El
etompau: Sannolikt helt värdelös. Både Eon och Vattenfall har upphört med sina system.
flying_c: Perfekt. Huset fyller 100 nästa år men knappast den här manicken. Den får vänta ett tag på firande.
Logad: [citat] Jag kan på förekommen anledning berätta att just den spänningsprovaren löser ut JFB :giggle:
jonaserik: Alla dessa plintar haka ha två överfall och olika sorter lägg under bleck , FK/RK tillsammans och EK undersamma, de senare kan vara lite kluriga om dom är av olika m2 , är det bara två så får lägga en på varje sida under överfallet och kolla så dom sitter fast
anders07: [citat] Tack för förslagen! De är ju bara på kvällstid (när jag ser dem) och de blinkar väldigt oregelbundet... De kan lysa normalt två-tre kvällar på rad, sen blinka en eller två kvällar. När de blinkar gör det också det väldigt sporadiskt men rätt regelbundet i perioder. Säg att de börjar blinka (egentligen "blixtra" mer eftersom de ju lyser annars hela tiden och blinkar till
Doldr: Tusen tack! Jag vågade in bryta så mycket när jag inte visste åt vilket håll det var. Gick direkt.
blackarrow: Jag har fixat en multimeter med samma problem utan att byta zebra stripes. Rengöring kan hjälpa men ofta blir det inte bra om man inte kan öka trycket. Jag slipade helt enkelt med ramen som sitter emellan displayen och kretskortet lite med sandpapper. :cool: Min gamla tru-rms multimeter från 90-talet fungerar perfekt igen. :p
ehlmatlab: Nu funkar det... Kontakterna i ljusstaken var ärgade och gav antagligen dålig kontakt. Sprayade kontakterna med "elspray/oxid-rengörning" sen funkade det
MrJay: Dags att kliva in i 2000-talet mina vänner, det enda du behöver är en optisk Thunderbolt 3 kabel som ersätter alla anslutningar utan någon latens, kolla på tex. den från Corning. Den går enkelt att dra mellan våningar i ett befintligt tv/telefon rör. Här är ett klipp från LTT där Linus berättar lite mer om denna lösning han kör med i sitt hus: [MEDIA=youtube]Dy312cUHumk[/MEDIA]
Dan_Johansson: [citat] Ställer man det mot vad ett bra batteri kostar så brukar jag rätt snabbt komma fram till att det inte är värt att snåla... Jag har själv en makita-adapter till mina 18 volt batterier, laddar min telefon fullt bra många gånger..
Jonas Persson: Eller hur ska man annars tolka detta erbjudande från Elbutik.se? Sverige använder inte trefas 230V. [bild] https://www.elbutik.se/product.html/reevolt-motorkabel-16/32/63a-4g25/4/6/16?category_id=16149&mc_cid=c08245a367&mc_eid=61ede4d622
Krokben: Du är fanimej helt fantastisk Bo.Siltberg! Så här utförlig förklaring kunde jag inte ens få utav min el-lärare på gymnasiet!
Jo2549: [citat] [citat] Vet inte hur man dubbelquotar men vill tacka dig med för svar ! Ska lägga om det imorn och skickar upp en bild för att känna mig helt säker
Bo.Siltberg: Du har alltså en blå ledare som synbarligen inte används till något. Det kan ha varit krontändning av lamputtaget men Ok, man behöver inte gräva i det. Koppla loss den blå som inte används och isolera änden med en Wago 221 och peta in den i dosan för ev framtida bruk. Den andra blå är då en tändtråd, trots att färgen är felaktig. Den kopplas till någon av de två terminalerna
KentC: Där har vi nog det! 41mm är bra nära det teoretiska minimum på 38mm. 45mm har jag mätt de olika jag hade hemma till. Tack! [citat]
Allmänobildad: Vid nyinstallation strävar man efter att först och främst montera dosorna lodrätt, med centrum på 100cm från golvet men minst 83cm upp till den understa apparaten. Så om befintliga brytare är monterade på 110cm från golvet är det uppenbara valet att sätta den tillkommande brytaren under den befintliga.
Stuff: Fast till Siemens försvar så beskriver ju instruktionen hur man bara ska ansluta L1, L2, N och Jord. Att du sen petade dit en L3 kortsluten mot N kan väl inte Siemens beskyllas för?
Millox: Senast jag höll på med vindkraftverkens styrning var minst 15-20 år sen, så det är säkert så att det är mycket som ändrat sig. Redan då var det dock på gång att köra med frekvensomriktare för att hantera skillnader i varvtal mellan nät och optimal arbetspunkt. Alla verk jag jobbat med i mer nutid har haft frekvensomriktare för att kunna ha varierande varvtal på turbinen. Det jag
MaxBackstrom: [citat] Tack. Jag har lärt mig lite till denna morgon.
Isensevens: Nu är allting fixat. En elektriker hade lite tid över så han kopplade in allt. Visade sig att nollan ej var inkopplad i elcentralen dessutom.
Fairlane: [citat] 3x16A är vad du har in i huset, vilket inte behöver betyda att du även har det till spisen. Oavsett vilket så borde det inte vara något problem, även om det skulle sitta 3x10A eller 3x13A till spisen. Normalt kör man inte allt på max.
MrBilo: [citat] Tack för svar. Jag var inne på att skarva men lägger nog ner idén och köper en ny sladd. Precis som du skriver blir det en 3 ledare till sladd som sedan kopplas till dosen där sladd till taket går.
ecmik: [citat] Nu har jag hittat motsvarande den jag har på nätet och det var tydligen inga stora pengar, så jag kommer byta ut termostaten mot en ny.
Mellanbarn: Snopet att ha fel när man hjälper till:lying:. Men redan att spänningen växlar när du vrider på termostaten tyder ju på att den funkar. En upp på elmonts förslag.
Utsliten och utdömd: Armaturen är inte dubbelisolerad och skall anslutas till kontakt med jord. Som bo och några till nämnt säger instruktionen tydligt hur och att spänning och jord ska kopplas.
Smarteus: [citat] Ena hålet kändes som att borra lite i puts. Smulade sig inte supermycket men var inga konstigheter att borra. Andra hålet var svårborrat så där körde jag med större plugg+längre skruv. Köndes som att plugga/skruva i betong. Så 1 av dom 2 hålen sitter nog som berget. När jag rycker och drar i takdosan jag skruvade upp känns den extremt stabil/fastsatt.
nisse123: skoge har en ringklocka till telefon aback967 har en siren till larm el. dyl.