BRFen ska föra två register:
1. Medlemsförteckningen
2. Lägenhetsförteckningen
Detta regleras i bostadsrättslagen 9 kap:
Medlemsförteckningen innehåller alltså medlemmarnas namn, postadress, tidpunkt för inträde i föreningen och vilken bostadsrätt medlemmen har. Och är tillgänglig för vem som helst som knackar på dörren hos föreningen och vill ta del av den i form av en aktuell utskrift eller annan framställning.
1. Medlemsförteckningen
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Medlemsförteckningen innehåller alltså medlemmarnas namn, postadress, tidpunkt för inträde i föreningen och vilken bostadsrätt medlemmen har. Och är tillgänglig för vem som helst som knackar på dörren hos föreningen och vill ta del av den i form av en aktuell utskrift eller annan framställning.
Claes tog inte med paragraferna med detaljerna om lägenhetsregistret:
Som du ser där lämnas utdrag ur detta endast ut till BR-innehavaren.
Och det utgör även det omdiskuterade pantregistret.
Men det kanske var bortom scopet för frågan?
Logga in
Skapa konto
Som du ser där lämnas utdrag ur detta endast ut till BR-innehavaren.
Och det utgör även det omdiskuterade pantregistret.
Men det kanske var bortom scopet för frågan?
Tack för svaret! Sist jag frågade fick jag till svar. Det strider mot GDPR. Titta i trapp där står det. En riktigt korkat svar.Tidigare medlemsregister jag fick. Innehöll inte uppgift om postadress på medlem. Det var lgh nr, adressen på lgh, namn på ägaren. Det är ju inte korrekt.Claes Sörmland skrev:
BRFen ska föra två register:
1. Medlemsförteckningen
[bild]
[bild]
Bostadsrättslagen trumfar så klart GDPR, det som gäller är att den skall delges var och en som vill ta del av den. Notera dock att man inte har rätt att få sig tillsänt en kopia av förteckningen, utan rätten gäller möjligheten att få studera den på plats ("hos föreningen").Piffy skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 892 inlägg
Men som jag tolkar Claes inlägg här så måste man se skillnad på de två registren. Medlemsregistret skall tydligen vem som helst få se. Men lägenhetsregistret får man bara läsa rörande den egna bostadsrätten.
Så har du bett om lägenhetsregistret, så skall bara innehavarens namn stå med. I medlemsregistret skall även addressen vara med. Som jag tolkar det.
Så har du bett om lägenhetsregistret, så skall bara innehavarens namn stå med. I medlemsregistret skall även addressen vara med. Som jag tolkar det.
Du får endast se:Piffy skrev:
Medlemmarnas namn
Postadress
Tidpunkt för inträde i föreningen
Vilken bostadsrätt medlemmen har
Om alla har postadress i sin lägenhet var det komplett med undantag för att tidpunkt för inträde i föreningen inte angavs.
Ja jag vet. Kommer begära dettaC cpalm skrev:
Vi har många som hyr ut i andrahand. Vilket skapat en otrygghet. Vi vet ju inte om personen äger lgh eller ej. Därför anser jag det är viktigt med postadressen. Lättare att ifråga styrelsen. Varför att man tillåter en massa andrahands uthyrningar.Claes Sörmland skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 892 inlägg
Låter väl som det ev. kan vara läge att via en motion till årsmötet dels be styrelsen redogöra för vilka principer som tillämpas för godkännande av andrahandsuthyrning, och ev. motionera om en skärpning av praxis. Föreningen har inte rätt att neka uthyrning om ex. medlemmen studerar på annan ort, vill provbo med sambo på annan address i upp till ett år, och några andra liknande situationer.
Det här med otrygghet, hur yttrar sig det? Är det fråga om faktiska incidenter, eller bara någon allmän känsla? Om det är faktiska problem med andrahnadshyresgäster, så kin det vara läge att klargöra för andrahnadsuthyrare att de ansvarar för andrahandshyresgästen som för sig själva. Om en andrahandshyresgäst stör, så skall styrelsen egentligen överhuvudtaget inte ta det med hyresgästen, utan ställa krav på rättelse direkt mot ägaren.
Det här med otrygghet, hur yttrar sig det? Är det fråga om faktiska incidenter, eller bara någon allmän känsla? Om det är faktiska problem med andrahnadshyresgäster, så kin det vara läge att klargöra för andrahnadsuthyrare att de ansvarar för andrahandshyresgästen som för sig själva. Om en andrahandshyresgäst stör, så skall styrelsen egentligen överhuvudtaget inte ta det med hyresgästen, utan ställa krav på rättelse direkt mot ägaren.
Du jag har fått en med missbruk i trappen. Den lgh blev såld till en person som inte tänkte bo i den. Sen är det dottern som flyttat in. Missbruk och saknar inkomst 5 år tillbaka. Ja vi har en del sådana fall i föreningen. Idag är det svårt att sälja sin lgh. Pratet går. Köp inte i den föreningenH hempularen skrev:Låter väl som det ev. kan vara läge att via en motion till årsmötet dels be styrelsen redogöra för vilka principer som tillämpas för godkännande av andrahandsuthyrning, och ev. motionera om en skärpning av praxis. Föreningen har inte rätt att neka uthyrning om ex. medlemmen studerar på annan ort, vill provbo med sambo på annan address i upp till ett år, och några andra liknande situationer.
Moderator
· Stockholm
· 57 892 inlägg
Jo men att köpa för att direkt hyra. Dessutom till en missbrukare utan inkomst. Innebär negativt för föreningen. Ingen bryr sig idag. Tvättstugan som inte fungerar. Toalett avstängd nedsmutsning. Förråd hyrs inte längre, styrelsen använder dessa. Står hyra som + Längre ner står samma summa som -. På dessa 14 år som jag bott här har det bara gått utför...H hempularen skrev: