K
Kane: [citat] Här är källan, https://www.bosch-home.se/produktlista/spis-ugn-hall-och-flakt/ugnar/inbyggnadsugnar/HBG672BS1#/Tabs=section-technicalspecs/Togglebox=accessories/Togglebox=manuals/Togglebox=accessoriesOthers/
5 svar · 1,6k läst
Demmpa
Demmpa: Om du har återställt till ursprunget så kvittar det var du sätter blå & brun förutsatt att de hamnar på var sin av jorden, på var sin yttre plint. Egentligen bör brun hamna på den tråd som går till bottenblecket i lampsockeln, å blå på sidoblecket.
17 svar · 2,9k läst
·
E
elmont: [citat] Blir elementen heta är har dom lite för låg effekt i förhållande till behovet. Större effekt ger kortare gångtid mellan till och frånslag och därmed svalare element. Energiförbrukningen blir dock den samma.
2 svar · 1,3k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Jag känner inte till något förbud mot portabla elradiatorer i badrum. Det kan ha funnits något i äldre föreskrifter. De innebär ju en ökad risk. De finns elradiatorer avsedda för badrum, täta och med begränsad yttertemperatur, men inte portabla vad jag vet. En förutsättning är att det är torrt på platsen. Oklassat område innebär bara att badrumsreglerna upphör. Man behöver
3 svar · 688 läst
Dracula
Dracula: Finns en dimmer som ser ut som denna pryl(typ), som kan sättas t.ex under köksskåp, för att tända o släcka belysning genom att bara lägga fingret mot. Jag har på internet bara hittat helt infällda, men jag vill ha en som sticker ut 2-3cm så att den lätt ska kunna hittas. [bild]
0 svar · 570 läst
·
A
ATCAndy: [citat] Fusklapp på tentan!
12 svar · 1,6k läst
·
Peter2400
Peter2400: [citat] Billigast och enklast med en produkt som löser alla uppgifterna. https://www.styrahem.se/p/692?gclid=CjwKCAiA5t-OBhByEiwAhR-hm1_OyfhL2mls5USupzNxHoipB0rXM8Xe37H4AV-pBhUHGi2AzEChkhoC_ZMQAvD_BwE
18 svar · 1,6k läst
E
elmont: Och i din armatur går det troligen inte att byta ljuskälla (det är en lysdiod) utan man får byta hela armaturen.
27 svar · 104,5k läst
·
S
snwg00: [citat] Det var tydligen den nedre varianten som gällde. Svart till svart tänder lampan och turkos ihop med gul och gul är trappfunktionen. (y)
11 svar · 3,3k läst
·
U
Uffe A: Skaffa en spänningsprovare som du kan kolla väggutagen med (Biltema har en prisvärd som passar di för ca tre hundralappar Kolla alla vägguttag i hela huset Lita inte på att just den gruppen bara matar ett enda rum Belysningen kollar du med strömbrytaren Även här gäller att du kollar allt Gör anteckningar om vad grupperna matar så underlättar du för honom
8 svar · 4,1k läst
·
prototypen
prototypen: [citat] om du har en 4-ledare så är en tråd PEN och den måste vara minst 10 mm2. Med en 5 ledare (5G6) är det separat PE och N och då räcker det med 6 mm2 på varje tråd. Protte
8 svar · 2,4k läst
tommib
tommib: Dra ur den säkringen. Helst egentligen alla, eftersom det inte går att att veta att vad problemet är och hur skadad kabeln är. Eftersom du har en PEN i manteln så är risken att den är skadad stor när en av innerledarna är skadad och den kanske går av snart med omedelbar fara som följd. Planera för ett snart byte och byt till en femledare (om inte kabeln är >10 kvmm).
1 svar · 1,2k läst
P
paralun: Kan vara bra att känna till !? Ett flertal elnätägare har mätare där man ser om inkommande faser har spänning. Man sparar mycket tid när man direkt ser ett eventuellt fel och kan även ge nätägarens driftcentral info. Under mätarställningen så ser man då om inkommande faser fungerar dvs L1, L2 samt L3 syns på displayen [bild]
13 svar · 4,3k läst
·
useless
useless: Nyhetsartikeln är lite ytlig... Lagändringen innebär i princip två saker som får göras utan nätkoncession: - Man får bygga ett nät som kopplar ihop en (eller flera) elproduktionsanläggning (solceller t ex) med förbrukare på närliggande fastigheter. De fastigheter man delar producerad el med måst ha en "anslutning till en ledning eller ett ledningsnät som används med stöd av
1 svar · 3,1k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: [citat] På sätt o vis tycker jag har de rätt, det är bara frågan om hur och till vilken grad man uppfyller det. Man ska kunna lita på att befintliga anläggningsdelar är fackmannamässigt utförda, enligt de regler som gällde för den tiden. Det vore ohållbart om man alltid bokstavligen måste kontrollera hela matningskedjan vid komplettering av ett uttag, utan kontrollen är en snabb
8 svar · 3,1k läst
Demmpa
Demmpa: Ja, du får mer kräm, den dubblas när du använder två säkringar istället för en säkring. Se bara till att ta bort byglingen mellan plint 1 & 2 på hällen. Lite förenklat: Om du bara använder en säkring så kan du maxa en platta totalt på hela hällen. Om du använder två säkringar så kan du maxa en platta på vardera halvan av hällen. En häll är uppdelad i två halvor, ofta
3 svar · 2,4k läst
·
J
jonaserik: hat du inget utrymme bakom boxen så är det bara en utvändig ledning som blir Inga hål i nederkant, går går att borra snett uppifrån och in i överkant box, där kommer inget vatten att rinna ut, lite synd och inte så snyggt med en kabel på väggen i kanske ett nytt eller nyrenoverat bad. Finns inga genvägar.
14 svar · 3,7k läst
M
Maxx16: Tack för svar. Hittade precis en kommentar gömd i ett annat inlägg som löste mitt problem. Se spec nedan för er i framtiden som undrar. Samma gällde för Plejd (andra symboler) - nolla > N på modulen (ser till att modulen alltid har ström) - Tändtråd från lampa man vill styra > L1 - Fas > torix där ena går till brytarens ursprungliga position och andra till L på modulen - tidigare
3 svar · 1,9k läst
·
Methane
Methane: Om man anlade kärnvärmeverk (OBS Läs inte kärnkraftverk) som försörjde fjärrvärmen i städer med mer än 20000 invånare och istället använde all flis till elproduktion så hade vi både haft varmt och reglerbar elkraft. Ett kärnvärmeverk tar inte mer mark i anspråk än vad en bilhandel eller kyrka gör idag.
7 svar · 1,3k läst
P
Putteman: [citat] Jag håller med vad någon sagt ovan, att pyssla med detta själv är inte helt riskfritt. Du bygger ju i praktiken en pryl som inte är CE godkänd osv. Ingen raketforskning såklart, men jag hade avstått. Jag tror på idén med patron för vattenburen handdukstork. Jag vet att för några år sedan så byggde Ernst på TV nån egendesignad handdukstork och standardiserade rördelar.
8 svar · 1,5k läst
Matti_75
Matti_75: [citat] Hur hamnade den här?
10 svar · 3,3k läst
U
Uffe A: [citat] Menar du "hönsaröv" det kallar vi den för här i skåne ;)
8 svar · 4,8k läst
·
D
Dm9: Tack för svaren, blir en dim-02.
6 svar · 2,9k läst
·
Fotografen
Fotografen: Nu spekulerar jag bara, men det kan vara "bara" en kass kondensator på detta kraftkort.
17 svar · 15,9k läst
·
D
Daniel 123: Hej, Väcker liv i den här tråden. Kopplade in en likadan dimmer förut i en enkel brytare. Nu ska jag göra samma sak med en trappkoppling och behålla trappningen, men jag får inte riktigt ihop hur jag ska koppla (eller om det går). Har bifogat bilder på bägge brytarna. Någon vänlig själ som kan hjälpa mig förstå?
9 svar · 11,6k läst
·
E
Erex: [citat] Tack för svar! Nej precis, inget vred. [citat] Tack tack! Kul att få så bra och snabba svar här. Också tack för tipset om LED men det finns att göra ändå så jag nöjer mig med det här tills vidare ;)
3 svar · 1,9k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: 1. Nja, jag gör det. Jag vet inte hur övriga i branschen gör. Det finns ingen rekommendation som jag hört talas om. Det är kunden som i slutändan bestämmer. Hustillverkare är nog ganska snåla med alla sådana "framtidsfunktioner" för att hålla ned priset. Man ha t.ex i alla år dragit en tom slang med dragtråd till en anslutningsdosa för tvättmaskin i badrum trots att det skulle
7 svar · 2,3k läst
·
X
xLnT: [citat] Tack detsamma!
3 svar · 978 läst
joakim_j
joakim_j: [citat] Där lärde jag mig något nytt!
4 svar · 1,4k läst
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Exakt vad jag också skulle skrivt. Men många vet inte att man ens kan tänka så, så därför blir det ganska lätt jobbigt för nästa elektriker, så därför försöker jag undvika oortodoxa lösningar. Man måste ju inte göra allt skit man får göra.
28 svar · 24,9k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.