Jag kollar runt på olika BRF:er för tillfället. En förening anger att innan inträde beviljas görs kontroll hos tingsrätten.
Om en köpare ansöker om medlemskap. Vederbörande har god ekonomi. Inga skulder. Däremot finns det diverse domar hos tingsrätten som inte talar till vederbörandes fördel.
Kan tidigare vandel som framgår av desa domar ligga till grund för nekande av inträde i brf, dvs. även om kreditupplysning visar på god ekonomi och inga skulder? Kan brf ha vilka villkor som helst i dess stadgar för inträde i föreningen?
Detta är en hypotetisk frågeställning, men jag tycker det är en intressant sådan. Jag har inga domar hos tingsrätten.
Om en köpare ansöker om medlemskap. Vederbörande har god ekonomi. Inga skulder. Däremot finns det diverse domar hos tingsrätten som inte talar till vederbörandes fördel.
Kan tidigare vandel som framgår av desa domar ligga till grund för nekande av inträde i brf, dvs. även om kreditupplysning visar på god ekonomi och inga skulder? Kan brf ha vilka villkor som helst i dess stadgar för inträde i föreningen?
Detta är en hypotetisk frågeställning, men jag tycker det är en intressant sådan. Jag har inga domar hos tingsrätten.
Jag är mycket tveksam till att det skulle hålla.
Moderator
· Stockholm
· 57 598 inlägg
I princip så kan en förening inte neka någon medlemskap, om personen har för avsikt att bosätta sig i bostadsrätten.
Det kan diskuteras om en förening kan neka en person baserat på dåligt resultat i en krediundersökning. Jag fick lära mig på styrelsekurs för väldigt många år sedan att föreningen inte får neka medlemsskap ens om personens btalningsförmåga ser ut att vara för dålig. Detta eftersom bostadsrätten oftast har ett värde som vida överstiger vad medlemmen rimligne skulle kunna bli skyldoig föreningen om inte avgifterna betalas. Föreningen har företräde för skulder, så det spelar ingen roll att bostadsrätten dessutom är belånad.
Troligen kan föreningen neka medlemsskap om köparen har uttalat syfte att bara renovera och sedan sälja vidare. Det kan ses som en deklaration att man inte avser att bosätta sig där.
När det gäller utdrag ur straffregistret så har jag väldigt svårt att se att föreningen skulle ha rätt att neka medlemsskap om man vägrar visa utdrag. Eller om det är allmänt känt att personen är kriminell.
En förening som nekar medlemsskap på felaktig grund kan bli stämd av säljaren till bostadsrätten för den förlust man gör om man sedan måste sälja till lägre pris. Så den här typen av okynnesregler kan bli dyrt för föreningens övriga medlemmar.
Det kan diskuteras om en förening kan neka en person baserat på dåligt resultat i en krediundersökning. Jag fick lära mig på styrelsekurs för väldigt många år sedan att föreningen inte får neka medlemsskap ens om personens btalningsförmåga ser ut att vara för dålig. Detta eftersom bostadsrätten oftast har ett värde som vida överstiger vad medlemmen rimligne skulle kunna bli skyldoig föreningen om inte avgifterna betalas. Föreningen har företräde för skulder, så det spelar ingen roll att bostadsrätten dessutom är belånad.
Troligen kan föreningen neka medlemsskap om köparen har uttalat syfte att bara renovera och sedan sälja vidare. Det kan ses som en deklaration att man inte avser att bosätta sig där.
När det gäller utdrag ur straffregistret så har jag väldigt svårt att se att föreningen skulle ha rätt att neka medlemsskap om man vägrar visa utdrag. Eller om det är allmänt känt att personen är kriminell.
En förening som nekar medlemsskap på felaktig grund kan bli stämd av säljaren till bostadsrätten för den förlust man gör om man sedan måste sälja till lägre pris. Så den här typen av okynnesregler kan bli dyrt för föreningens övriga medlemmar.
Moderator
· Stockholm
· 57 598 inlägg
En sak jag funderat över, är hur det kan vara tillåtet med åldersregler i "seniorföreningar", där vägrar man ju att ge medlemsskap till någon som är yngre än ex. 55 år. Den åldersdiskrimineringen tycker jag är märkligt att den är tillåten. Å andra sidan så vill väl troligen ingen yngre bosätta sig bland gamlingarna.
Om föreningen uttryckligen är till för en viss kategori människor (ålder, religion, politisk åsikt, könstillhörighet, äger en Saab, spelar fotboll..) så är det väl inte diskriminering att någon som inte uppfyller villkoren för medlemsskap nekas tillträde?H hempularen skrev:En sak jag funderat över, är hur det kan vara tillåtet med åldersregler i "seniorföreningar", där vägrar man ju att ge medlemsskap till någon som är yngre än ex. 55 år. Den åldersdiskrimineringen tycker jag är märkligt att den är tillåten. Å andra sidan så vill väl troligen ingen yngre bosätta sig bland gamlingarna.
Det är just sådant som brukar klassas som diskriminering. Även om tex saabar inte räknas upp i lagen. Men en del annat av vad du räknar upp gör det.
