Hej, i söndagskväll får jag ett samtal från min morsa om att en nära vän till familjens spisuttag har gått sönder och som släktens elektriker så hjälper jag ju mer än gärna till med att byta ut det. Brända spisuttag är ju inget nytt och jag förväntar mig ju det gamla vanliga, dvs fett som runnit ner i uttag och/eller dåligt intryckt stickpropp.
Jag blir dock minst sagt förvånad när jag undersöker uttaget och ser det här:
L3 Stiftet har alltså lyckats mosa ihop kontaktblecken såpass att stiftet hamnat utanför blecken och bara legat emot ena blecket lite lätt. L1 har också haft undermålig kontakt men inte lika tydligt som L3. L2 däremot är i nyskick.
De boende hade tydligen aldrig rört kontakten sen inflytt 2022 så spisen har alltså klarat sig så här i MINST 3 års regelbunden användning innan varmgången till slut gått för långt.
Lyckligtvis så fallerade uttaget på ett sådant sätt att det till slut började skjuta säkringar innan något hunnit börja brinna. Tyvärr har man ju inte alltid den turen när det handlar om varmgång i anslutningar.
Jag lyckades få dit det nya uttaget i slutändan men behövde klippa bort över 15cm av trådarna för att komma ner till frisk tråd så det nya uttaget fick hamna lite udda placerat och liggandes. Nollan saknades ju som den ofta gör men jag skrev i alla fall en tydlig varning på uttaget med stora bokstäver att nolla saknas. Hade jag haft en servicebil med allt material så hade jag ju i stället bara bytt ut FKn helt och dragit med en blå men nu fick jag kompromissa lite och lösa det så bra som möjligt under förutsättningarna som var.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Jag blir dock minst sagt förvånad när jag undersöker uttaget och ser det här:
Logga in
Skapa konto
L3 Stiftet har alltså lyckats mosa ihop kontaktblecken såpass att stiftet hamnat utanför blecken och bara legat emot ena blecket lite lätt. L1 har också haft undermålig kontakt men inte lika tydligt som L3. L2 däremot är i nyskick.
De boende hade tydligen aldrig rört kontakten sen inflytt 2022 så spisen har alltså klarat sig så här i MINST 3 års regelbunden användning innan varmgången till slut gått för långt.
Lyckligtvis så fallerade uttaget på ett sådant sätt att det till slut började skjuta säkringar innan något hunnit börja brinna. Tyvärr har man ju inte alltid den turen när det handlar om varmgång i anslutningar.
Jag lyckades få dit det nya uttaget i slutändan men behövde klippa bort över 15cm av trådarna för att komma ner till frisk tråd så det nya uttaget fick hamna lite udda placerat och liggandes. Nollan saknades ju som den ofta gör men jag skrev i alla fall en tydlig varning på uttaget med stora bokstäver att nolla saknas. Hade jag haft en servicebil med allt material så hade jag ju i stället bara bytt ut FKn helt och dragit med en blå men nu fick jag kompromissa lite och lösa det så bra som möjligt under förutsättningarna som var.
Putsad lättbetong tror jag det här uttaget var monterat på. Det borde väl räknas som icke brännbart?A avh67f skrev:
Vanligt skulle jag väl inte säga att det är men det händer att man stöter på det lite då och då. Egentligen är väl vanliga utanpåliggande perilexuttag som man själv klipper ur öppningen på inte riktigt fullt lämpade att anslutas med FK i utanpåliggande slang men det var vanligt att man gjorde så under en period.Farstatjej90 skrev:
Om man ska ansluta något med FK i utanpåliggande slang ska väl apparaten/kopplingsdosan helst vara av en modell som kan monteras med riktig studs ämnad för slang med låsning. Personligen skulle jag dock undvika utanpåliggande slang med FK helt utomhus av fuktrelaterade skäl, då är nog mantlad kabel in i apparaten att föredra.
Klicka här för att svara