blackarrow blackarrow skrev:
@Ove Renberg Det hade nog varit bra med en liten skiss över installationen, tex inkommande, vattenfalls elmätare (som visar rätt), ställplatserna och avstånd så alla läsare får en överblick över installationen.

Hur stor är den totala avvikelsen? (Alla ställplatsmätare = 2 x vattenfallsmätaren? )
Visar verkligen alla ställplatsers elmätare lika mycket för mycket, eller några stycken där ni vet felvisningen?

Är det någon som varit där mycket på vintern som har större felvisning och någon annan som har mindre vinterförbrukning och större sommarförbrukning då spänningen borde vara mer normal och som därmed har mindre felvisning? Om inte faller väl teorin om felvisning pga för låg spänning pga hög last på vintern?

Att elmätaren mäter för mycket vid inspänning under tillåtet värde på nätspänningen kan nog vara möjligt. Inte ovanligt för Multimetrar, men att alla enfasiga elmätare visar dubbla värdet har jag lite svårt att tro på…

Den enklaste förklaringen hade ju varit om förbrukningen skett under en längre tid av någon obehörig, men det kan uteslutas om många mätare faktiskt visar fel och ”vattenfalls riktiga” elmätare visar rätt (rimlig) förbrukning.

Hur en enfas elmätare skulle kopplas så den visar dubbelt så mycket kan jag inte klura ut. Den mäter och räknar energin som passerar genom den. (Lin och Lut, och där N är referens för spänningsmätningen).

Fel/glapp etc på nollanslutningen kan förstöra kylskåp och annat, men inte få energimätaren att visa fel.
Högfrekventa störningar på nollan skulle kanske kunna störa ut elmätarna, speciellt om de inte har option PF så de inte är godkända för debitering.

Det har inte hänt något annat under perioden?
Tex friköpta huset eller campingen har installerat solceller?
M merbanan skrev:
En sak man kan kolla är hur mycket reaktiv effekt som går åt på elbolagetselmätare när spänningen visar 170V. Kanske sitter det någon kraftelektronik på nätet som stör platsernas mätare. Eller så kanske man har ett lokalt jordtag som inte är tillräckligt bra. Att kylskåp har gått sönder och spänningen varit låg tycker jag låter som problem med nollan. Men steget därifrån till att visa fel på mätaren får jag inte ihop. Det närmaste jag kan komma på är att vid nollfelet så hamnade man utanför mätområdet på spänningen och så räknar den fel helt enkelt. Men jag får ändå inte ihop logiken i det hela såsom det beskrivs.
Inga förändringar förrutom att skåpet har flyttats å där har inkopplingen skett som tidigare..

OlssoniVallby OlssoniVallby skrev:
Jag blir nyfiken på huset där elskåpet satt. Det tillhör inte Campingen längre? Finns det kvar och vad används detta till? Har det ny ägare?

Svar:
Huset finns kvar och ägs av privat kund som inte har med campingen att göra.

Kan det blivit felkopplat så att förbrukningen för detta landar på campingen? Borde förvisso inte drabba era förbrukningsmätare, men om något felkopplats eller om något i det huset drar stora mängder ström vet man inte vad som kan bli följeffekten.
Kanske något där som orsakar spänningsfallen?
Svar: Bra fråga. Har faktiskt ingen aning men värt att kolla upp. Sen så
Hur ska de kunna påverka alla mätare samtidigt?

OlssoniVallby OlssoniVallby skrev:
Jag blir nyfiken på huset där elskåpet satt. Det tillhör inte Campingen längre? Finns det kvar och vad används detta till? Har det ny ägare?

Kan det blivit felkopplat så att förbrukningen för detta landar på campingen? Borde förvisso inte drabba era förbrukningsmätare, men om något felkopplats eller om något i det huset drar stora mängder ström vet man inte vad som kan bli följeffekten.
Kanske något där som orsakar spänningsfallen?

En fundering: om det skulle vara problem med nollan och en av faserna och det finns 3-fas förbrukare på campingen, så kan väl en sådan förbrukare orsaka att det blir spänning både på nollan och på den brutna fasen?

Om nollan genom en 1-fas energimätare blir flytande kan jag tänka mig att den kan mäta rätt fel. Fast det känns som att det skulle behövas flera fel för att både få underspänning i systemet och dubbel mätning av energiförbrukningen.

Fast vad skulle hända med mätaren om det istället gör 230V fas + nolla gick 2 faser från ett 120V/240V system genom mätaren. Kanske är en Norsk elektriker som varit framme?

• Haha
Ove Renberg
  • Laddar…
Myrstacken Myrstacken skrev:
Är det lösa strömtransformatorer på faserna?? Om det är fel storlek på dom så får man fel värden..
Eller går faserna rakt in i mätaren och sen ut på annan plint???
Tar med mig den frågan.

