Jag har denna kabel:
https://amokabel.com/catalog/products/eklk

Där står:
" Partisoleringen skall skyddas mot UV-ljus. "

Vad är egentligen partisoleringen? Är det isoleringen på de enskilda invändiga brun, blå och gul/gröna - fas, nolla och jord kablarna? Eller är det så att denna kabel inte överhuvudtaget bör sättas på en utvändig panel som är exponerad för solljus? Så som jag tolkar det går det bra så länge inte det invändiga kablaget är exponerat för solljus?
 
P pota skrev:
Är det isoleringen på de enskilda invändiga brun, blå och gul/gröna - fas, nolla och jord kablarna?
Det är detta de menar och den ev risken finns i allt mer minskande utsträckning inne i gamla lysrörsarmaturer vid anslutningen där. Alltså något du i princip inte behöver tänka på i de allra flesta fall.
 
  • Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
Obs att amokabel för t.ex EKK anger

Partisoleringen skall skyddas mot UV-ljus. Vid förläggning utomhus skall särskilda åtgärder vidtas för att skydda kabeln mot direkt solljus.

Både ledare och kabelmantel behöver alltså skydd mot solljus. EKLK är ett undantag. Jag tror amokabel är ganska ensamma om detta. Manteln på de flesta andra fabrikat av EKK, EXQ etc tål solljus.
 
Okej. Ja nen då borde det ju fungera med min kabel för utomhusbruk. Den är eklk
 
Ja den fungerar utomhus. Ska du koppla in kabeln i armaturer med urladdningslampor, eller lysrör då kan extra skydd behövas på de enskilda ledarna....
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.