Hej

Jag tycker jag har haft lite koll på detta men nu blir jag ändå lite förbryllad och osäker. Så därav frågor till er. Det ni ser på första bilden är mätarskåpet. Här ser det ut att vara TN-S från nätägaren. Men vad jag förstår kör de flesta nätägare TN-C så egentligen blir det väl fortfarande TN-C på min sida av skåpet även om det är uppdelat som TN-S?

Sen är det så att den ena kabeln går till huset och den andra går till garaget. Det som är anslutet på jordplinten är jordflätan/kopparhöljet som går runt de fyra andra ledarna i kabeln/kablarna. Arean på jordflätan blir ungefärlig storlek som de andra 4:a ledarna L1, L2, L3 och N. När jag såg den här inkopplingen så tänkte jag först att det är TN-S från mätarskåpet. Men det kanske inte räknas som det förrän det delas upp i centralen med jordfelsbrytare. Sen är ju alltid den här frågan om jag kan använda jordflätan som ren PE-ledare?

Bägge centralerna (hus/garage) har varit kopplade enligt TN-C i både hus och garage. Om jag vill koppla om centralerna enligt TN-S uppdelning. Måste jag göra det samtidigt i bägge centralerna. Eller kan jag ta en åt gången? Det borde jag väl inte kunna göras eftersom det då blir blandat med TN-C och TN-S.

På bild 2 har jag provmonterat nya centralen i garaget men ej driftsatt. Kablarna ska givetvis inte gå framför dvärgbrytare eller liknande men det är bara i illustrativt syfte för ni ska se bättre mina tankar. Allt är inte inkopplat heller som ni ser. Den undre vänstra neutralledarplinten är för JFB på undre raden. Neutralledarskenan höger nere är till JFB på övre raden.

Inkommande jord/jordflätan från mätarskåpet går in i mitten på jordplinten centralt. Neutralledaren från mätarskåpet går in till mitten på den blå plinten till vänster uppe. Ja, jag har försökt dra kablarna tydligt så ni ser.

Detta blir ju en TN-C inkoppling eller om man kallar den TN-C-S...

Så hur tycker ni jag ska koppla? Som jag har illustrerat i bilden eller ska jag gå över till TN-S och använda jordflätan som jord.

• Elektriska kopplingsplintar med kablar och strömbrytare i ett elskåp. Jordledare och kabeldragning synliga för elinstallation illustration.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elcentral med blå och gröna plintar, olika kablar och monterade dvärgbrytare, illustrerar kabeldragning och kopplingar för TN-C och TN-S-system.
    Skapa konto
tommib
Du ser ut att ha TN-S från nätägaren, dvs du har en jordplint och en nollplint. På dessa är sedan dina utgående ledningar anslutna, bägge TN-S så vitt jag kan se. Det hade varit snyggare att göra uppdelningen i samma plint där faserna delas upp men då hade man fått skarva mer på huvudledningarna. Förhoppningsvis är skarvarna gjorda med korrekta presshylsor och kalibrerad presstång, annars är detta typiskt en sån grej som strular när man minst vill det.

I centralen i garaget så är det knasigt kopplat eftersom det är byglat mellan inkommande nolla och PE. Det ska det inte vara och riskerar att skapa förvirring.

Detta är inte lämpligt nybörjarhempul, man måste veta exakt vad man gör och varför. Därutöver måste man göra det väl.

• Gilla
Lasserockis och 3 till
  • Laddar…
tommib
W WorldJ skrev:
Men vad jag förstår kör de flesta nätägare TN-C så egentligen blir det väl fortfarande TN-C på min sida av skåpet även om det är uppdelat som TN-S?
Nej. Du har TN-S på din sida, dvs efter mätaren. Du har inte TN-C någonstans där.

W WorldJ skrev:
Bägge centralerna (hus/garage) har varit kopplade enligt TN-C i både hus och garage.
När har de varit det? Vad har hänt sedan dess? Du har TN-S från nätägaren.

Möjligen kan man argumentera att du skulle kunna skita i nollan som kommer från nätägaren och lägga PE som PEN men ditt mätarskåp verkar inte vara utfört så. Vad är arean egentligen på inkommande? Om < 10 kvmm så är det inte tillåtet med PEN.

