Hej,
Vi flyttade för ett tag sedan in i ett BRF-nybygge där vi snabbt upptäckte att stegljuden från grannen ovanför var extremt höga. Vi hör varje steg som tas och därtill en hel uppsjö andra ljud (varje gång de öppnar sina fönster, när de tappar saker på golvet så dånar det otroligt högt). Vi har snackat med grannarna och de gör verkligen inget konstigt utöver att de kanske går lite mycket på hälarna, men det får man ju göra bäst man vill.
Nu får man alltid förvänta sig lite ljud från grannarna i lägenhet, men på den här nivån har jag inte hört stegljud ens när jag bott i sekelskifte. Väldigt frustrerande att vakna ett par nätter i veckan av att grannen är uppe och går på toa t.ex.
Vi har pratat med byggaren som säger att det här är "helt normala ljud" efter att ha varit över och lyssnat, något som inte stämmer med vår uppfattning, eller bland de tiotals personer som besök oss och reagerat på ljuden. Jag har även frågat andra grannar om de upplever samma problem och ingen känner igen sig i vår upplevlse.
Konstruktionen mellan våningsplanen är "Estrich" och att det ska vara "den tystaste konstruktionen som finns på marknaden" enligt byggaren. Vi tror att något har blivit fel - men byggaren vägrar utreda detta själva.
Det är på den nivån att vi inte känner att vi vill bo kvar i lägenheten, men då undrar man ju också vad som skulle kunna hända med t.ex. "dolt fel" vid en försäljning.
Vad gäller här? Vad har vi för rättigheter? Behöver vi ta in juristhjälp och akustikfirma för att försöka driva detta rättsligt?
Försök att hitta relevant information på internet, men hittar inget som ger bra vägledning.
Tacksam för alla tips och rekommendationer!
Vi flyttade för ett tag sedan in i ett BRF-nybygge där vi snabbt upptäckte att stegljuden från grannen ovanför var extremt höga. Vi hör varje steg som tas och därtill en hel uppsjö andra ljud (varje gång de öppnar sina fönster, när de tappar saker på golvet så dånar det otroligt högt). Vi har snackat med grannarna och de gör verkligen inget konstigt utöver att de kanske går lite mycket på hälarna, men det får man ju göra bäst man vill.
Nu får man alltid förvänta sig lite ljud från grannarna i lägenhet, men på den här nivån har jag inte hört stegljud ens när jag bott i sekelskifte. Väldigt frustrerande att vakna ett par nätter i veckan av att grannen är uppe och går på toa t.ex.
Vi har pratat med byggaren som säger att det här är "helt normala ljud" efter att ha varit över och lyssnat, något som inte stämmer med vår uppfattning, eller bland de tiotals personer som besök oss och reagerat på ljuden. Jag har även frågat andra grannar om de upplever samma problem och ingen känner igen sig i vår upplevlse.
Konstruktionen mellan våningsplanen är "Estrich" och att det ska vara "den tystaste konstruktionen som finns på marknaden" enligt byggaren. Vi tror att något har blivit fel - men byggaren vägrar utreda detta själva.
Det är på den nivån att vi inte känner att vi vill bo kvar i lägenheten, men då undrar man ju också vad som skulle kunna hända med t.ex. "dolt fel" vid en försäljning.
Vad gäller här? Vad har vi för rättigheter? Behöver vi ta in juristhjälp och akustikfirma för att försöka driva detta rättsligt?
Försök att hitta relevant information på internet, men hittar inget som ger bra vägledning.
Tacksam för alla tips och rekommendationer!
Det jag hittat då det gäller "Estrich" och våningsplan är ett betongvåningsplan som sedan flytspacklats.
Troligen(gissar här nu) har de inte lagt isolering mellan betongvåningsplanet och flytspacklet.
Då blir det ljud. Har bott i ett sådan hus som student.
Grannen under gnällde hela tiden på att jag "knackade" på hans tak och ville att jag skulle sluta gå omkring öht. Yea right!
Droppen kom då han skällde ut mig för att ha knackat på taket hela helgen då jag inte ens var hemma!!!!
Det var lomhört som s*
man kunde nästan höra grannarnas konversationer, men det ville inte den grannen förstå
Ang er situation, så skulle jag via BRF (som får driva detta mot den som bygger) ta in jurister o akustikfirma som du redan är inne på.
Troligen(gissar här nu) har de inte lagt isolering mellan betongvåningsplanet och flytspacklet.
Då blir det ljud. Har bott i ett sådan hus som student.
Grannen under gnällde hela tiden på att jag "knackade" på hans tak och ville att jag skulle sluta gå omkring öht. Yea right!
Droppen kom då han skällde ut mig för att ha knackat på taket hela helgen då jag inte ens var hemma!!!!
Det var lomhört som s*
man kunde nästan höra grannarnas konversationer, men det ville inte den grannen förstå
Ang er situation, så skulle jag via BRF (som får driva detta mot den som bygger) ta in jurister o akustikfirma som du redan är inne på.
Ovan Estrisch-betongen ska det ligga cellplast och sen golv ovanpå det. Så ska inte vara något spacklat. Men har svårt att se att de "glömmer" lägga cellplasten.M MrDizzy skrev:Det jag hittat då det gäller "Estrich" och våningsplan är ett betongvåningsplan som sedan flytspacklats.
