Marlen Eskilsson
Marlen Eskilsson: Här är en checklista över vad du ska tänka på när du köper bostasdsrätt. https://www.byggahus.se/ekonomi/kopa-bostadsratt-12-steg
0 svar · 7,6k läst
·
F
Fridhems: [citat] Egna erfarenheter. Sitter även som ordförande i en BRF ,får ta del av många liknande ärenden. Fel som uppstår efter kontraktskrivandet är solklara att få rätt till. Således funkar doldafel även för BRF.
8 svar · 321 läst
Alfredo
Alfredo: [citat] Kan säkert vara rimligt. De senaste åren har vi dock haft betydligt lägre låneränta än placeringsränta så under den speciella perioden har amorteringsviljan varit låg. 😀 De tiderna börjar dock närma sig slutet. 😢
65 svar · 6,7k läst
·
B
bixt: [citat] Oops. Att det kunde pågå under så lång tid... Lantmäteriet ska framöver ha ett register över alla bostadsrätter. Om jag förstått det korrekt. Känns tryggt med tanke på bland annat vad du beskriver. https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/departementsserien-och-promemorior/2025/03/ett-register-for-alla-bostadsratter-utkast-till-lagradsremiss/
17 svar · 2,0k läst
AndersPS
AndersPS: [citat] Det verkar ju vara ett lysande upplägg att kunna hyra ut den till nån student i så fall? Flera månaders hyra i förväg och gott om tid att sälja. Win-win.
56 svar · 10,7k läst
M
marp68: Ville bara berätta att granntanten slog till idag och skrev kontrakt. Hon behöver inte betala skatt på hela vinsten när hon nu säljer sin större lägenhet, då hon lägger in en stor del i den nya lägenheten.
5 svar · 677 läst
C
cpalm: [citat] Ja, va f-n, vem använder mest vatten och el och sliter mest på maskinerna i föreningens tvättstuga? Vem sliter mest på utemöblerna? Vem använder cykelställen mest? Vem slänger mest avfall? Om allting skall mätas och debiteras på individnivå har man ju missat hela poängen med en förening.
18 svar · 790 läst
F
Frsto: Jag hade också delat upp det i olika delprojekt och jag hade börjat med att resa den nya väggen. Dels eftersom den antagligen är lätt att placera ut, och då riskerar du som sagt inte att renovera något i onödan som sedan måste göras om. Tänk gärna på ventilation och ev tillstånd från styrelsen. Kök tar ofta lång tid att planera, i alla fall om ni är som jag och vill kolla på
2 svar · 366 läst
X
xxargs: Öppen spis typ 30% - en modernare kamin >75% i verkningsgrad och en välbyggd kalkelungn ytterligare lite bättre verkningsgrad. Öppna spisen roll efter att järnspisar börja finnas för matlagning men innan elektrifieringen (eller fotogen/ stadsgas blivit tillgänglig och överkomligt prismässigt även för de mindre bemedlade) var främst att vara allmänljuskälla för rummet då sådana
17 svar · 1,3k läst
E
Engar: Föreningsstyrelser som inte vill ta sitt ansvar kan behöva lite hjälp med tankearbetet ibland. Du skulle ju kunna se om det hjälper om du tar fram ett färdigt förslag på lösning åt dem. Det borde väl inte vara något jätteproblem för föreningen att koppla utsug från torktumlare till ett hål i yttervägg istället? Finns den möjligheten i er tvättstuga?
11 svar · 809 läst
C
cpalm: [citat] Vad jag menar är att det måste anses underförstått att bostadsrätten (bestämd form, singularis) inte definieras av säljaren, utan vad som i tidigare led upplåtits. Men visst, det kan ju inte uteslutats att det kan begås någon form av bedrägeribrott i en BR-affär.
9 svar · 929 läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Egentligen är det "vanliga" stamrenoveringar som ligger i det juridiska gränslandet tänker jag. Med det menar jag att föreningen tillfälligt tar över det underhållsansvar som normalt åligger bostadsrättshavaren enligt bostadsrättslagen och stadgarna och med tvång går in och gör om t ex badrum och kök i samband med stambytesåtgärder. [citat] Föreningen är skyldig att ge
25 svar · 2,2k läst
H
hempularen: Som sagt vad den som flyttar in betalar eller inte påverkar inget. Det väsentliga är bara att det måste vara helt klargjort att bostadsrätten inte ha köpts för deras gemensamma boende, utan att den var hans innan det överhuvudtaget fanns på kartan att de skulle bli sambos. Finns det minsta tvekan där så måste man skriva ett samboavtal. OM någon kan få det till att den köptes för
6 svar · 961 läst
H
hempularen: [citat] Ja som sagt, troligen inget fel från bygget. Men vid sättning av klinkers måste man givetvis se till att få rätt styvhet på golvet. Antingen med fler golvreglar, eller genom lämplig tjock flytspackelkaka. Men nu lät det väl som golvet hade "rasat", om det verkligen är så, så finns här något grövre fel. Det rasar inte bara för att man har cc60.
