El
harka: hopplöst långsamt svar... men jag lägger ut det ändå :) det är ganska vanligt att fjädern sitter fel eller att fel utgång på strömbrytaren har anslutits till pucken, speciellt i samband med trappkopplingar det går enkelt att se hur Shellyn ser på statusen från strömbrytaren (viloläge/intryckt) genom att aktivera den funktionen under Application Settings – det kan vara rätt
etompau: Ser ut som ett gammalt uttag med grund "brunn". Byt till ett modernt uttag från känd tillverkare (Eljo/Elko/Schneider/ABB).
etompau: [citat] Testa instrumentet i ett eluttag och se att det fungerar som förväntat.
RookieRoad: Allt är nu testat och det går fint, det enda jag har problem med är dimmern. Gjorde en separat tråd för att inte helt lusa ned denna: https://www.byggahus.se/forum/threads/shelly-dimmer-har-elektrikern-kopplat-fel.440040/ Folk i denna tråd verkar kunniga - ni får gärna kika. Stort tack på förhand!
Avemo: [citat] Skruvanslutningar brukar inte vara begränsade så att bara flerkardelig kabel får användas. Efter att plasten smält i din stickpropp så lossnade stiftet från tråden lättare än det åkte ur uttaget. Jag tror inte att den skruvanslutningen någonsin varit dragen. Man får inte sätta stickpropp på den kabeln. Men jag tror inte att det var därför som det smälte..
Logad: I de två tidigare BRF jag bott i gällde att innehavaren ansvarar för elsystemet från centralen och inåt. Båda ställde dock krav att el skulle vara fackmannamässigt utfört.
Avemo: Det beror på boxen. På min kan man välja 6, 8, 10, 12 och 16A. Normalt har jag den på 6A och ställer bara upp den om jag behöver ladda snabbare. Mindre risk att blåsa huvudsäkringar så. Det går även att välja i bilen.
hempularen: Ja lampan har nolla kopplad, annars hade den inte fungerat. Du skall inte förutsätta att den blå tråden i dosan verkligen är en nolla. Det kan vara vad som helst, ex. en andra fas. Om det är en andra fas så ligger det 400V mellan den och fasen. Du måste undersöka vad den är. INNAN du kopplar något.
hempularen: Det enda du får göra utan behörighet, är att byta ut bef. uttag och brytare mot nya, OM du har tillräcklig kunskap.
Johan456: Precis, knacka bort plasten uppe till höger, ta ett hål där du vill ha den nya dosan. Ta sedan en mantlad kabel, EKK, EQQ etc. Och för den genom stosen i ABB-dosan till hålet där du ska sätta ny dosa. Trä på en bit 16mm flexslang på kabel från doshålssidan. I skarven mellan kabel och slang håller du med handen och låser kabeln i slangen. Dra nu i kabel så du backar tillbaka den
Jan_G: [citat] Hej Marike I december har min anläggning producerat 80,82 kWh av vilka jag förbrukat 78 kWh själv. De jag sålt har jag fått månadsmedelpriset för + 5,9 öre för nätnytta och nåt till. Jag får även 60 öre per kWh i skattereduktion av staten. Mitt totala elpris är 1,0263 kr per kWh. Elen jag sålde i november fick jag 1,0564 kr per kWh för + 60 öre skattereduktion. Min
Snailman: [bild] Köpte 2st sådana från Amazon för 145kr paret, var gjorda i aluminium, verkar gedigna, bör funka bra att även sätta i väggen. Märke Bolatus, verkar även finnas liknande som är gjorda i plast, så försök kolla upp ordentligt.
Rikard123: Tack för svar! Jag tror jag bestämt mig för alternativ 2, dvs splitta upp det på en tredje kabel och köra 4, 5 och 6 steg på varje. Det blir då 2.6, 3.25 resp. 3.9 A per kabel, säkrat på 5 A vardera med en kabel som klarar 6 A rekommenderat.
plaggis: Jag har en Shelly 2 dimmer som har flera 6W-LED kopplade. Funkar utmärkt, så räkna med att den minsta effekt dimmern kräver kan uppnås genom att addera effekten från respektive ljuskälla.
Noramasen: [citat] GLP!! Du menar att det bör/SKA vara en med behörighet med tanke på känsligt vid montage på grund av risk för statisk utslagning? GLP GLP;)
etompau: [citat] Mellantrådarna sitter fortsatt kvar i bef. väggbrytare.
GK100: [citat] Se då till att få nollan inkopplad hela vägen annars är risken stor att det går som Daniel skriver om det inte redan hänt.
steve5432: [citat] Kom på att jag inte hade kollat på Plejd. De har ju faktiskt tryckknappar för Exxakt.. Trådlös tryckknapp (WPH-01) - Plejd Någon som testat dessa och har en känsla för om de är bra? Svårt hitta några youtubevideos som demonstrerar dem... De verkar dock uppfylla kravet på att de går att tejpa upp i en flerfacksram. /S
Bo.Siltberg: Titta på schemat så ser du hur strömbrytarna fungerar. Gamla: L växlar mellan de två pilarna ut. Nya: Pil in växlar mellan de två pilarna ut.
JPW: Det kanske går att skruva fast uttagen med skruv direkt i väggen istället, dvs i apparatens platta utanför dosan?
Bo.Siltberg: Du behöver ingen information alls från elektrikern. Han kan endast svara på hur JFBn är inkopplad. Börja med att slå av JFBn och kontrollera vad som blev strömlöst, endast spisen, halva huset eller hela? Kan du använda alla elapparater i huset utan att JFBn löser? Kan du använda t.ex en värmefläkt, vattenkokare eller annat med hög effekt utan att JFBn löser? Kan du använda hällen
Smarteus: [citat] Tack för tipset. Se slutresultatet med tapetskydd och runda renova dimmers. Det dolde alla fult kapade kakelplattor fint. Detta går att leva med :) [bild]
Daniel_M_: Hur är det med REACH då? Importerar man komponenter från icke EU-land och sätter ihop det till en produkt inom EU för försäljning inom EU så bör man kolla upp den lagstiftningen med. Om du inte kan få en materialdeklaration från säljare av komponenter blir det svårt att visa att du inte har skadliga substanser i dina sladdar.
Hampus Gran: [citat] Okej det finns redan diskmaskin två skåp ifrån med då vet jag
tobben87: @tummen mitt i handen Det är så vi lär oss! Till slut börjar tummen vandra mot ytterkanten av handen alltefter vi blir klokare. ;)
Capitan: Hej! Det vet jag faktiskt inte. Men när jag lusläste manualen så stod det att normal inställning är mellan 2-3. Och nu verkar jag ha hittat precis rätt läge för att hålla ca 22-23 grader. Men konstigt att den kan ställas in mellan 1-10 men normalt ska den vara på 2-3 för att ge 22-23 grader. Vem fasiken har på högre då? Om man vill ha tropiskt inomhus eller? [citat]
jonaserik: OK inga glödande spiraler då. nu kan jag inte det med tempen för pulver, hur hög temp behövs då. vanliga ugnar går till 300C så kanske inte är något problem med tempen. Sen hur elementen är monterade är en annan sak som byggaren själv avgör och antal element. Termostat för det går att använda samma som till en vanlig ugn. Men bara till 3 element som normalt är i en spis. Över 3