Troligen(gissar här nu) har de inte lagt isolering mellan betongvåningsplanet och flytspacklet.
Då blir det ljud. Har bott i ett sådan hus som student.
Grannen under gnällde hela tiden på att jag "knackade" på hans tak och ville att jag skulle sluta gå omkring öht. Yea right!
Droppen kom då han skällde ut mig för att ha knackat på taket hela helgen då jag inte ens var hemma!!!!
Det var lomhört som s*
man kunde nästan höra grannarnas konversationer, men det ville inte den grannen förstå
Ang er situation, så skulle jag via BRF (som får driva detta mot den som bygger) ta in jurister o akustikfirma som du redan är inne på.
Vi hör inga andra ljud än just steg och "duns". Inga konversationer, tv-apparater, tvättmaskiner eller torktumlare.
Hade någon teori kring att själva golvet (parkett) är fellagt och på något sätt transporterar ljudet via väggarna, men jag är verkligen ingen expert.
Bit i det sura äpplet och flytta. Ingen verkar vara speciellt intresserad av att ta tag i detta. Att det skulle vara tal om något dolt fel i samband med er försäljning lär ju inte hända då man som sagt får acceptera en del ljud i en lgh.
Vårt golv verkar vara korrekt installerat då grannen under aldrig hört ett pip från oss.J Jocke Best skrev:
Grannen ovan var positiv till utredning, men bara om det skedde i samråde med byggaren. Så kommer nog inte få bryta upp deras parkett och kika.
Ja, det lutar åt det.S Sthlm_ skrev:
Däremot vill man stå där och få skit efter en försäljning och hamna i problem enligt dolda fel "motsvarar inte förväntningar givet bostadens ålder" osv.
Är estrich en vedertagen beteckning i Sverige? Det är det tyska namnet på flytspackel/avjämningsmassa.
En akustikexpert låter som en bra startpunkt. Kan man i värsta fall sätta in ett ljuddämpande undertak?
En akustikexpert låter som en bra startpunkt. Kan man i värsta fall sätta in ett ljuddämpande undertak?
Alltså en pågjutning på cellplasten. Det borde ge väldigt bra ljuddämpning.
Har de skippat cellplasten? Eller har de skippat att täta mellan cellplasten så att det har runnit mellan skivorna och skapat en enda samverkande platta med betongen under?
Har de skippat cellplasten? Eller har de skippat att täta mellan cellplasten så att det har runnit mellan skivorna och skapat en enda samverkande platta med betongen under?
Påminner mig om vår förra lägenhet, huset byggt i början av 90 talet. Hade problem med att grannen ovan körde sitt hemmabiosystem på otroligt hög volym. De, och vi, var lite skygga kanske, så vi lade en vänlig lapp i brevlådan, och senare knackade vi på. Men de vidhöll att det inte var de som gjorde ljudet.
Nästa gång det lät gick jag i trapphuset och försökte lyssna. Det var först när jag kom tre våningar upp som jag hittade vem som faktiskt spelade högt! Fortplantade sig genom stommen. Då var tålamodet med vänliga lappar förbi och jag ringde på vid flera tillfällen men de ignorerade det helt. Vet inte varför men efter några månader upphörde det (de flyttade inte).
Nästa gång det lät gick jag i trapphuset och försökte lyssna. Det var först när jag kom tre våningar upp som jag hittade vem som faktiskt spelade högt! Fortplantade sig genom stommen. Då var tålamodet med vänliga lappar förbi och jag ringde på vid flera tillfällen men de ignorerade det helt. Vet inte varför men efter några månader upphörde det (de flyttade inte).
När jag bodde på översta våningen i ett 50-tals betonghus så klagade grannarna under konstant på oss, tidigare ägare av lägenheten var en handikappad kvinna som knappast kan ha gett många ljud ifrån sig. Vi fick främst klagomål på att vi gick i lägenheten, men även på att man tappade bestick och liknande. När vi hade varit barnvakt till två barn kom det en enorm kaskader av klagomål. De klagade dock inte när vi bytte kök, då måste det ju ha låtit ordentligt mycket, men det är klart det var enbart på dagtid.
Hursomhelst, när vårt första barn var på gång så skyndade vi oss att flytta till villa, detta troits att vi egentligen inte tänkt flytta till villa förrän det var dags för barn nummer två. Det finns en gräns för hur mycket klagomål man orkar med.
Hursomhelst, när vårt första barn var på gång så skyndade vi oss att flytta till villa, detta troits att vi egentligen inte tänkt flytta till villa förrän det var dags för barn nummer två. Det finns en gräns för hur mycket klagomål man orkar med.
Ja, på "pappret" ser det oerhört bra ut. Men just att ingen annan i huset har samma problem som vi får ju en att fundera på om det gått fel på något av sätten du skriver.H HenrikHuslöse skrev:
Om man inte separerat flytspacklet från väggarna med cellplast även där så skulle ljudet lätt kunna transporteras nedåt. Eller om man fått flytspackelbryggor mellan cellplastskivorna.S SS513 skrev:

