Dra 3st 1-fasgrupper 20+16+16. Säg att du använder spis och båda ugnarna då drar de inte Max hela tiden. Sannolikt kan man räkna med en sammanlagring på 0,7. Sen drar förmodligen inte förbrukarna någonsin sin märkström. Typ (20+16+16) x 0,9 x 0,7=33A. Det tillåter en 25A diazed i cirka en timme.

Det är faktiskt inte ett så stort problem att huvudsäkringar löser ut i 1-faslägenheter och i framtiden kanske man drar 3-fas till din lägenhet.
Det ska sägas att man inte bör överlasta en säkring regelbundet men lås dig inte genom att spara på gruppledningar.

En lägenhet förbrukar sällan över en medeltimförbrukning på 3kW, det är cirka 13A. Det innebär att även om vissa förbrukare är stora så är det under kortare tid vilket normalt inte löser ut någon säkring.
 
Man kommer upp i runt 30 A även via en gemensam 20 A säkring. Skillnaden är att gruppsäkringen i lägenheten löser före.

Lägger vi till kaffebryggare, diskmaskin, vattenkokare, dammsugare etc så går det snabbare att bränna mätarsäkringen... Vad det innebär praktiskt i detta hus vet vi inte men kan vara värt att titta på.
 
Fast det blir ju lite problem om man skulle sätta både häll och två ugnar på 20A. Ugnarna brukar ju anslutas med vanliga kontakter, som inte får säkras högre än 16A.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Precis, det handlar om att skydda mätarsäkringen på 25 A i källaren(?). Den sitter kanske i ett låst utrymme som kräver att du kontaktar hyresvärden för att byta den. Därför förordar jag att alla tre, häll och två ugnar läggs på samma 20 A gruppsäkring. Det kan fortfarande vara olika ledningar ut från elcentralen ifall det behövs praktiskt sett. Om man vill ha en schukostickpropp till ugnen så får man säkra ned, men det kan fortfarande göras under den gemensamma 20 A-säkringen.

Hur du än gör kan du inte använda alla värmeapparater samtidigt. Du får inte ut mer (mycket) effekt genom flera grupper, utan ökar endast risken för att blåsa mätarsäkringen. Det finns mao ingen anledning att bygga ut elcentralen.

Så om du hade stora matlagningsambitioner med dessa två ugnar så behöver du vara medveten om att det inte går. Men 20 A enfas räcker till "normal" matlagning.
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Precis, det handlar om att skydda mätarsäkringen på 25 A i källaren(?). Den sitter kanske i ett låst utrymme som kräver att du kontaktar hyresvärden för att byta den. Därför förordar jag att alla tre, häll och två ugnar läggs på samma 20 A gruppsäkring. Det kan fortfarande vara olika ledningar ut från elcentralen ifall det behövs praktiskt sett. Om man vill ha en schukostickpropp till ugnen så får man säkra ned, men det kan fortfarande göras under den gemensamma 20 A-säkringen.

Hur du än gör kan du inte använda alla värmeapparater samtidigt. Du får inte ut mer (mycket) effekt genom flera grupper, utan ökar endast risken för att blåsa mätarsäkringen. Det finns mao ingen anledning att bygga ut elcentralen.

Så om du hade stora matlagningsambitioner med dessa två ugnar så behöver du vara medveten om att det inte går. Men 20 A enfas räcker till "normal" matlagning.
Tack för svar. Huvudsäkringen (25A) sitter i lägenheten, längst ned till höger på centralen i bilden i mitt huvudinlägg. Är medveten att jag inte kan använda allt samtidigt. Har bott i lägenheter med liknande centraler tidigare och till slut lär man sig vilka kombinationer av apparater man kan använda tillsammans. T.ex. är det oftast en no-no att ha ett värmeelement på och sedan sätta på vattenkokaren :) Är mest nyfiken på hur en 10A gruppsäkring påverkar en kombiugn som är specificerad till minst 16A.
 
H hempularen skrev:
Fast det blir ju lite problem om man skulle sätta både häll och två ugnar på 20A. Ugnarna brukar ju anslutas med vanliga kontakter, som inte får säkras högre än 16A.
Det lär väl sluta på 20A till häll och 16A vardera till ugn och kombiugn, parallellt med att jag får hålla koll på vad jag använder och när. Men i slutändan kommer jag ta in en elektriker som får kolla på det på plats.
 
