Har byggt garage och använt mig av de blå skyddskopparna till T70 och T80 dosfräsarna samt lite nagellack. Det har väll inte alltid fungerat klockrent utan att man fått spackla lite i efterhand. Nu på loftet tänkte jag att införskaffa Hole in One. 18 hål totalt skulle upp och den på Biltema köptes in av snålhet. Första försöket gick dessutom åt skogen och en hel osb skiva gick åt fanders. Nästa skiva gick bättre.
Vad är era erfarenheter av de olika fabrikaten av Hole in One?
Produkter som diskuteras: "Hole in One"
Hole-in-One
Hole In One underlättar arbetet med att montera plattor och paneler över el- och VVS-dosor genom sitt patenterade magnetsöksystem. Systemet är designat för att göra det enklare att hitta och montera dolda el- och VVS-dosor, och är särskilt
Läs mer
Hole in One fungerar utan problem.Grizzlybjörnen123 skrev:
Har byggt garage och använt mig av de blå skyddskopparna till T70 och T80 dosfräsarna samt lite nagellack. Det har väll inte alltid fungerat klockrent utan att man fått spackla lite i efterhand. Nu på loftet tänkte jag att införskaffa Hole in One. 18 hål totalt skulle upp och den på Biltema köptes in av snålhet. Första försöket gick dessutom åt skogen och en hel osb skiva gick åt fanders. Nästa skiva gick bättre.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du väldigt tjocka skivor finns Supersökare 2000 men den kan jag inte uttala mig om.
Annars har du budgetvarianten, borra upp centrum på det blå täcklocket till 10mm och tryck in en magnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så är principen densamma.
Medlem
· Stockholm
· 4 630 inlägg
Har slutat använda holeinone på osb å plywood.
Jag kör bara tumstock/måttband och det tar inte längre tid, snarare kortare, iaf på de bitar som måste kapas här och var.
Så det gör jag på packen med skivor eller på bockar när skivorna ändå ligger där.
Lycka till.
/W
Jag kör bara tumstock/måttband och det tar inte längre tid, snarare kortare, iaf på de bitar som måste kapas här och var.
Så det gör jag på packen med skivor eller på bockar när skivorna ändå ligger där.
Lycka till.
/W
Mäta är med en variant men tar betydligt längre tid (för mig)
Jag har provat nån variant (kopia) på hole in one och är väl inte supernöjd med resultatet. Visst duger den till osb-skiktet men på gipset vill jag ha bättre precision. Tycker inte att magneten centrerar riktigt utan kan driva iväg 5-6 mm åt olika håll. Speciellt om man ska ha en skiva med flera hål blir det sällan bra då. Då föredrar jag att mäta mig till var hålet ska vara
Har man dubbla skivor ska man ta hål i varje skiva för sig, gör man inte det kan man ju inte skruva fast den först klots mot regeln för dosan "sticker" ju fram ca 25 mm. Troligen skulle inte proffsen (snickarna) använda dom om det inte blir bra och går snabbt. Dom som misslyckas kanske skulle träna lite på skräpbitar.
Jag har bara erfarenhet an originalet och dom fungerar utmärkt.
Jag har bara erfarenhet an originalet och dom fungerar utmärkt.
Kan säkert ha bytt leverantör nu men rätt så säker på att Biltemas första variant av dossökare också var orange och en uppenbar ommärkt Hole-In-One original. Men de (Hole-In-One) fick så mycket kritik från grossistena typ Ahlsell o co av det så de bytte färg på de i vilket fall. Nu har säkert Biltema hittat en billigare leverantör men ett tag gick det attt köpa orginalet billigt där.
Anledningen till att jag snålade på Hole in One var att 18 hål och sedan har jag byggt klart för gott
Jag köpte Biltemas variant när jag renoverade garaget, funkade bra till ca 15 hål. Jag satte både plyfa och gips så ca 30 borrningar. Har råkat borra sönder centrum på en "puck" och en tappade jag i betonggolvet så delar av plasten sprack men de funkar fortfarande. Använde de senast när jag renoverade datorrummet så då borrades det ca 10 hål till.
En dyrare variant håller kanske bättre men Biltemas får ändå godkänt av mig.
En dyrare variant håller kanske bättre men Biltemas får ändå godkänt av mig.
En dum fråga kanske, men Hur mäter du och markerar ut på osb+gips? Arbetsgång?Workingclasshero skrev:
Hur mycket fel brukar det bli, 2-3 mm?