?
Borde jag göra någon vidare felsökning?
Jag mäter, bryter säkringen till köket och mäter igen (på både ett uttag med ström och det jag ska skruva på).
När jag lossar gamla uttaget och tvinnar om trådarna på fasledaren så går jordfelsbrytaren.
Skruvade bort lamputtaget i taket (som trådarna till uttaget jag skruvar på går ifrån) och inspekterade men kan inte se att något glidit isär eller skulle ha dålig kontakt skruvar dock inte bort torix "hattarna".
Vad kan ha gått fel?
Bästa svaret
Kan nolla och jord nuddat varandra kanske? Det löser ofta JFBK Klass0n skrev:Jag skulle byta några vägguttag i köket då de var gamla och lite risiga.
Vad kan ha gått fel?
Klassikern är att man gör kontakt mellan neutralledare och jord. Det leder oftast till att jordfelsbrytaren löser även om gruppsäkringen är frånslagen. Kan det ha hänt tror du? Om det är vad som hänt så behövs ingen vidare felsökning.
Jag börjar bli irriterande närsynt och hade fullt fokus på fas tråd och inte övriga så det kan absolut ha hänt.A Avemo skrev:
Klicka här för att svara