Jag passar på att byta en del kablage till eluttag (VP-rör i rakt nedåtstående led från kopplingspunkter/taklampsuttag) och byter torix klämmor mot wago.
Det förvånar mig hur alla gamla kablar har mjuk och fin isolering, kopparen i princip samma färg som nya kablar. Diametern inkl isolering ca 3 mm både nya och gamla.
Vad är egentligen bäst före datum på el från slutet av 70-talet? Finns det någon annan fördel som inte syns, med nya kablar?
Det förvånar mig hur alla gamla kablar har mjuk och fin isolering, kopparen i princip samma färg som nya kablar. Diametern inkl isolering ca 3 mm både nya och gamla.
Vad är egentligen bäst före datum på el från slutet av 70-talet? Finns det någon annan fördel som inte syns, med nya kablar?
Nej så länge isoleringen är fräsch är det ingen större vits att tråda om tycker jag. Brukar gå fint att dra in jord för det mesta också, utan att dra ut gamla ledarna. Fördel med ny FQ är väl att det är mindre giftigt vid brand, men gamla rören är ju ändå inte halogenfria
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 194 inlägg
Bäst före vet vi inte. De har inte varit inkopplade tillräckligt länge för att vi skall veta det än...B bygges skrev:
Och nya har knappast några fördelar. Tvärtom så har en massa "bra" kemikalier osv. blivit förbjudna sedan sjuttiotalet. Ja dvs, de är bra för plastkvaliteten, men dåliga för allt annat. Den generella trenden är mot billigare inte bättre.
Jag hade helt klart behållit de gamla kablarna/trådarna om de var tillräckligt långa.
Koppar har ju en livslängd på flera hundra år, speciellt om den omges av ett skyddande lager plast. Plasten runtom kopparledarna är den del av kabeln som kommer ge upp först. Äldre kablar (från ca 60-talet och framåt) har oftast PVC-isolering, och nya kablar har något som kabeltillverkarna bara kallar för "halogenfri polymer" som i själva verket är PE - polyeten, tvärbunden polyeten (PEX), eller flamskyddad polyeten (LSZH).
Polyeten är minst lika slitstarkt som PVC, så att nya kablar kommer fallera inom kortare tid än äldre kablar finns det ingen grund för.
Med det sagt finns det absolut ingen mening med att byta ut sina gamla PVC-kablar så länge plasten fortfarande är intakt.
Polyeten är minst lika slitstarkt som PVC, så att nya kablar kommer fallera inom kortare tid än äldre kablar finns det ingen grund för.
Med det sagt finns det absolut ingen mening med att byta ut sina gamla PVC-kablar så länge plasten fortfarande är intakt.
Klicka här för att svara
