7 045 läst ·
57 svar
7k läst
57 svar
Lampor förstör automatsäkringarna
Moderator
· Stockholm
· 56 241 inlägg
Allt som det är vore väl ändå lite dumt. Ingen jordfelsbrytare till l´pool prylar?
Det finns ju plats för en där om det inte sitter en i matningen före. Givetvis borde det sitta en där men TS kan få redogöra för hur det ser ut i matningsänden först. Inte omöjligt att det är en normal grupp via JFB som matar det vi ser på bilden.
Moderator
· Stockholm
· 56 241 inlägg
Fast jord och neutralskenor sitter ihop...
Haha fredagshumor när den är som bäst.
Har aldrig skrivit att det regnar på centralen. Läs vad jag skriver om ni ska kommentera.
Jag ska ta och stänga det här nu då det bara leder till en massa åsikter. Som sagt, tack för all hjälp, oerhört tacksam men nu har jag allt jag behöver för att gå vidare.
Har aldrig skrivit att det regnar på centralen. Läs vad jag skriver om ni ska kommentera.
Jag ska ta och stänga det här nu då det bara leder till en massa åsikter. Som sagt, tack för all hjälp, oerhört tacksam men nu har jag allt jag behöver för att gå vidare.
Skönt. Min alternativförklaring var att du hade drabbats av en stroke och försökt kurera den med två helrör explorer.GK100 skrev:
TS, om inte innanmätet är skadat av vatten borde säkringarna och brytaren gå bra att återanvända men kapslingen måste bytas ut. Du har där tyvärr ett hempul av sämre sort.
Man ska ha respekt för el och extra respekt för el och vatten…
Även IP21 är en IP-klassning… Den ska tåla vattendroppar och vattenånga ”emellanåt”.
IP20 tål inte vattendroppar.
”IPX1 eller IPX2
En oacceptabel risk för att elmaterielen utsätts för fritt fallande droppar.
Utrymmen inom vilka vattendroppar emellanåt avsätter sig eller där
vattenånga emellanåt kan uppstå.”
Ibland tycker jag klassningarna kan vara konstiga med avseende på vattentålighet, tex
Rutabs central IP40 har en lucka framför normplatserna och ser tåla lite mer vattendroppar än en IP21 klassad.
Motsvarande i IP65 ser snarare ut som IP44.
Även IP21 är en IP-klassning… Den ska tåla vattendroppar och vattenånga ”emellanåt”.
IP20 tål inte vattendroppar.
”IPX1 eller IPX2
En oacceptabel risk för att elmaterielen utsätts för fritt fallande droppar.
Utrymmen inom vilka vattendroppar emellanåt avsätter sig eller där
vattenånga emellanåt kan uppstå.”
Ibland tycker jag klassningarna kan vara konstiga med avseende på vattentålighet, tex
Rutabs central IP40 har en lucka framför normplatserna och ser tåla lite mer vattendroppar än en IP21 klassad.
Motsvarande i IP65 ser snarare ut som IP44.
S SolenSkiner skrev:Tog en liten kik nu igen och fotade lite. Det är alltså en kabel som är koppla mot den blå plinten, jord plinten och sedan mot övre automatsäkringens hål. Denna kabel går till en strömbrytare och sedan till tre olika wago. Nollan in på höger sida och fas på vänster sida av lampsockeln. Verkar inte finnas något fäste för jord? Det kanske inte är viktigt när det gäller lampor? Ser dock en lös jord, alltså inkommande jord sitter i en tom wago och följande jordkabel är således inte inkopplad. Sedan går kabeln vidare mot nästa lampa som är kopplad på samma vis. Såg även att efter nästa lampa så har man skarvat kabeln i tre för att kunna dra till tre separata lampor som då är avslut. Denna skarv är dock i luften.. utan inkapsling.
När det kommer till sönder så är det min högst okvalificerade gissning då om jag slog på säkringen igen så fick jag inget ljus. Däremot när jag bytte mot en annan säkring så fick jag ljus innan lampan slocknade igen. Därefter fick jag inte liv i det genom att slå på den. Och sedan tänkte jag att jag skriver här och rådfrågar så jag kanske slipper en elektriker
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Be elektrikern att kolla de också
Om det droppar på centralen när det regnar så kan man skydda den mot dropp istället för att byta till en ny cental med högre kapslingsklass. Jag skulle iallafall tyckt det känns bättre om det inte regnar på elcentralen oavsett om den ska tåla det eller inte...
Hur tror du vi tolkar det du skriver nedan? Du får nog acceptera att även vi som inte är tankeläsare utan bara försöker vara hjälpsamma kommenterar. Annars är nog inte ett forum rätt ställe att be om hjälp!S SolenSkiner skrev:
S SolenSkiner skrev:
Klicka här för att svara