30 svar · 1,9k läst
·
H
hempularen: Det är ju de här reliningföretagen som ringer och erbjuder "gratis" filmning osv. Jag nappade på gratisfilmningen när jag insåg att vi hade problem med rören under källargolvet. Offerten som jag sedan fick låg på drygt 250 000, för drygt 10m rör som skulle relinas, med 3 avstick. Frågade lite försynt hur lång tid det skulle ta "vi brukar klara det på 3 dagar". Blir en skaplig
174 svar · 54,4k läst
·
C
cpalm: [citat] Nä, och min poäng är att det som vanligt förmodligen i första hand blir en massa krångel för vanliga hederliga medborgare. Buset hittar nog vägar runt detta, de lär ju inte nöja sig med att bo i en kartong på gatan. Och hur hindrar vi kriminella från att flytta in i våra villaområden? Grannprövning?
67 svar · 9,3k läst
·
H
hempularen: [citat] Låter konstigt, jag har alltid haft möjlighet att boka om sotartider Och har för mig att jag gjort det en gång på 30 år.
106 svar · 11,4k läst
·
S
Skruuv: 🙏Tack för ditt svar, jag det är så det är tänkt. Att kunna sitta ute kanske 1-2 timmar ofta. Terassen är stor och vi har täppt till många blåshål men sparat för ventilation. Tänker om man bör ha en med högsta wattstyrkan eller om det räcker med ca 1200. Vi tänker oss ha en stående framför oss som bara ska värma mot oss och absolut inte hela terassen.
4 svar · 1,4k läst
J
Jonass_mc: [citat] Men de har fått slutbesked för kåken? Undrar vad mer de fuskat med om ljudet kommit igenom eller bor ni i en kommun som inte har någon större kunskap om det. KA kan ju givetvis vara en som hjälper byggaren få igenom projektet...
46 svar · 11,5k läst
·
C
cpalm: [citat] Tillfällig andrahandsuthyrning är naturligtvis en rimlig avvägning mellan föreningens och medlemmens intressen. Men inte år ut och år in...
14 svar · 1,5k läst
·
Piffy
Piffy: [citat] Tyvärr delar jag inte din uppfattning. Detta har kostat oss mycket pengar pga att man anlitar en firma som inte är seriös..
32 svar · 2,0k läst
·
K
Kane: [citat] https://www.byggahus.se/forum/threads/nagon-med-mer-info-om-dessa-missade-kvadratmeter.557612/
1 svar · 611 läst
T
Tranan1717: [citat] Inte hört ngt mer ännu fr Köparen.
85 svar · 10,2k läst
Alfredo
Alfredo: [citat] Och väldigt mycket är kvar om det är en riktigt inrökt bostad.
24 svar · 3,5k läst
Bönhas
Bönhas: [citat] Det varierar naturligtvis. Flygbolagen ändrar hela tiden så det är svårt att generalisera. Man måste helt enkelt kolla vad som gäller för den ort man själv bor på. Och de tider man vill åka. Det finns ganska få orter med direktförbindelser till utlandet överhuvudtaget i Sverige. Så man åker många gånger på ett byte. Det är inga som helst problem med förbindelser till
23 svar · 2,2k läst
J
Jernets: [citat] Ja. Hovrätten kunde inte fastslå att felet var substantiellt i förhållande till köpeskillingen, 7%, men uttalade att säljaren (mäklaren Niclas Behrer som privatperson) hade bort informera mäklaren Richard Lagerling och köparen om felet i badrummet som han tidigare själv klagat på för att få prisavdrag. Så Hovrätten konstaterade att det fanns ett fel, men ville inte slå
43 svar · 4,5k läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Betong är poröst och ännu värre är det om armeringsjärnen har börjat rosta, de spränger på betongen inifrån och det finns möjlighet för vattnet att krypa i sprickorna.
7 svar · 600 läst
Alfredo
Alfredo: [citat] Ja det är naturligtvis det rimliga och precis som en vanlig nyckel normalt hanteras. Men det är ju inte det som tråden handlar om utan den handlar väl om en direkt koppling mellan en viss tag och en viss individ?
37 svar · 2,2k läst
Piffy
Piffy: [citat] Här är det 53 lgh. Det tillåts köpa för att hyra ut. Vi har fått in en alkolist hans son som bodde i föreningen. Fick köpa en till åt sin far. Han hade blivit vräkt med stora skulder hos fogden. Tror att ca 10 lgh är andrahands uthyrning. I en liten kommun där alla känner alla. Blir detta ett problem när du skall sälja... Ingen vill köpa
16 svar · 1,4k läst
·
C
CozyFury: [citat] Haha. Nej, ältande är mitt stora glädjeämne i livet. Vill du ta det ifrån mig? Skämt åsido. Insikten om att det kan vara på ett annat sätt inträffade inte för fem år sedan. Finns även betydande inslag av lycka och nöjdhet i mitt inlägg, men det verkar gått dig förbi? Är du en sådan där som ser glaset halvtomt?
18 svar · 7,4k läst
Slottsbäcksväktarn
Slottsbäcksväktarn: [citat] Det är så mycket du skriver som faktiskt inte går ihop. Du har helt enkelt fel. Varför skule vi då tro att det finns saker i den historia som är rätt??? Nej, det är verkligen inte så att styrelsen väljs av HSB - det är ju rent trams. Det första året i en ny förening brukar det vara en styrelse från "bostadsutvecklaren" (och det brukar inte alltid fungera) men inte efter 75
89 svar · 14,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.