1 572 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
Arbets/säkerhetsbrytare
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Det finns tvåpoliga säkerhetsbrytare klassade 400 V, men de har samma format. Beroende på vad du ska ha den till och om du är ute efter det fysiska måttet så kan du även titta på huvudbrytare och lastfrånskiljare.
Allpolig brytning ska det väl vara? Det innebär att samtliga spänningsförande ledare ska brytas, sist jag kollade innefattade det även neutralledaren. Nu blir det lite OT, för jag tror att de flesta använder 3-poliga arbetsbrytare till 3-faslaster med nolla, men är det rätt? Skulle vilja ha något konkret svar här.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Var kollade du då? Det är sant att neutralledaren betraktas som en spänningssatt ledare, men reglerna skriver
536.1.2
I TN-S- och TN-C-S-system behöver inte neutralledaren frånskiljas eller brytas.
536.2.1.1
Varje strömkrets ska kunna frånskiljas från samtliga matande spänningssatta ledare med undantag av
de fall som anges i avsnitt 536.1.2.
För enfasledningar är det kanske inte lika tydligt. Det kan och har diskuterats livligt på forumet. Det finns goda argument för, därför är det inte fel att TS bryter både fasledare och neutralledare i detta fall.
536.1.2
I TN-S- och TN-C-S-system behöver inte neutralledaren frånskiljas eller brytas.
536.2.1.1
Varje strömkrets ska kunna frånskiljas från samtliga matande spänningssatta ledare med undantag av
de fall som anges i avsnitt 536.1.2.
För enfasledningar är det kanske inte lika tydligt. Det kan och har diskuterats livligt på forumet. Det finns goda argument för, därför är det inte fel att TS bryter både fasledare och neutralledare i detta fall.
Klicka här för att svara
