Har köpt en ny köksfläkt som ska monteras inne i ett skåp. Kåpan är lite större än den den gamla och lämnar bara en cm mellanrum mot väggen.
Problemet är att den nya fläkten tar emot kopplingsdosan(utanpåliggande) och uttaget som är monterat till den gamla fläkten. Jag skulle behöva flytta upp dosan/uttaget en bit så de hamnar ovanför fläktkåpan.
Det är tillräckligt med kabel inne i dosan för att bara skruva loss och flytta upp, men i så fall ligger det lös fk-kabel längs med väggen från hålet i väggen där flexslangen slutar upp till dosan. Är det tillåtet? Eller hur löser man detta normalt?

En bild hade hjälpt, men nej lös FK är inte tillåtet. Antingen drar man en mantlad kabel i röret som då har ett vitt hölje. I ditt fall kan man trä på ett kabelhölje på FK-ledarna så att de får två lager isolering.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
En bild hade hjälpt, men nej lös FK är inte tillåtet. Antingen drar man en mantlad kabel i röret som då har ett vitt hölje. I ditt fall kan man trä på ett kabelhölje på FK-ledarna så att de får två lager isolering.
Okej, tack. Kan inte fixa bild just nu, men det handlar helt enkelt om 3 fk-ledare(jord-fas-nolla) som ska dras ca 10cm från flexslang till dosa i ett ganska tight utrymme mellan fläkt och vägg.
Fläktkåpan blir inte speciellt varm.

Vilket hölje kan man använda? Hittar inte så mycket information om detta när jag googlar

Det förekommer att man löser det genom att skala av en bit hölje från en installationskabel, Ex. EKLK, som används som mantel runt FK trådar. Strikt formellt är det inte OK, men förekommer även från riktiga elektriker.

Jag har läst (här på forumet) om en elektriker som fick nedslag på en sådan lösning vid besiktning. Besiktningsmannen ville se typgodkännadeintyg för den nyuppfunna kabeltypen...

Isolerslang tror jag skulle vara bra. Det verkar finnas på elbutik.se, vit 8 mm skulle jag tagit

Tack för svaren.

En följdfråga då på detta, i badrummet bakom spegeln så är det fasttejpat lösa 230v ledare på kaklet som dels går till en trafo för spottar och även vidare till ett 230v uttag i spegeln där kablarna är nertryckta i ett utfräst spår i trät. Kablarna till uttaget går att komma åt med handen ovanför spegeln.

Är detta ett dolt fel då?

Om du med kabel menar lösa enkelisolerade trådar så är det inte ok.

Elektriska installationer med synliga kablar och ett eluttag i ett öppet utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eluttag utan frontplatta på en smutsig vit arbetsyta med synliga elektriska ledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fairlane
Det där är fel, men knappast ett dolt felt.

• Gilla
Johan456
  • Laddar…
Precis, inte dolt. Du hade ju kunnat upptäcka det om du hade besiktigat.

Fairlane
Inte alltför lurigt eller dyrt att fixa heller så även om felet hade varit omöjligt att hitta så hade det inte klassat som ett dolt fel.

Att det.är lätt åtgärdat är ju trevligt iallafall.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.