Har renoverat och tänkte byta lampa i trappan. Kopplade enligt bild, men när jag rörde kabeln utlöste det säkringen. Uppenbarligen är något fel, men vad?

• Öppen eldosa i en vägg med elektriska kablar och en kopplingsklämma för en lampa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Var det en säkring eller jordfelsbrytaren som löste ut?
Svårt att se på bilden, men det tycks se korrekt ut.

E etompau skrev:
Var det en säkring eller jordfelsbrytaren som löste ut?
Svårt att se på bilden, men det tycks se korrekt ut.
En säkring. Tycker också att det borde vara rätt. Men uppenbarligen inte. Att jorden är framdragen men inte inkopplad borde väl inte påverka, eller?

Hur är kabeln inkopplad i andra änden?

Bosse08 Bosse08 skrev:
En säkring. Tycker också att det borde vara rätt. Men uppenbarligen inte. Att jorden är framdragen men inte inkopplad borde väl inte påverka, eller?
Då får du koppla upp dina kopplingar lite bättre. Att jorden inte är ansluten till armaturen ska inte göra att säkringen går.

Löser en säkring så har du någon kortslutning i grejorna.

R
Bosse08 Bosse08 skrev:
Har renoverat och tänkte byta lampa i trappan. Kopplade enligt bild, men när jag rörde kabeln utlöste det säkringen. Uppenbarligen är något fel, men vad?
Usel bild, men av det som syns så ser jag inga fel. Lampan är du säker på är ok?

Tack för input. Testat att lampan fungerar. Får göra om kopplingen och isolera bättre och hoppas på att det löser problemet.

R
Bosse08 Bosse08 skrev:
Får göra om kopplingen och isolera bättre och hoppas på att det löser problemet.
Nej nej nej. Det är p.g.a. sånt här som elektrikerlobbyn får vatten på sin kvarn gällande reglerna kring att koppla själv hemma.

Du ska inte "hoppas" att det fungerar när du slår på spänningen. Du ska vara säker!

Vad är det för ljusarmatur?
Kommer armaturen sitta över dosan så att dosan täcks?

Sätt dit lamputtag istället.

Ok tack, nu funkar det iaf.

R
Bosse08 Bosse08 skrev:
Ok tack, nu funkar det iaf.
Vad var felet? Och hur säkerställde du att kopplingen numera är säker? Eller "hoppas" du det trots det jag skrev innan?

Att inte skarva på korrekt sätt är en brandrisk. Dålig koppling ger hög resistans som ger hög värmeutveckling.

Bosse08 Bosse08 skrev:
....när jag rörde kabeln utlöste det säkringen.
Det kan ju innebära att felet sitter någon annan stans än exakt i kopplingsplinten.

Den där sockerbiten med röd tejp på skulle man kunna byta ut till tre Wago för att säkerställa bra kontakt.

wago-221-2x4mm-100-pack.jpg

• Gilla
udihow och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.