678 läst ·
4 svar
678 läst
4 svar
Jfb utlöses
Hej!
Hela anläggningen utlöses vid inkoppling i uttag badrum avsett för TVM, trots att allt ser korrekt ut från uttaget till centralen. Uttaget har en egen brytare i centralen. Vid mätning på trådarna: F-J 234, F-N 234, J-N 0,17V. Vad är dom här 0,17V. Mätt på andra uttag och då driver det mellan 0,17-0,34V mellan J-N. Nybyggt fritidshus där installationen nyligen överlämnats från elfirman. Första inkopplingen var en hårfön med ojordad stickkontakt, som löste ut hela anläggningen. Vid installatörens inkallande, mätte han och sa någonting att det berodde på”fönen o dålig isolation i den” som jag minns det. När vi nu kopplar in TVM löses hela anläggningen ut. Ryckt i trådarna inga skruv eller spik, 10cm mån på trådarna som kan dras fram o tillbaks i flexröret. Uttagen är av märket Schneider. Kan det vara fel i uttaget? Tacksam för hjälp.
Hela anläggningen utlöses vid inkoppling i uttag badrum avsett för TVM, trots att allt ser korrekt ut från uttaget till centralen. Uttaget har en egen brytare i centralen. Vid mätning på trådarna: F-J 234, F-N 234, J-N 0,17V. Vad är dom här 0,17V. Mätt på andra uttag och då driver det mellan 0,17-0,34V mellan J-N. Nybyggt fritidshus där installationen nyligen överlämnats från elfirman. Första inkopplingen var en hårfön med ojordad stickkontakt, som löste ut hela anläggningen. Vid installatörens inkallande, mätte han och sa någonting att det berodde på”fönen o dålig isolation i den” som jag minns det. När vi nu kopplar in TVM löses hela anläggningen ut. Ryckt i trådarna inga skruv eller spik, 10cm mån på trådarna som kan dras fram o tillbaks i flexröret. Uttagen är av märket Schneider. Kan det vara fel i uttaget? Tacksam för hjälp.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 838 inlägg
Kalla tillbaka elektrikern igen och skäll ut denne för dess inkompetens.
Du har ett fel i installationen, som högst troligt funnits där från början, dvs ett fel som elektrikern begått.
Antingen är uttaget felkopplat, att man har förväxlat fas/noll/jord. Om detta uttag är det enda som uppvisar problem så ligger felet här.
Eller så sitter bygeln kvar mellan N- och PE-plinten i elcentralen, alternativt ett fel någon annanstans med överledning N-PE. Om JFB löser även om du använder hårfönen i ett annat uttag så ligger felet här.
Spänningen du mäter mellan N och PE kan hänföras till mätfel eller spänningsfall i N-ledaren. Du kan betrakta värdet som 0.
Du har ett fel i installationen, som högst troligt funnits där från början, dvs ett fel som elektrikern begått.
Antingen är uttaget felkopplat, att man har förväxlat fas/noll/jord. Om detta uttag är det enda som uppvisar problem så ligger felet här.
Eller så sitter bygeln kvar mellan N- och PE-plinten i elcentralen, alternativt ett fel någon annanstans med överledning N-PE. Om JFB löser även om du använder hårfönen i ett annat uttag så ligger felet här.
Spänningen du mäter mellan N och PE kan hänföras till mätfel eller spänningsfall i N-ledaren. Du kan betrakta värdet som 0.
Moderator
· Stockholm
· 57 789 inlägg
OM jag tolkar dina mätningar korrekt, så är något felkopplat i elcentralen. Elektrikerns påstående om att en ojordad hårfön skulle kunna lösa ut jordflesbrytaren, visar på en total okunskap om el.
När jag tänker efter, så kan man även tänka sig en spik genom elröret någonstans. I så fall är det neutralledaren som har kontakt med jord.
Du skriver att den har egen brytare i centralen. Menar du en vanlig automatsäkring, so sitter tillsammans med övriga? Eller är den här separerad på något sätt? Om det finns mer än en jordelsbrytare i centrlaen, så förekommer fel av typ att en neutralledare från en grupp kopplas till fel jordfelsbrytare. Det är i så fall ett väldigt farligt fel (brandrisk).
Kontakta elfirmans chef.
När jag tänker efter, så kan man även tänka sig en spik genom elröret någonstans. I så fall är det neutralledaren som har kontakt med jord.
Du skriver att den har egen brytare i centralen. Menar du en vanlig automatsäkring, so sitter tillsammans med övriga? Eller är den här separerad på något sätt? Om det finns mer än en jordelsbrytare i centrlaen, så förekommer fel av typ att en neutralledare från en grupp kopplas till fel jordfelsbrytare. Det är i så fall ett väldigt farligt fel (brandrisk).
Kontakta elfirmans chef.
Klicka här för att svara