H hempularen skrev:
Fast det blir ju lite problem om man skulle sätta både häll och två ugnar på 20A. Ugnarna brukar ju anslutas med vanliga kontakter, som inte får säkras högre än 16A.
Kan man kanske komma undan med 20A säkring till ugnarna med hänvisning till att lasterna är kända och hävda att säkringen endast utgör skydd mot kortslutning? Uttagen kommer antagligen att vara gömda så sannolikheten att någon kopplar in något annat torde vara låg.

Lanputtag godkända för 6A avsäkras ju vanligtvis med 10A med den lite grumliga motiveringen att lampor sällan drar mer än 6A.
 
M madcat1980 skrev:
Huvudsäkringen (25A) sitter i lägenheten, längst ned till höger på centralen i bilden i mitt huvudinlägg.
Ja då är det ju inga praktiska problem med att byta den, bortsett från att den kommer att vara stekhet om du precis löst ut den ;) Du har då elmätaren i källaren? Där sitter kanske också en säkring.

Då är det då också mest en praktisk fråga hur du gör med gruppledningar till köket.

M madcat1980 skrev:
Är mest nyfiken på hur en 10A gruppsäkring påverkar en kombiugn som är specificerad till minst 16A.
En ugn brukar ha en normal förbrukning nära dess märkeffekt, medan en häll ligger på kanske hälften, dvs man använder normalt inte mer än "halva" hällen. Det gör det möjligt att undersäkra en häll, 20 A enfas i dessa fall. Men en ugn måste avsäkras enligt dess märkeffekt, 16 A i ditt fall. Jag ser att det var elektrikern som rekommenderade 10 A till mikron. Så vad är dess normala användning? Nu finns heller ingen anledning att undersäkra, utan du får själv hålla reda på belastningen, att den långvarigt håller sig under 25 A.

H hempularen skrev:
Fast det blir ju lite problem om man skulle sätta både häll och två ugnar på 20A. Ugnarna brukar ju anslutas med vanliga kontakter, som inte får säkras högre än 16A.
Ja, därför skrev jag i #15 att schuko behöver egen avsäkring. Oberoende av hur man motiverar det (t.ex lamputtag) och oberoende av brandorsaken så tror jag inte det kommer ses med blida ögon.

Även fast anslutning av en ugn mot 20 A är tveksamt. Vi har där endast en byggahus-standard som medger det ;) Det handlar där om att sladden och ugnen i ett "tidigt" skede ska klara en kortslutning, dvs klara av att lösa en 20 A säkring. Med tidigt menar jag vid anslutningsterminalerna på ugnen eller kort därefter. Övriga fel i ugnen ska ugnen själv klara av, dvs den får inte förlita sig på en säkring i den fasta anläggningen.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja då är det ju inga praktiska problem med att byta den, bortsett från att den kommer att vara stekhet om du precis löst ut den ;) Du har då elmätaren i källaren? Där sitter kanske också en säkring.

Då är det då också mest en praktisk fråga hur du gör med gruppledningar till köket.
Nedan är väl elmätaren? Den sitter i lägenheten, bredvid centralen.

Elmätare på vägg intill säkerhetscentral med synlig kWh-display och ledningar i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
En ugn brukar ha en normal förbrukning nära dess märkeffekt, medan en häll ligger på kanske hälften, dvs man använder normalt inte mer än "halva" hällen. Det gör det möjligt att undersäkra en häll, 20 A enfas i dessa fall. Men en ugn måste avsäkras enligt dess märkeffekt, 16 A i ditt fall. Jag ser att det var elektrikern som rekommenderade 10 A till mikron. Så vad är dess normala användning? Nu finns heller ingen anledning att undersäkra, utan du får själv hålla reda på belastningen, att den långvarigt håller sig under 25 A.
Elektrikern visste inte att det rörde sig om en kombiugn utan antog mikro. På Ikeas sida står det 16A till kombiugnen som jag vill ha, så får väl bli det helt enkelt :)
 
Oh, ja men då så, både elmätare och mätarsäkringar i lägenheten.
Men det medger ju egentligen inte att du kan försöka hitta den gräns där mätarsäkringen håller, för det handlar om en kraftig överlast på 40 A, kortvarigt 50 A. Det kommer på sikt att ge värmeskador i elcentralen.
Normala matlagningsvanor alltså, men det visste du redan.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.