ÄÄr det flera dosor så brukar jag mäta flera gånger. Dvs, rikta lasern mot första dosan, ställ dit skivan och markera centrum på hålet, flytta skivan och rikta lasern mot nästa dosa, ställ dit skivan och markera centrum på hålet, osv.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
A Emil_K skrev:
Har du en laser för varje dosa då, eller kryssar du in en dosa och mäter därifrån till de andra?
Jag har tre krysslasrar/lasers (?) men har aldrig satt dubbla skivor. Det har funkat för mig.
Jag köpte en begagnad hole-in-one med ganska uppborrade magneter, tycker att det blev mer exakt med laser.

/Höghus

Använder bara hole in one
Oslagbart
När detn används i utrymmen med fleraskivor än en så tar jag fram dosfräsen för varje lager
Fungera perfekt för plyfa, våtrumsskiva och kakel
Originalet är värt pengarna även om det bara handlar om enstaka hål
Köpte mina 2002 och de är fortfarande i bruk :cool:

Nu behöver man som elektriker inte använda hole i one så ofta, hålen på enklingen gör ju elektrikern men där behöves dom ju inte och på dubblingen tar ju snickaren hål.

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Till OSB/Spånskiva/plywood-lagret kör man med en större dosfräs, 80 vid 70-dosor. När man sätter dit sökaren till dosmagneten så brukar jag knacka runt om så den centrerar ordentligt. Sedan slår jag ett märke i centrum med en spik så inte borret vandrar så mycket. På jobbet har jag två uppsättningar magneter, ett för första lagret, det är oftast gamla magneter med utsliten styrning och nyare till gipslagret. Det viktiga är att knacka så sökaren centrerar sig, det har jag märkt på både orginal och kopia.
Ett tips när inte skivan når in till dosan, t.ex. när man borrar upp i bakstycket på köksstommar är att stapla magneterna på varandra så de når ut.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.