Ove Renberg Ove Renberg skrev:
Tar med mig den frågan.
På vilken eller vilka elmätare skulle det kunna sitta fel strömtransformatorer?

• Gilla
Ove Renberg
  • Laddar…
Det sitter inga strömtrafos utan mätarna är direktansluta, Är mätarna fjärravlästa eller läser man av dom manuellt på plats?

Fattar inte riktigt den här tråden, otroligt mycket snack om mätarna vid ställplatserna, men väldigt lite kring ”180V uppmätt” samt ”5 döda kylskåp”.
Låter enligt mig inte som ”ett fel på mätaren”, utan som nåt fel på själva inkopplingen kring nya skåpet. Jag skulle tro att om man reder ut den undermåliga distributionen så kommer dom olika mätarna börja visa lika rätt som förr.
(Eller hade man även ibland 180V samt förbrukare som gick sönder titt som tätt även innan skåpflytten?)

• Gilla
TobiasStockholm och 3 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
På vilken eller vilka elmätare skulle det kunna sitta fel strömtransformatorer?
Svar: ingen kunskap i sakfrågan tyvärr.

L laseryxa skrev:
Fattar inte riktigt den här tråden, otroligt mycket snack om mätarna vid ställplatserna, men väldigt lite kring ”180V uppmätt” samt ”5 döda kylskåp”.
Låter enligt mig inte som ”ett fel på mätaren”, utan som nåt fel på själva inkopplingen kring nya skåpet. Jag skulle tro att om man reder ut den undermåliga distributionen så kommer dom olika mätarna börja visa lika rätt som förr.
(Eller hade man även ibland 180V samt förbrukare som gick sönder titt som tätt även innan skåpflytten?)
Ja det börjar bli min känsla med faktiskt..

Ta dit en elektriker som får felsöka OCH låt honom leta fel UTAN att vederbörande får en massa teorier som med säkerhet leder honom in på konstiga villospår. Det sämsta man kan få är dåligt underbyggda teorier när man ska felsöka, det kan lätt leda till helt felaktiga teorier och villospår. Mäter man upp 170-180 V i ett uttag kan det tyda på att man har bakspänning och att en fas är borta.Men det förutsätter även att det finns någon last som är flerfasig. Att det saknas en fas beror oftast på att en huvudsäkring gått eller att en anslutning är dålig/avbrunnen.
Och sök först efter enkla fel som det nästan alltid är, se inte samband som inte kan verifieras. Dvs häng inte upp er på det faktum att matningen är flyttad, det kan mycket väl vara nått som på intet vis har samband med flytten.

• Gilla
Panor82 och 4 till
  • Laddar…
Campingen:
Huvudsäkringar till campingen är 125 A
Säkring i stolparna är 16 A, ca 30 st vagnar
Med 125A säkringar är det alltid effektmätning via strömtrafo!
Börja att mäta precis efter huvudsäkringarna, här skall alltid vara 400V mellan säkringar och 230V till jord!
Avviker det här så är felet tidigare i elnätet.

• Gilla
Ove Renberg
  • Laddar…
E elmont skrev:
Ta dit en elektriker som får felsöka OCH låt honom leta fel UTAN att vederbörande får en massa teorier som med säkerhet leder honom in på konstiga villospår. Det sämsta man kan få är dåligt underbyggda teorier när man ska felsöka, det kan lätt leda till helt felaktiga teorier och villospår. Mäter man upp 170-180 V i ett uttag kan det tyda på att man har bakspänning och att en fas är borta.Men det förutsätter även att det finns någon last som är flerfasig. Att det saknas en fas beror oftast på att en huvudsäkring gått eller att en anslutning är dålig/avbrunnen.
Och sök först efter enkla fel som det nästan alltid är, se inte samband som inte kan verifieras. Dvs häng inte upp er på det faktum att matningen är flyttad, det kan mycket väl vara nått som på intet vis har samband med flytten.
Svar: ja jag håller med till fullo det är därför jag kollar i flera forum också. Ägaren har nu anmält det hela till Vartenfall så dom får skicka dit en elkille å i första hand besikta flytten å swn gå vidare med felaökningen..

Svar: ja jag håller med till fullo det är därför jag kollar i flera forum också. Ägaren har nu anmält det hela till Vartenfall så dom får skicka dit en elkille å i första hand besikta flytten å swn gå vidare med felaökningen..
Glöm inte att meddela vad felet var här i tråden ( vem gissade mest rätt). :geek:

• Gilla
D-Lundmark och 4 till
  • Laddar…
Vi debiteras via en mätare vid vagnen. Alla har var sin mätare som debiteras av campingen. Den låga spänningen uppmättes i ett antal uttag vid olika vagnsplatser

Mättransformator.. .då pratar vi huvudskåpet eller?
Ute vid vagnarna

Hur har det gått? Dags för en uppföljning. Speciellt med tanke på elpriset.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.