Så en förening för utsatta kvinnor måste anta dömda våldtäktsmän som medlemmar?D Daniel 109 skrev:
..annars diskrimineras det ju?
Brandskyddsföreningen måste anta dömda pyromaner som medlemmar?
..annars diskrimineras det ju?
Vem bestämmer vem som får vara medlem I en frivillig förening och kan någon utomstående tvinga föreningen att anta någon som inte uppfyller villkoren?
Detta är spännande, bestämmer föreningen över sin egen verksamhet och stadgar, vilkor m.m eller?
I praktiken är det nästan alltid så, men bostadsrättslagen ger en förening möjligheten att stipulera särskilda villkor för medlemskap i sina stadgar. Och som du säger, ett standardvillkor i mallstadgarna är att medlemmen har för avsikt att bosätta sig i lägenheten.H hempularen skrev:
Det finns ett fåtal undantag med villkor som inte kan ställas:
Men det viktiga här är att villkoren måste vara stadgade, styrelsen kan inte hitta på egna villkor efter godtycke.
Fast diskrimineringslagen täcker inte alla företeelser i samhället. I vissa sammanhang är alltså diskriminering tillåten, ur ett juridiskt perspektiv. Vad beträffar t.ex. medlemskap i föreningar:D Daniel 109 skrev:
Vad gäller just bostadsrättsföreningar är jag osäker på om diskrimineringslagen är tillämplig genom att föreningen tillhandahåller bostäder till allmänheten.
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 598 inlägg
Då blir ju frågan om ett villkkor att den blivande medlemmen skall skicka in utdrag ur belastningsregistret kan betraktas som skäligt.
Man kan ju tänka sig att någon har en "skämmig" dom mot sig, som är helt irrelevant ur boende synpunkt. Tänker snatteri elelr liknande.
Man kan ju tänka sig att någon har en "skämmig" dom mot sig, som är helt irrelevant ur boende synpunkt. Tänker snatteri elelr liknande.
Jag är väldigt tveksam till att en bostadsrättsförening har någon laglig rätt att kräva ett utdrag ur belastningsregistret för påtänkta medlemmar. Men man kan såklart påstå att man har ett sånt krav för att avskräcka "oönskat klientel"...
Produkter som diskuteras: "avskräcka"
Avskräckare Mus&Råtta MR50 Battery
Batteridriven musavskräckare
549 kr inkl moms
Läs mer
Tack för alla svar!
Möjligen var jag otydlig. Det begärs inte att köparen ska inlämna ett udrag från sitt brottsregister. Det står skrivet att föreningen kontaktar tingsrätten för att få dessa eventuella uppgifter (vem som helst kan kontakta tingsrätten för att begära ut domar/målförteckning - offentlighetsprincipen).
Uttryckligen anges inte att det är ett hinder om köparen är dömd för brott. Underförstått uppfattar nog somliga det som så då man skriver som man gör.
Urklipp:
Kreditupplysning / Tingsrätt
Vi genomför en kreditupplysning och begär utdrag från tingsrätten på alla våra nya medlemmar.
Ytterligare en sak som är märkligt: enligt informationen verkar det genomföras när man väl är antagen medlem (?). Gäller äver kreditupplysning... Eller hur tolkar ni vad som återgivits? Det är min tolkning i alla fall. Brukar man inte ta kreditupplysning INNAN en medlem antas?
Det är en ganska stor brf. Över 100 bostadsrätter.
Möjligen var jag otydlig. Det begärs inte att köparen ska inlämna ett udrag från sitt brottsregister. Det står skrivet att föreningen kontaktar tingsrätten för att få dessa eventuella uppgifter (vem som helst kan kontakta tingsrätten för att begära ut domar/målförteckning - offentlighetsprincipen).
Uttryckligen anges inte att det är ett hinder om köparen är dömd för brott. Underförstått uppfattar nog somliga det som så då man skriver som man gör.
Urklipp:
Kreditupplysning / Tingsrätt
Vi genomför en kreditupplysning och begär utdrag från tingsrätten på alla våra nya medlemmar.
Ytterligare en sak som är märkligt: enligt informationen verkar det genomföras när man väl är antagen medlem (?). Gäller äver kreditupplysning... Eller hur tolkar ni vad som återgivits? Det är min tolkning i alla fall. Brukar man inte ta kreditupplysning INNAN en medlem antas?
Det är en ganska stor brf. Över 100 bostadsrätter.
Redigerat:
Renoverare
· Uppsala
· 2 164 inlägg
Ser snarare ut som ett lite tveksamt sätt att hålla tidigare kriminella borta på, alternativt vill man ha en indikation på medlemmar som kan bli ett framtida problem. Tidigare domar för skadegörelse och våld eller ekonomiska oegentligheter kan ju indikera extra mycket ju kommande jobb för styrelsen.
Jag undrar lite över hur det går till rent praktiskt. Kontaktar man alla landets 48 tingsrätter? Att bara kontakta den närmaste verkar ju rätt meningslöst.
Jag undrar lite över hur det går till rent praktiskt. Kontaktar man alla landets 48 tingsrätter? Att bara kontakta den närmaste verkar ju rätt meningslöst.