Jag skulle byta några vägguttag i köket då de var gamla och lite risiga.

Jag mäter, bryter säkringen till köket och mäter igen (på både ett uttag med ström och det jag ska skruva på).

När jag lossar gamla uttaget och tvinnar om trådarna på fasledaren så går jordfelsbrytaren.
Jag har nog dragit lite i tråden när jag höll på.
Skruvade bort lamputtaget i taket (som trådarna till uttaget jag skruvar på går ifrån) och inspekterade men kan inte se att något glidit isär eller skulle ha dålig kontakt skruvar dock inte bort torix "hattarna".

Såhär långt i felsökningen slår jag på jordfelsbrytaren och det funkar.

Om ni orkat läsa såhär långt så har jag två frågor:
Vad kan ha gått fel?
Borde jag göra någon vidare felsökning?

Bästa svaret

K Klass0n skrev:
Jag skulle byta några vägguttag i köket då de var gamla och lite risiga.

Jag mäter, bryter säkringen till köket och mäter igen (på både ett uttag med ström och det jag ska skruva på).

När jag lossar gamla uttaget och tvinnar om trådarna på fasledaren så går jordfelsbrytaren.
Jag har nog dragit lite i tråden när jag höll på.
Skruvade bort lamputtaget i taket (som trådarna till uttaget jag skruvar på går ifrån) och inspekterade men kan inte se att något glidit isär eller skulle ha dålig kontakt skruvar dock inte bort torix "hattarna".

Såhär långt i felsökningen slår jag på jordfelsbrytaren och det funkar.

Om ni orkat läsa såhär långt så har jag två frågor:
Vad kan ha gått fel?
Borde jag göra någon vidare felsökning?
Kan nolla och jord nuddat varandra kanske? Det löser ofta JFB

• Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
Klassikern är att man gör kontakt mellan neutralledare och jord. Det leder oftast till att jordfelsbrytaren löser även om gruppsäkringen är frånslagen. Kan det ha hänt tror du? Om det är vad som hänt så behövs ingen vidare felsökning.

A Anomandara skrev:
Kan nolla och jord nuddat varandra kanske? Det löser ofta JFB
Ah, jo det är möjligt.
Så det kan alltså lösa JFB även om säkringen inte är i?

K Klass0n skrev:
Ah, jo det är möjligt.
Så det kan alltså lösa JFB även om säkringen inte är i?
Det kan det!

• Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Klassikern är att man gör kontakt mellan neutralledare och jord. Det leder oftast till att jordfelsbrytaren löser även om gruppsäkringen är frånslagen. Kan det ha hänt tror du? Om det är vad som hänt så behövs ingen vidare felsökning.
Jag börjar bli irriterande närsynt och hade fullt fokus på fas tråd och inte övriga så det kan absolut ha hänt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.