El
Bo.Siltberg: Garo har tydligen en PSA som går sönder om den kopplas bakvägen :( https://www.fluxio.se/forum/nyheter/38825-1m-bred-psa-fran-garo-gar-sonder-vid-koppling-fran-fel-hall.html
GK100: [citat] Köp du den du hittat om det är så du vill ha det. Är säkert inga problem med den öht som ett kombiinstrument av enklaste slag tre spänningar, tre strömmar direkt i displayen. Som nämndes tidigare bör du se till att du säkrar spänningsmatningen till den åtminstone inte över 10 A.
Åke93: Tack för inlägget. Att jag frågade om 2 och inte 3 neutralledare är för att min spis har 2 inkopplingar för neutralledare (4 och 5 i bild) men som har bryggats. Då borde väl strömmen ledas genom bägge neutralledarna och därmed fördelas belastningen (värmeutvecklingen)... eller är jag helt ute och cyklar i djupsnö??? [bild] 1,2,3=L 4,5=N (6)=PE
1977bjorn: [citat] Det går fint att måla på lampsladd.:)
Panor82: Krysset betyder att det är en effektbrytare och konstruerad för att bryta felström. Sträcket under krysset betyder att den har frånskiljaregenskaper vilket medger att den i öppet läge är konstruerad som frånskiljare och medger en säker anläggning att jobba på. Fyrkanten betyder att den har inbyggd termisk utlösare. Den halva ringen under fyrkanten betyder att den har magnetisk
Johan456: Jag tycker frågeställningen är lite sned. En elolycka kan leda till döden då är det ointressant att du faktiskt kan skylla på den dom sålt den eller inte. Du kan heller inte veta om lampan är ok när du köper second hand. Så svaret borde bli att man inte ska köpa elprylar second hand om inte ett av följande villkor är uppfyllda: - Du har kompetens att undersöka den elektriska
Allmänobildad: Billigare ja. Däremot fungerar dimringen sämre med en extra enhet mellan dimmer och ljuskälla jämfört med att ha dimmer och drivdon i samma enhet. Med LED-10 kan ni istället spara pengar på att sätta en dim01 till takbelysningen
Bo.Siltberg: Du kan behålla den du har. Se bara till att den andra trappbrytaren är matad med fas och att en fjäder gör den återfjädrande så att den sluter och matar fas till dimmerns "1"-ingång när man trycker på vippan.
Labbarparn: [citat] Jag har använt en kopplingsdosa med dragavlastning. Tanken är att sätta ett permanent uttag i den platsbyggda bokhyllan där boxen står när elektrikern har tid att komma och hjälpa till.
Andreas Klang: [citat] jaha, okej! ska testa med en trapp brytare då!
Bo arnold: Ok nu ser jag då är det inga problem jag har en likadan fläkt på vinden fungerar bra
Anonymiserad 284245: [citat] Gott det! Vill inte ha sålt ngt som inte fungerar.
Bo.Siltberg: Ja, jag borde ha skrivit perilexstickpropp. Fast anslutning kan du göra i kopplingsdosan mellan uttagena i din Norwescokombo. Du behöver ordna en nöjaktig dragavlastning som motstår lite våld. Slakta t.ex en stickpropp så att du får en klämma.
lnilsson: Kort info om brandrisken: Hur byggda på 60-70-talet nånstans och före det (minns inte på rak arm när lagen kom) saknar brandsektionering/brandsceller på vinden, vilket innbär ett en brand i ett sådant radhus ofta sprider sig upp till vinden (brand vill ju uppåt) och därefter tar hela taket eld vilket innebär att det är svårsläkt och att flera av husen drabbas. Efter den regeln kom
Bo.Siltberg: Om vi pratar om spänning som matas ut på nätet via stickproppen från en apparat så kan du vara lugn, det får inte ske Apparatus intended to be connected to the MAINS by means of a MAINS plug shall be so designed that there is no risk of an electric shock from stored charge on capacitors, when touching the pins or contacts of the plug after its withdrawal from the socket-outlet. När detta
henke-henke: Nu har jag inte lusläst allt här ovan… men vad visar resultatet av isolationsmätningen på alla gruppledningar över den jfb’n som bråkar? Är allt mätt tillsammans eller var försig? Förutsatt att värmepumpen är helt frånkopplad. Är det liksom helt uteslutet att felet ligger i anläggningen? Eller kan vi tro att det är ett apparat/maskinfel? Vidare så funderar jag något över
Ludde Jakobsson: [citat] Jag gissade det också, men då skall man ju med fördel använda andra färgkombinationer :).
Logad: Det är nog svårt. Det finns jordade utan kabel så om ingen av apparaterna har gamla sortens runda ojordade stickkontakt hade jag byggt en jordad variant. Det är tillåtet att använda sådana med ojordade uttag. Använd jordad stickkontakt.
jonaserik: Jepp det finns massor att välja på, det som är med att dimmra dom, IKEA har en typ och en separat dimmerspuck. Den ska förgås av en styrenhet som sätts i ett vägguttag. Sen det med andra, men du för kolla själv vad du vill ha
Daniel Persson4: [citat] [citat] Ok ,då klipper jag kontakten och monterar som gamla maskinen. Är ju enklast. Plinten? Är det ett annat ord för sockerbit? Och den får inte plats bakom stickkontakt. Tyckte bara att det var synd och funderade på om garantin på maskinen. Men man måste ju koppla den.
janerik12: [citat] Jag behövde inte vara så extrem :crysmile: det räckte med lite starkt lim och en trä pinne men kanske nösta gång får hammaren flyga ;) tack för alls tips!
mrsnhp: [citat] Jordbrum i högtalare är en klassiker. Oj vad vi fick trixa med det, vi hade ju allt möjligt inkopplat på förstärkaren/slutsteget och dessutom aktiva högtalare. Det var den ena anledningen till att vi till slut bekostade jordning av elen trots att vi då bodde i hyresrätt. (Den andra anledningen var att vi tröttnade på grillade nätverkskort, på den tiden kopplade vi ihop
Ronny68: Ok. Får lämna tillbaka å köpa enligt rekommendation. Tack för svar!
fredand44: Hej Stort tack för all hjälp, med er hjälp lyckades vi fixa belysningen. Köpte denna på bauhaus, efter otroligt hjälpsam support över internet. https://www.bauhaus.se/transformator-vadsbo-zero-35-0-35w-va-230-12vac Denna trafo är förmodligen lite svag för halogen som skåpet egentligen är tänkt för. Men sen flera år kör jag led. Mvh Fredrik
Tompafix: [citat] Behövs ingen jord. Det behövs fas, nolla och tändtråden.
cykelbud: Tack för bra svar, såklart är det bra att ta in en elektriker men det känns ju också hyfsat enkelt att skruva dit sladden. Får se hur det blir.
snaggletooth: Som sagt, du har bara fas och tändtråd där, Plejden måste ha nolla också för att fungera. Shelly Dimmer 2 är ett alternativ som inte behöver nollan. Jorden används inte här.