Hallå,

Stekte våfflor och strömmen gick i köket, både en säkring (uttaget där våffeljärnet var inkopplat) och jordfelsbrytaren. Drog ur våffeljärnet och slog tillbaka säkringen och sen slog jag på jordfelsbrytaren igen.

Problemet är att den grupp där våffeljärnet satt inte längre ger ström. Det är 4 uttag i köket (3st 3:or och en 2:a) samt köksfläkten (enkelt uttag). Jag har dragit ut allt i dessa totalt 12 uttag, inklusive köksfläkten men ingen kontakt ger ström när jag testar med en enkel lampa. Alla andra säkringar funkar, alla tre huvudsäkringar är intakta (ser så ut i fasadmätarskåpet och typ pannan som använder alla tre huvudsäkringar fungerar).

Om jag kopplar in något med svag ström så verkar den få ström? Jag har en kaffebryggare som pulserar en LED-lampa i viloläge, den går igång i just viloläge men kan inte startas. Jag har en "smart kontakt" som har en on/off-knapp med LED-lampa. Även denna lyser LED-lampan på när jag kopplar in den i gruppen men om jag trycker på knappen så att kontakten ska släppa igenom ström så slocknar den och börjar om i viloläge.

Det verkar alltså som att säkringen släpper igenom lite ström men inte tillräckligt för att ens driva en glödlampa.

Huset är ca 4 år gammalt och jag har kopplingsschema för elen så jag ser att gurppen inte går längre än detta.

Några idéer om vad som kan vara tokigt? Jag har fler automatsäkringar hemma, får man byta såna själv om jag slår av huvudströmmen?

A
Har du något att mäta med? Spänningsprovare eller multimeter (minimum cat III)
I så fall kan du lossa centralkåpan och mäta mellan säkringens båda sidor och N-plint eller PE-plint.

Om instrumentet visar 230V där så är det någonting ute i gruppen som strular, t.ex. en glappande toppklämma som det blivit varmgång i och brunnit av, eller någon annan kopplingspunkt.

Om du inte kan läsa av 230V på endera sida av säkringen så är det den som behöver bytas.

Magnus E K
Testa att skifta runt huvudsäkringarna och se om problemet flyttas.

Det kan vara kapacitivt överförd spänning och säkringen fortfarande av. Har du provat att trycka ner den ordentligt och sen återställa, ibland hamnar säkringar som löst ut i ett mellanläge. Jag vet dock inte om det finns några som fastnar uppe utan att varit helt av mellan...

Tack för svar. Jag valde att dubbelkolla huvudsäkringarna och det var faktiskt fel på den tredje där - det verkade inte märkas på något annat i huset men den tredje säkringen hade smällt men "pluppen" hade inte lossnat (det är rätt vanligt vad jag förstår). Jag bytte den och nu funkar allt igen. Tack för snabba svar!

• Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.