B
Från SS 4241437 hittar man tabellen nedan. Jag tolkar detta som att under en trall skulle man kunna få lägga elkabel (5G2,5) i skyddsrör utan att behöva gräva ner skyddsröret? rätt/fel?

Visa bilaga 590884

• Tabell 3C - Övrig mark ur SS 4241437 som visar förläggningsdjup och kabelföreskrifter för olika spänningsnivåer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jodå, det är fullt möjligt att lägga skyddsrör ovan mark. Den ska vara märkta SRE-P. I praktiken är det samma rör som vanlig polytenslang som används till vatten (SDR11) men istället för blå stripe är den gul och märkt med texten SRE-P.

Det är STOR skillnad i pris mellan vattenslang och slang för elkabel. Jag rekommenderar inte att använda blåstripead slang, men ska man göra det ska den märkas väldigt tydligt så att den inte går att missta för vatten.

B bygges skrev:
Jag tolkar detta som att under en trall skulle man kunna få lägga elkabel (5G2,5) i skyddsrör utan att behöva gräva ner skyddsröret? rätt/fel?
Är slangen skyddad under trall så gör jag samma tolkning som du. Men skyddsröret ska tåla miljön ovan mark. Om t.ex solen kommer åt så duger dock inte "gulslang", och sedan har vi gnagare och liknande, även risk för penetrering ovanifrån.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.