Hej,
NRG-Temp programmerarebar golvvärmetermostat fungerar tydligen inte som det borde. På bilden är den till höger. Inställningar som liknar den som fungerar korrekt till vänster. Efter återställningen värms golvet upp under en tid, men sedan slutar värmen att fungera. Det verkar som om ledningarna är ok (kort, men det värmer) och förmodligen är det temostatens-givarens fel. Kan någon kommentera detta? Vore tacksam för tips och råd.

• Två golvvärmetermostater med belysta LCD-skärmar som visar olika temperaturinställningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har grejorna fungerat men nu har felet uppstått eller har det aldrig fungerat tillfredsställande?
Hur gammal är termostaterna?

Efter x antal år kan reläet i termostaten lämna in. Byte av termostat är då nödvändigt. Det går enkelt att mäta om termostaten lämnar spänning till golvvärmeslingan.

Tack för dirr svar. Grejorna har fugerat klandefritt i ca 10år.
Jag ställde den på booster och under 2 timmar fungrade golvvärmen. Då tror jag att termostaten lämnar spänning till golvärmeslingan, eller skall jag försöka mäta den?

Efter 10 års drift är det inte otänkbart att termostaten är defekt.
Försök analysera grejorna lite mer. Givaren går att resistansmäta. Brukar ha ett värde på 10 kohm vid 20 grader.

Den uppvisar 11,36 kΩ. Betyder det att golvgivaren är ok?
Är det dags att börja leta efter ny termostat?

Det låter som ett korrekt värde.

Sannolikt är termostaten defekt. Det brukar visas sig som att den inte lägger ut 230 V på plinten till golvvärmeslingan även om displayen indikerar att värme är på.
Detta kan du också mäta dig fram till.

• Gilla
tumiro
  • Laddar…
Det stämmer. 0 V på plinten till golvvärmeslingan samtidigt som displayen indikerar att värme är på. Men när jag tryckte huvudströmbrytare av och på igen, så fick jag 230V. Vi får se hur länge det kommer att fungera.

Nu får jag definitivt 0V på plinten till golvvärmeslingan medan displayen indikerar att värme är på.
Tack för hjälpen. Beställer en ny termostat.

• Gilla
etompau
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.