W WorldJ skrev:
Måste jag göra det samtidigt i bägge centralerna. Eller kan jag ta en åt gången? Det borde jag väl inte kunna göras eftersom det då blir blandat med TN-C och TN-S.
Om du skulle ha TN-C i mätarskåpet skulle du kunna ta dem var för sig men du har nu TN-S och därför ska dina centraler också vara TN-S.

Vad är det som egentligen händer här? När har servisen ändrats till att se ut på detta sätt?

I mätarskåp brukar man se det som så att kundplinten är matad med PEN + N. Det är alltså valbart att gå ut med TN-C eller TN-S, och det går att blanda.
W WorldJ skrev:
Bägge centralerna (hus/garage) har varit kopplade enligt TN-C i både hus och garage.
Dag är också intresserad av detta. Vad har du gjort? Varför är det två HB i mätarskåpet?

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
tommib
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
I mätarskåp brukar man se det som så att kundplinten är matad med PEN + N
Varför? Om det kommer en PE och en N så tycker jag att valet redan är gjort.

Det är alltså valbart att gå ut med TN-C eller TN-S, och det går att blanda.
Ah, för att inte tvinga alla att byta ut sina gamla TN-C matningar. *

Då borde man släppa upp en PEN till en vettig plint där kunden själv grenar av. Här är det visserligen en plint med plats för fyra anslutningspunkter utöver PE men de är inte bestyckade av någon anledning.

Detta är ju hårklyverier men det låter väldigt mycket för mig som att branschen ser pragmatiskt på det hela när det egentligen är så att skåpet är byggt för TN-S, men med en dålig plint för det. Överlag tycker jag att mätarskåp är dåligt designade, inkommande sida tar alldeles för mycket plats. Detta är dock helt OT.

* Frågan var retorisk, givetvis förstår jag varför man väljer att se det på det sättet.

tommib
Dag är också intresserad av detta. Vad har du gjort? Varför är det två HB i mätarskåpet?
För att TS ska kunna göra det han gör nu, mecka med centralen i garaget utan att det är spänning på huvudledningen. Det är som jag ser det ingen dum tanke, jag har haft den själv. När jag blev mer bekväm med mina olagligheter växte jag dock ifrån det eftersom det är i stort sett lika lätt att bryta på mätaren i fem minuter och lägga ur huvudledningen.

tommib tommib skrev:
Varför? Om det kommer en PE och en N så tycker jag att valet redan är gjort.
Jag håller med, det är otydligt.

Så här ser instruktionen ut för mitt mätarskåp GUM 1-25 som bara är 2 år gammalt, och det följer helt våra tankar på hur det borde vara.

Instruktionsskiss av ett mätarskåp med tre figurer som visar olika kopplingsalternativ för TN-S och TN-C system.

I verkligheten ser skåpet ut så här på inkommande plint, och utgående plint ser ut som i bilden inlägg #1

Mätarskåpets inkommande plint, visande flera kopplingsklämmor med ledningar i olika färger; märkningar inkluderar L1, L2, L3, PE/PEN.
Skapa konto

Skåpet är vid leverans kopplat för utgående TN-S. Vill man flytta på den punkt där man går från TN-C till TN-S så måste alltså skåpet byggas om lite enligt fig 3 i skissen ovan. Jag antar att det är elfirmans jobb, innan nätägaren anländer för anslutning till nätet.

I bruksanvisningen för skåpet som finns på nätet finns inte alternativet TN-C längre!

Schema för mätarskåp visar kopplingar mellan mellanskena och avgreningsskena med PE, N och PEN. Visar mark- och fasadinstallationer.
Skapa konto

Det är även en liten filosofisk fråga. Om man har en PEN-plint i centralen och byglar över till en annan PE-plint i andra hörnet på kapslingen, blir den då automatiskt PE, eller kan den fortfarande användas som PEN?

• Gilla
tommib
  • Laddar…
A
Det blir det som är tanken med den. Det ska märkas upp så det tydligt framgår syftet om det inte t ex går att ansluta den plinten med en bit grön/gul ledning med blå färgmarkering.
6 § En starkströmsanläggning ska vara försedd med den märkning och dokumentation som behövs för att anläggningens olika delar entydigt ska kunna identifieras för drift och underhåll.
Om man måste fundera så är det inte nog tydligt uppmärkt. Så tycker jag.

tommib
Det är även en liten filosofisk fråga. Om man har en PEN-plint i centralen och byglar över till en annan PE-plint i andra hörnet på kapslingen, blir den då automatiskt PE, eller kan den fortfarande användas som PEN?
Jo, det är ju hårklyverier men jag tycker nog att plinten i första bilden är en ren PE-plint eftersom den sitter i skåpets metall. En PEN ska inte sitta på det sättet tycker jag, det känns helt enkelt fel. Garo verkar hålla med också om man tittar på Fig 3 i din första bild, där visar de tydligt att jordningen av skåpet görs i inkommande del och PEN läggs på en av de utgående plintarna, inte på den som sitter i bakstycket.

Så för att återgå till TS bilder så tycker jag personligen att där inte finns någon PEN tillgänglig alls, bara PE och N. Vad jag tycker väger dock otroligt lätt i sammanhanget och rent elektriskt går det förstås utmärkt att använda den som PEN. Gulgrön ser ut att vara av en trevlig grovlek.

Jo jag håller med, man borde anpassa skåpen efter förutsättningarna. TN-S - servis är väl obefintlig så skåpen skulle kunna vara byggda för TN-C i grunden. Annars får man göra det själv, dvs låta elfirman bygga om. Men vill vi det ;)

tommib tommib skrev:
Jo, det är ju hårklyverier men jag tycker nog att plinten i första bilden är en ren PE-plint eftersom den sitter i skåpets metall. En PEN ska inte sitta på det sättet tycker jag, det känns helt enkelt fel. Garo verkar hålla med också om man tittar på Fig 3 i din första bild, där visar de tydligt att jordningen av skåpet görs i inkommande del och PEN läggs på en av de utgående plintarna, inte på den som sitter i bakstycket.

Så för att återgå till TS bilder så tycker jag personligen att där inte finns någon PEN tillgänglig alls, bara PE och N. Vad jag tycker väger dock otroligt lätt i sammanhanget och rent elektriskt går det förstås utmärkt att använda den som PEN. Gulgrön ser ut att vara av en trevlig grovlek.
Jag tror du får tänka genom det lite mer. Det har ju då och då varit uppe i forumet och vad jag kan se finns inget problematiskt eller att haka upp sig på här snarare tvärtom. Ja vad gäller hanteringen av TNS eller TNC på inkommande och utgående sida. När det gäller utnyttjande av skåpen och utrymmen där osv håller jag helt med dig.

I nutid med alla anvisningar osv vore det enkelt att ange beroende på servis att sätta blå märkning på grön-gul i båda ändar vid TNC. Alternativt pga dominerande antal lagda TNC då ange ta bort fabriksmonterad märkning i udda fallen servis TNS.

Modifiering i efterhand med flera brytare och tafflig skarvning osv är ju ett eget tema. Tyder kanske mest på någon sorts orolig överkompensation pga okunskap, oförstånd.

• Gilla
tommib och 3 till
  • Laddar…
Svara ingen enskild utan blir att jag svara lite på några frågor från er alla. Angående varför det sitter två huvudbrytare är för att det är en som är till garaget och en till huset. Det är väl uppmärkt med "Hus" och "Garage". Vill man av någon anledning bryta strömmen till garaget så är det skönt att inte behöva stänga ner hela huset med värmepump och så vidare. Därav är det skarvat av ts och två huvudbrytare finns.

Skarvningarna är gjorde med Nemiqs grejer. Både hylsa och crimptång. De sitter som BERGET. Är ingen Biltema krympslang heller utan även det Nemiqs, eller en variant från Swedol.

Min gissning är att huset byggdes först (det är ca 20 år) och några år senare så grävde de ner kabeln och då gjorde de TN-S i mätarskåpet. Det första jag sa till min fru när jag såg det var att så får man inte ha det. Men sen blev jag osäker då det inte är en "riktig" separat jord utan det är jordflätan som är jorden.

Jag ska se till att koppla över allt till TN-S både i garaget och huset. Återkommer med bilder. Tackar för alla svar och hjälp!

• Verktyg på en arbetsbänk, inklusive crimptänger, mejsel, multimeter och en låda med skruvar.
    Skapa konto
  • Bild på NEMIQ rörskarvhylsa 0.75-6mm² med specifikationer för elektriska ledare och materialbeskrivning. Används för skarvning med hög kvalité.
S
W WorldJ skrev:
Hej

Jag tycker jag har haft lite koll på detta men nu blir jag ändå lite förbryllad och osäker. Så därav frågor till er. Det ni ser på första bilden är mätarskåpet. Här ser det ut att vara TN-S från nätägaren. Men vad jag förstår kör de flesta nätägare TN-C så egentligen blir det väl fortfarande TN-C på min sida av skåpet även om det är uppdelat som TN-S?

Sen är det så att den ena kabeln går till huset och den andra går till garaget. Det som är anslutet på jordplinten är jordflätan/kopparhöljet som går runt de fyra andra ledarna i kabeln/kablarna. Arean på jordflätan blir ungefärlig storlek som de andra 4:a ledarna L1, L2, L3 och N. När jag såg den här inkopplingen så tänkte jag först att det är TN-S från mätarskåpet. Men det kanske inte räknas som det förrän det delas upp i centralen med jordfelsbrytare. Sen är ju alltid den här frågan om jag kan använda jordflätan som ren PE-ledare?

Bägge centralerna (hus/garage) har varit kopplade enligt TN-C i både hus och garage. Om jag vill koppla om centralerna enligt TN-S uppdelning. Måste jag göra det samtidigt i bägge centralerna. Eller kan jag ta en åt gången? Det borde jag väl inte kunna göras eftersom det då blir blandat med TN-C och TN-S.

På bild 2 har jag provmonterat nya centralen i garaget men ej driftsatt. Kablarna ska givetvis inte gå framför dvärgbrytare eller liknande men det är bara i illustrativt syfte för ni ska se bättre mina tankar. Allt är inte inkopplat heller som ni ser. Den undre vänstra neutralledarplinten är för JFB på undre raden. Neutralledarskenan höger nere är till JFB på övre raden.

Inkommande jord/jordflätan från mätarskåpet går in i mitten på jordplinten centralt. Neutralledaren från mätarskåpet går in till mitten på den blå plinten till vänster uppe. Ja, jag har försökt dra kablarna tydligt så ni ser.

Detta blir ju en TN-C inkoppling eller om man kallar den TN-C-S...

Så hur tycker ni jag ska koppla? Som jag har illustrerat i bilden eller ska jag gå över till TN-S och använda jordflätan som jord.
Hm… ser ut att vara ett hyfsat nytt skåp.

Då brukar inkommande plintar vara skilda åt från utgående och huven plombad.

Är du säker på att det där är inkommande från nätägaren?

S Snikholt skrev:
Hm… ser ut att vara ett hyfsat nytt skåp.

Då brukar inkommande plintar vara skilda åt från utgående och huven plombad.

Är du säker på att det där är inkommande från nätägaren?
Plomberingen ser man här på nätägarens kopplingspunkt. Den sidan som är öppen nu sitter där ett metall-lock över men det sitter bara med 2 skruvar. Där fanns i alla fall inga plomberingar. Så antog det var/är min sida. Men jag kanske har fel?

• Öppet elskåp med mätare, kablar och verktyg synliga; metallplomb saknas, enligt beskrivning.
    Skapa konto
  • Gilla
Snikholt
  • Laddar…
W WorldJ skrev:
Plomberingen ser man här på nätägarens kopplingspunkt. Den sidan som är öppen nu sitter där ett metall-lock över men det sitter bara med 2 skruvar. Där fanns i alla fall inga plomberingar. Så antog det var/är min sida. Men jag kanske har fel?
Du är på din sida så inget problem det är fritt att göra vad man vill där. Synd bara att det du gjort är så taffligt trots dina goda föresatser. Men du gör som du vill givetvis men ett råd är att i förväg sätta sig in vad för material som finns att jobba med så blir det oftast bättre.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.