Har köpt en ny köksfläkt som ska monteras inne i ett skåp. Kåpan är lite större än den den gamla och lämnar bara en cm mellanrum mot väggen.
Problemet är att den nya fläkten tar emot kopplingsdosan(utanpåliggande) och uttaget som är monterat till den gamla fläkten. Jag skulle behöva flytta upp dosan/uttaget en bit så de hamnar ovanför fläktkåpan.
Det är tillräckligt med kabel inne i dosan för att bara skruva loss och flytta upp, men i så fall ligger det lös fk-kabel längs med väggen från hålet i väggen där flexslangen slutar upp till dosan. Är det tillåtet? Eller hur löser man detta normalt?
Problemet är att den nya fläkten tar emot kopplingsdosan(utanpåliggande) och uttaget som är monterat till den gamla fläkten. Jag skulle behöva flytta upp dosan/uttaget en bit så de hamnar ovanför fläktkåpan.
Det är tillräckligt med kabel inne i dosan för att bara skruva loss och flytta upp, men i så fall ligger det lös fk-kabel längs med väggen från hålet i väggen där flexslangen slutar upp till dosan. Är det tillåtet? Eller hur löser man detta normalt?
Okej, tack. Kan inte fixa bild just nu, men det handlar helt enkelt om 3 fk-ledare(jord-fas-nolla) som ska dras ca 10cm från flexslang till dosa i ett ganska tight utrymme mellan fläkt och vägg.J Johan456 skrev:
Fläktkåpan blir inte speciellt varm.
Vilket hölje kan man använda? Hittar inte så mycket information om detta när jag googlar
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Moderator
· Stockholm
· 57 806 inlägg
Det förekommer att man löser det genom att skala av en bit hölje från en installationskabel, Ex. EKLK, som används som mantel runt FK trådar. Strikt formellt är det inte OK, men förekommer även från riktiga elektriker.
Jag har läst (här på forumet) om en elektriker som fick nedslag på en sådan lösning vid besiktning. Besiktningsmannen ville se typgodkännadeintyg för den nyuppfunna kabeltypen...
Jag har läst (här på forumet) om en elektriker som fick nedslag på en sådan lösning vid besiktning. Besiktningsmannen ville se typgodkännadeintyg för den nyuppfunna kabeltypen...
Isolerslang tror jag skulle vara bra. Det verkar finnas på elbutik.se, vit 8 mm skulle jag tagit
Tack för svaren.
En följdfråga då på detta, i badrummet bakom spegeln så är det fasttejpat lösa 230v ledare på kaklet som dels går till en trafo för spottar och även vidare till ett 230v uttag i spegeln där kablarna är nertryckta i ett utfräst spår i trät. Kablarna till uttaget går att komma åt med handen ovanför spegeln.
Är detta ett dolt fel då?
En följdfråga då på detta, i badrummet bakom spegeln så är det fasttejpat lösa 230v ledare på kaklet som dels går till en trafo för spottar och även vidare till ett 230v uttag i spegeln där kablarna är nertryckta i ett utfräst spår i trät. Kablarna till uttaget går att komma åt med handen ovanför spegeln.
Är detta ett dolt fel då?
Moderator
· Stockholm
· 57 806 inlägg
Om du med kabel menar lösa enkelisolerade trådar så är det inte ok.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden


