Finns det särskilda arbets/säkerhetsbrytare för 220 v eller använder man samma som är till 380 v/3 fas?

Det bästa är att använda brytare för 400 V eftersom vi har haft den huvudspänningen i Sverige de senaste 34 åren.

• Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
Det finns tvåpoliga säkerhetsbrytare klassade 400 V, men de har samma format. Beroende på vad du ska ha den till och om du är ute efter det fysiska måttet så kan du även titta på huvudbrytare och lastfrånskiljare.

Jag ska ha den till en luftvärmepump....är det något fel att använda en som är till för 3 fas?

B Bläsa skrev:
Jag ska ha den till en luftvärmepump....är det något fel att använda en som är till för 3 fas?
Jag ser absolut inget fel med det. Bara att lämna 2 av kontakterna oanslutna.

Referens: 3-fas säkerhetsbrytade till före detta oljebrännare som var 1-fas i mitt hus byggt 1969.

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Logad Logad skrev:
Jag ser absolut inget fel med det. Bara att lämna 2 av kontakterna oanslutna
Har man nu av någon anledning en trefasig brytare kan man med fördel lämna bara en oansluten dvs både fas och nolla via brytaren.

• Gilla
b_hasse och 2 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Har man nu av någon anledning en trefasig brytare kan man med fördel lämna bara en oansluten dvs både fas och nolla via brytaren.
Ja det är ju smart tänkt

Allpolig brytning ska det väl vara? Det innebär att samtliga spänningsförande ledare ska brytas, sist jag kollade innefattade det även neutralledaren. Nu blir det lite OT, för jag tror att de flesta använder 3-poliga arbetsbrytare till 3-faslaster med nolla, men är det rätt? Skulle vilja ha något konkret svar här.

Var kollade du då? Det är sant att neutralledaren betraktas som en spänningssatt ledare, men reglerna skriver

536.1.2
I TN-S- och TN-C-S-system behöver inte neutralledaren frånskiljas eller brytas.
536.2.1.1
Varje strömkrets ska kunna frånskiljas från samtliga matande spänningssatta ledare med undantag av
de fall som anges i avsnitt 536.1.2.

För enfasledningar är det kanske inte lika tydligt. Det kan och har diskuterats livligt på forumet. Det finns goda argument för, därför är det inte fel att TS bryter både fasledare och neutralledare i detta fall.

• Gilla
b_hasse och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.