7 489 läst ·
18 svar
7k läst
18 svar
Medlemmar vs. hyresgäster - paradiset vs. helvetet?
Sida 1 av 2
Jag är så grymt nöjd. Har bott i otaliga hyresrätter under de senaste 30 åren sedan jag lämnade föräldrahemmet. Mött kreti och pleti i samma hyresfastighet. Resignerat. Till slut inte orkat bry mig över otal hyresgäster som saknar grundläggande sunt förnuft och hyfs. Inte varit någon idé att protestera. Utbytet av ett sådant samtal kan jämföras med att prata med en vägg. Ohyra, när det varit som sämst. Hyresvärd som inte brytt sig/etc. Kommit med svar av goddag yxskaft natur.
Sedan de cirka fem åren flyttat in i en bostadsrättslägenhet. Ingen stjäl tvätttider. Tvättstugan är i princip alltid städad efter avslutat städpass. Inget dunka dunka från lägenheten brevid/över på allsköns tider på dygnet. Inga pundare som värmer sig i trappuppgången. Och jag kan fortsätta. Inga miljöstationer som är ett krigshärjat Bagdad. Med mera, med mera.
Har jag enbart haft tur som hamnar i en grymt bra bostadsrättsförening, eller har ni andra upplevt motsvarande när ni flyttat från hyresrätt till bostadsrätt?
Sedan de cirka fem åren flyttat in i en bostadsrättslägenhet. Ingen stjäl tvätttider. Tvättstugan är i princip alltid städad efter avslutat städpass. Inget dunka dunka från lägenheten brevid/över på allsköns tider på dygnet. Inga pundare som värmer sig i trappuppgången. Och jag kan fortsätta. Inga miljöstationer som är ett krigshärjat Bagdad. Med mera, med mera.
Har jag enbart haft tur som hamnar i en grymt bra bostadsrättsförening, eller har ni andra upplevt motsvarande när ni flyttat från hyresrätt till bostadsrätt?
Har personligen haft relativt tur med de hyresrätter jag bott i, men ja, bostadsrätter är generellt sett lite mer städade och lugnare. Kanske hänger ihop med att de som bor i bostadsrätt oftast har lite bättre ekonomi än hyresrättsinnehavare och faktiskt investerat något i en bostad och därmed bryr sig lite mer om att fastigheten sköts. Detta kan dock variera ganska kraftigt och det finns även bostadsrättsinnehavare som inte har grundläggande vett och etikett.
Jag har samma erfarenheter som TS. Dock har jag aldrig själv bott i hyres, men fått upplevelsen ändå genom nära vänner o bekanta.
Min teori bottnar i att man helt enkelt slipper de allra mest ohyfsade och ouppfostrade slöddret när alla grannar har livet och sin privatekonomi så pass i ordning att de i alla fall lyckas skaffa fram de 15% som krävs med egna medel.
Det är även ett helt annat naturligt engagemang för fastigheten i en förening än hos en hyresgäst som bara betalar en summa för att bo där 30dagar åt gången.
Min teori bottnar i att man helt enkelt slipper de allra mest ohyfsade och ouppfostrade slöddret när alla grannar har livet och sin privatekonomi så pass i ordning att de i alla fall lyckas skaffa fram de 15% som krävs med egna medel.
Det är även ett helt annat naturligt engagemang för fastigheten i en förening än hos en hyresgäst som bara betalar en summa för att bo där 30dagar åt gången.
Bostadsrätt har förvisso en rad uppenbara egenskaper som inverkar, men det är nog mer en klassfråga än en fråga om boendeform (även om det så klart finns samband där). Finns gott om hyresrätter med ordning och reda, likväl som sunkiga bostadsrätter.C CozyFury skrev:
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 662 inlägg
Även om det förvisso stämmer som föregående skrivit att det både handlar om klass och ansvar/omsorg för ens investering o.s.v. så tror jag kanske att TS har haft en del tur/otur.
Jag har erfarenhet av lugna och välartade grannar i hyresrätt och kompletta jävla dårar i brf så .....
Jag har erfarenhet av lugna och välartade grannar i hyresrätt och kompletta jävla dårar i brf så .....
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 321 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 321 inlägg
Det låter lite som att du har haft tur när du köpt din bostadsrätt och haft otur när du bott i hyresrätt!C CozyFury skrev:
Det finns alla möjliga människor i alla typer av boendeformer. Sen kanske det är så att man är mer anonym i en stor hyresfastighet än en mindre bostadsrättsfastighet.
Haha, exakt min tanke. Det lät som en tråd skapad av någon som njuter av nyhetens behag snarare än fem år gamla upplevelser.Discoman skrev:
Jag delar inte upplevelsen med TS. Det finns gott om folk som har pengar men inget förnuft och då köper sig förbi en hyreskö genom att köpa bostadsrätt. Hyresgäster som haft lång kötid i större hyresbolag har jag bara goda erfarenheter av. Bäst av allt är villa på landet. 🤪
Lite olyckliga formuleringar vid beskrivningar av medmänniskor… ”Slödder”, ”ohyra” med mera..
Stopp i lagens namn! Myndighetsutövande språkpolis härAutomatkarbin skrev:
På ämnets tema: min upplevelse är att hyresrätt är mer stökigt; mer unga som bor där och kanske första boendet från hemmet. Däremot som sagts handlar det absolut om sortens människor som bor i bygget.
Landet är absolut bäst dock!
Det beror nog mer på vilken grannerfarenhet man har än på "olycklig" formulering.Automatkarbin skrev:
Genom livet har jag träffat på ett flertal personer som definitivt kan klassas som "slödder" och "ohyra". Räcker med att titta på nyheterna på tv så dyker de upp ännu fler avskum, parasiter, averdonker, patrask och huggormars avföda.
Rätt kul ändå att benämna någon i ett hyreshus för "ohyra"😁.
Redigerat:
Beror väl snarare på VAR den är och vilka som bor där och i området runtomkring.
Jag har bara bott i hyresrätt en gång, och det var väldigt "städat", men det var ju stockholms innerstad då.
Bor man i en ghettoförort är det nog värre oavsett om det är HR eller BR.
Jag har bara bott i hyresrätt en gång, och det var väldigt "städat", men det var ju stockholms innerstad då.
Bor man i en ghettoförort är det nog värre oavsett om det är HR eller BR.
T
TechMark
Hobbysnickare
· Stockholm
· 196 inlägg
TechMark
Hobbysnickare
- Stockholm
- 196 inlägg
Nu var nog ohyra menat bokstavligen, inget ovanligt problem hos många hyresvärdar.Automatkarbin skrev:
Här har kommunala bostadsbolaget hyresrätter med problem med faraomyror, gräsflugor (en lägenhet är permanent outhyrd i två års tid nu pga dem) och råttor. För att inte tala om klassikern svartmyror i marklägenheterna.