Tänkte ha ett högskåp med inbyggnadsugn och inbyggnadskombiugn från Ikea. Jag bor i lägenhet och huvudsäkringen är 25A (enfas). Elektrikern säger att han kan dra fram 16A till ugnen (vilket exakt passar kravet) men till "mikron" som alltså är kombiugn i mitt fall sade han 10A. Tror ni att kombiugnen som kräver 16A kommer funka öht? Kommer den värmas upp långsammare? Jag är främst ute efter mikrofunktionen och då borde det väl funka med 10A med tanke på att Ikea rekommenderar just det till sina mikrovågsugnar. Skulle egentligen kunna ta en vanlig mikro men de har ingen som passar ugnen Finsmakare.

Tänkte mig en sån här kombiugn:
https://www.ikea.com/se/sv/p/finsmakare-kombi-mikrovagsugn-med-varmluft-svart-50411768/

Edit: Lade till en bild på centralen om det kan vara till hjälp för er som funderar på att svara :)

Tack på förhand!
 
  • Elcentral med säkringar och märkningar, anpassning för köksapparater diskuteras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Düsseldorff
Men varför tar du inte denna diskussion med din elektriker??
 
Du har väl en spis(häll) också? Då bör båda ugnarna läggas på samma säkring, 20 A, som till spisen. Detta för att skydda mätarsäkringen i källaren. M;ed enfas 25 A kan du aldrig nyttja dina vitvaror samtidigt. Det spelar ingen roll hur många nya gruppledningar du drar ifrån elcentralen. Så din elektriker är fel ute med varsin gruppledning till ugnarna. Du får tänka om rejält, dvs angående dina matlagningsvanor.
 
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Men varför tar du inte denna diskussion med din elektriker??
Jag hade ställt frågan till en elektriker om jag hade kunnat men nu vänder jag mig till forumet. Ber dig att inte kommentera om du inte har något att tillföra i själva frågan, tack.
 
  • Gilla
  • Älska
Alxxx och 2 till
  • Laddar…
Düsseldorff
M madcat1980 skrev:
Jag hade ställt frågan till en elektriker om jag hade kunnat men nu vänder jag mig till forumet. Ber dig att inte kommentera om du inte har något substantiellt att tillföra, tack.
Nej tack. Du skriver att du har en elektriker. Då förefaller det rimligt att prata med denne för en närmare förklaring av dennes förslag till lösning på dina installationsbekymmer. Han har ju trots allt varit på plats antar jag.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du har väl en spis(häll) också? Då bör båda ugnarna läggas på samma säkring, 20 A, som till spisen. Detta för att skydda mätarsäkringen i källaren. M;ed enfas 25 A kan du aldrig nyttja dina vitvaror samtidigt. Det spelar ingen roll hur många nya gruppledningar du drar ifrån elcentralen. Så din elektriker är fel ute med varsin gruppledning till ugnarna. Du får tänka om rejält, dvs angående dina matlagningsvanor.
Yes har tänkt en separat häll och till den var budet att använda 20A-säkring som tidigare använts till spis (huset är från 1972. Jag är absolut medveten om att jag inte kommer kunna ha alla plattor på samtidigt gällande hällen men var osäker just gällande ugn och kombiugn.

Du hävdar alltså att säkringen kommer lösa ut om jag använder en eller två plattor på hällen och ugnen samtidigt?
 
A
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
M;ed enfas 25 A kan du aldrig nyttja dina vitvaror samtidigt. Det spelar ingen roll hur många nya gruppledningar du drar ifrån elcentralen
Det där är en sanning med modifikation. Jag bor i lägenhet med enfas 25A, med 20A säkring till induktionshällen, 16A säkring till varmluftsugnen, och 10A säkring till micron. Rent teoretiskt skulle jag behöva byta mätarsäkring varje gång jag lagar mat, men eftersom smältproppen klarar viss överlast under viss tid så går det bra att rosta potatis i ugnen och ha tillräckligt många plattor igång på spisen för att nåt ska hinna bränna fast eller koka över.

Om du bara ska använda kombiugnens microfunktion så kommer en 10A-säkring räcka för just ditt behov. Med det sagt tycker jag ändå att det är dumt att inte dimensionera gruppledningen efter vad den kan komma att belastas med.
 
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Nej tack. Du skriver att du har en elektriker. Då förefaller det rimligt att prata med denne för en närmare förklaring av dennes förslag till lösning på dina installationsbekymmer. Han har ju trots allt varit på plats antar jag.
Jag skrev inlägget slarvigt, jag bor inte i lägenheten än för jag tillträder den inte förrän slutet av maj. Och elektriker är en firma jag växlat två mejl med så det är inga som jag har anlitat än. Men även om jag hade en elektriker kanske jag vill inhämta klokheter från folk i forumet, som en second opinion, eller hur?
 
Düsseldorff
M madcat1980 skrev:
Jag skrev inlägget slarvigt, jag bor inte i lägenheten än för jag tillträder den inte förrän slutet av maj. Och elektriker är en firma jag växlat två mejl med så det är inga som jag har anlitat än. Men även om jag hade en elektriker kanske jag vill inhämta klokheter från folk i forumet, som en second opinion, eller hur?
Ja absolut. Då missförstod jag situationen.
 
Säkringar klarar en överbelastning under en kortare stund. Därför fungerar det ofta bra med elspis i enfaslägenheter. Typiskt brukar en spis ha en märkeffekt på omkring 10 kW. Din huvudsäkring medger ett uttag på 5750 W. Har du flera plattor på högsta effekt och ugnen igång kommer säkringen att lösa. Men det brukar fungera eftersom man nästa aldrig har flera plattor på högsta effekt länge.
 
A Emil_K skrev:
Det där är en sanning med modifikation. Jag bor i lägenhet med enfas 25A, med 20A säkring till induktionshällen, 16A säkring till varmluftsugnen, och 10A säkring till micron. Rent teoretiskt skulle jag behöva byta mätarsäkring varje gång jag lagar mat, men eftersom smältproppen klarar viss överlast under viss tid så går det bra att rosta potatis i ugnen och ha tillräckligt många plattor igång på spisen för att nåt ska hinna bränna fast eller koka över.

Om du bara ska använda kombiugnens microfunktion så kommer en 10A-säkring räcka för just ditt behov. Med det sagt tycker jag ändå att det är dumt att inte dimensionera gruppledningen efter vad den kan komma att belastas med.
Då har vi nominellt samma förutsättningar. Jag är verkligen ingen expert i detta ämne så du får ursäkta dummar frågor. Men du menar att man bör säkra hällen med 20A, ugnen med 16A och kombiugnen med 16A? Elektrikern som jag mejlade med skrev att man borde byta central till en modernare i hans scenario med 20A till hällen, 16A till ugnen och 10A till mikro. Det kan väl vara dags tänker jag, med tanke på att anlägningen har exakt 50 år på nacken. Vad får ditt förslag för konsekvens när huvudsäkringen bara är 25A?
 
A
Med tanke på att kombiugnen inte kommer kunna utnyttjas fullt ut med en gruppsäkring på 10A tycker jag att den ska avsäkras 16A.

Var du tydlig med att micron i själva verket är en kombiugn när du mailade med elfirman? Eller utgick de från en standardinstallation där micron brukar avsäkras 10A för att det i de allra flesta fall räcker så?

Jag har själv varit med om att kunder i efterhand, när all installation är gjord, plockat fram "micron" som visar sig vara en kombiugn med grillfunktion m.m m.m där jag p.g.a oklara förutsättningar från början fått dra om matningen till "micron" för att kunna avsäkra den 16A
 
A Emil_K skrev:
Med tanke på att kombiugnen inte kommer kunna utnyttjas fullt ut med en gruppsäkring på 10A tycker jag att den ska avsäkras 16A.

Var du tydlig med att micron i själva verket är en kombiugn när du mailade med elfirman? Eller utgick de från en standardinstallation där micron brukar avsäkras 10A för att det i de allra flesta fall räcker så?

Jag har själv varit med om att kunder i efterhand, när all installation är gjord, plockat fram "micron" som visar sig vara en kombiugn med grillfunktion m.m m.m där jag p.g.a oklara förutsättningar från början fått dra om matningen till "micron" för att kunna avsäkra den 16A
Nope men jag ska absolut poängtera skillnaden när jag väl anlitar någon, tack för din input! :)
 
Det kan vara poäng att inte ha för många grupper i just detta fall. Om du har 20 A till hällen, 16 A till ugnen och 16 A till mikron så är det sämre selektivitet än om du har ugn och häll på samma 20 A säkring. Mikron brukar väl användas så korta stunder så den borde vara ett mindre problem. För det mesta räcker 20 A enfas till en spis. Av denna orsak spelar det inte så stor roll. Men om du ändå skulle skjuta en säkring så är det mindre opraktiskt om spissäkringen löser än om huvudsäkringen löser.
 
  • Gilla
Wheelabrator och 1 till
  • Laddar…
Precis, det handlar om att skydda mätarsäkringen på 25 A i källaren(?). Den sitter kanske i ett låst utrymme som kräver att du kontaktar hyresvärden för att byta den. Därför förordar jag att alla tre, häll och två ugnar läggs på samma 20 A gruppsäkring. Det kan fortfarande vara olika ledningar ut från elcentralen ifall det behövs praktiskt sett. Om man vill ha en schukostickpropp till ugnen så får man säkra ned, men det kan fortfarande göras under den gemensamma 20 A-säkringen.

Hur du än gör kan du inte använda alla värmeapparater samtidigt. Du får inte ut mer (mycket) effekt genom flera grupper, utan ökar endast risken för att blåsa mätarsäkringen. Det finns mao ingen anledning att bygga ut elcentralen.

Så om du hade stora matlagningsambitioner med dessa två ugnar så behöver du vara medveten om att det inte går. Men 20 A enfas räcker till "normal" matlagning.
 
  • Gilla
Nicke-85
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.