5 453 läst ·
4 svar
5k läst
4 svar
Partisolering och kabel exponerad för uvljus
Jag har denna kabel:
https://amokabel.com/catalog/products/eklk
Där står:
" Partisoleringen skall skyddas mot UV-ljus. "
Vad är egentligen partisoleringen? Är det isoleringen på de enskilda invändiga brun, blå och gul/gröna - fas, nolla och jord kablarna? Eller är det så att denna kabel inte överhuvudtaget bör sättas på en utvändig panel som är exponerad för solljus? Så som jag tolkar det går det bra så länge inte det invändiga kablaget är exponerat för solljus?
https://amokabel.com/catalog/products/eklk
Där står:
" Partisoleringen skall skyddas mot UV-ljus. "
Vad är egentligen partisoleringen? Är det isoleringen på de enskilda invändiga brun, blå och gul/gröna - fas, nolla och jord kablarna? Eller är det så att denna kabel inte överhuvudtaget bör sättas på en utvändig panel som är exponerad för solljus? Så som jag tolkar det går det bra så länge inte det invändiga kablaget är exponerat för solljus?
Det är detta de menar och den ev risken finns i allt mer minskande utsträckning inne i gamla lysrörsarmaturer vid anslutningen där. Alltså något du i princip inte behöver tänka på i de allra flesta fall.P pota skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Obs att amokabel för t.ex EKK anger
Partisoleringen skall skyddas mot UV-ljus. Vid förläggning utomhus skall särskilda åtgärder vidtas för att skydda kabeln mot direkt solljus.
Både ledare och kabelmantel behöver alltså skydd mot solljus. EKLK är ett undantag. Jag tror amokabel är ganska ensamma om detta. Manteln på de flesta andra fabrikat av EKK, EXQ etc tål solljus.
Partisoleringen skall skyddas mot UV-ljus. Vid förläggning utomhus skall särskilda åtgärder vidtas för att skydda kabeln mot direkt solljus.
Både ledare och kabelmantel behöver alltså skydd mot solljus. EKLK är ett undantag. Jag tror amokabel är ganska ensamma om detta. Manteln på de flesta andra fabrikat av EKK, EXQ etc tål solljus.
Klicka här för att svara
