A
AlenR: Tack för svar, misstänkte det. Någon som vill köpa? =)))
2 svar · 2,4k läst
·
H
hapazard: [citat] ... vilket inte var det enklaste. Blir nog att byta drivdon och skaffa en coupler istället [bild] typ exakt samma pris med [bild] om nu 6w räcker för att driva 3x dimmers, annars krävs större och dyrare spänningskälla.
12 svar · 2,2k läst
·
harka
harka: tänk också igenom vilka funktionskrav du vill ställa på den nya taklampan – ska den tändas och släckas samtidigt med lampetterna, eller separat? ska den dimmas?
3 svar · 7,0k läst
·
tommib
tommib: Det är nog en bra gissning. Oavsett, om du byter vi rakt av (elektriskt, inte ledarpositioner) till en ny trappbrytare så blir det en bra.
1 svar · 2,6k läst
·
A
andrho: [citat] Perfekt! Så satt jag och ritade att det borde vara men din blev mycket snyggare!
24 svar · 3,9k läst
·
M
Mt84: [citat] Hej, oké tack för svaren . Jag trodde man kunde ansluta en element med stickpropp och detta var en lösning. Men jag ska kontakta en elektriker för att avkoppla den elelememt och fixa två mindre elelementer. Vad kostar detta ungefär?
6 svar · 2,6k läst
·
U
Uffe A: Den enkla arbetsritningen gör jag i mitt huvud Och som ni säkert förstår vill jag inte lämna det kvar när jag går hem :cool:
29 svar · 4,1k läst
·
M
macintosh: Tackar för detta
12 svar · 1,7k läst
·
U
Uffe A: Lycka till
21 svar · 26,6k läst
·
B
Bjober: [citat] Det var när jag träffade min nuvarande fru. Hon påstod att oljepannan var billigare i drift än luftvärmepumpen. En snabb koll på elmätaren visade att den drog runt 4 kW vilket skulle vara omöjligt på 10 A säkring. Då tillskotsvärme saknades i värmepumpen skulle fläkt och kompressor dra runt 1 kW max. Pumpen gick fint och levererade värme som den skulle. Då testade jag med
97 svar · 25,1k läst
·
H
hakfre: Ja, om elementet internt har flera parallella spiraler så kan du få minskad effekt om en spiral går sönder. Om du har möjlighet att mäta strömförbrukningen så ska 400W element med 400V spänning dra ca 1 A. Eller om du kan koppla loss elementet och mäta resistansen i elementet så bör du ha ca 400 Ohm.
1 svar · 775 läst
K_arlstrom
K_arlstrom: Var en bra teori i tråden du länkade @Höghus ! Att den ska användas för t.ex skyddsbrytare så det inte går att slarva med säkerheten (y)
3 svar · 1,0k läst
·
M
Martin Lundmark: [citat] Hej Arne999 Läs avsnitt 3.2 ”Mätning av strömriktning” i dokumentet ”Fjärravlästa elmätare och solelsproduktion Förutsättningar för mindre anläggningar” Elforsk rapport 09:94, Oktober 2009 https://energiforskmedia.blob.core.windows.net/media/21050/09-94-fjarravlasta-elmatare-och-solelsproduktion-forutsattningar-for-mindre-anlaggningar.pdf Där framgår att elmätare på
3 svar · 921 läst
P
Pippi Viktualia: [citat] Även diskmaskiner finns (normal ej huv/ restaurang)
34 svar · 37,6k läst
·
A
Andreascanr: Jag har sån hemma. Inget jag installerade själv då det inte är min smak. Installerade av förra ägaren. Hidealite är märket på spottarna. Körde Plejd-dimmer och det fungerar finfint.
5 svar · 1,7k läst
E
E.jk: Bara slita mellan plasthöljet och metal ramen. Anledningen att det kan sitta hårt är oftast att en liten pigg från jordbläcket sticker ut som klämmerfast platshöljet och själva uttaget
1 svar · 9,0k läst
·
DjAlbert
DjAlbert: [citat] Ja det vet jag. Det visste inte autocorrect.
14 svar · 5,6k läst
TeroM
TeroM: [citat] Uppdaterar själv. Det var en kondensator som började ge upp. Bytte den och hällen funkar som den skall igen. https://www.byggahus.se/forum/threads/prylarnas-pris-pryl-hlr.352854/page-31#post-4574925
21 svar · 17,3k läst
·
Z
Zundalnud: [citat] Körde med ett multiverktyg. Provade först med cirkelsåg med det dammade nåt helt sjukt. Borde såklart använt dammsugare vid sågklingan men man lär sig antar jag.. Kan ju då berätta att målaren blandade mkt tjockt gipsbruk som han klarade in där o lät torka. Spackel på det så blev det faktiskt rätt bra!
13 svar · 16,0k läst
·
useless
useless: Då är det kanske enklast med nån färdig lösning man kopplar på HAN-porten som rapporterar statistik till nån molntjänst (via WiFi). Men samma sak kan man nog uppnå med Shelly om det går/är lätt att snäppa på egna mättransformatorer. Problemet med Shelly är väl kanske att den bara mäter upp till 120A?
9 svar · 2,7k läst
R
rikard454: En uppdatering från min egen sida: eluttaget på garageväggen verkar vara OK. Däremot såg jag att två av ”clipsen” som håller ihop kontakterna där elsystemet till motorvärmarinstallationen grenar sig i motorrummet, saknades…. Tog lös alla tre kontakterna och det fanns is/fukt i en av kontakterna som saknade clips. Tinade/torkade med varmluftspistol och blåste rent med tryckluft
6 svar · 4,7k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Det var tur att du inte hunnit kasta ut spisen. Det kanske inte alls är något fel på den. Det kan finnas läckströmmar, men inte så höga att de triggar en JFB. Det kan vara en kombination av andra förbrukare du har i huset. Nästa steg vore att försöka låna/skaffa en isolationsmätare. En multimeter mäter bara med några få volt. Felet kanske inte visar sig då. Annars får du
41 svar · 77,4k läst
·
H
hempularen: Nej.
1 svar · 2,5k läst
·
H
1 svar · 2,5k läst
·
blackarrow
blackarrow: [citat] Jo, det går. Här är en video om hur man styr sin Hue taklampa med sin gamla strömbrytare och ger Hue lampan ständig ström. [MEDIA=youtube]Z3fgAn1bPc0[/MEDIA] Om du ersätter din befintliga brytare med en dubbel så ska trådarna från ” Hue Wall switch module” gå till den ena brytaren och din vanliga lampa tänds/släcks på vanligt vid med den andra brytaren och inte kopplas
5 svar · 3,1k läst
E
erikssonjorgen: Tack för input. Fick det även bekräftat av Raychem idag, dvs att det går fint att korta givarkabeln. /J
2 svar · 2,4k läst
pools
pools: Tack för snabbt svar! Då får det nog bli en sån.
2 svar · 1,2k läst
T
tobbbias: Ett snyggt Zorro zäta :)
22 svar · 9,5k läst
·
P
Petri66: [citat] Var det plåtlock på dosorna! Ta magneten från en dossökare och gå över väggarna med den! Har hittat dosor begravda 2-3 ,in i väggen med det! [citat]
15 svar · 7,5k läst
Smacke37
Smacke37: Läste även att jag inte behöver vara kund hos tibber för att kunna använda deras pulse, vilket är en produkt jag gillar skarpt, då många andra bolag kan erbjuda något liknande, men så som jag förstått så behöver du inte ha abonnemang hos tibber för att kunna använda appen & se Pulse mätningar utan du behöver endast ha ett konto, rätta mig om jag har fel?
1 svar · 819 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.