Man registrerar taggarna på person.
Varje tagg på person. Det kan vara person som inte bor i föreningen. Personen har ju inte givit sitt medgivande. Orsak. Man vill veta vem som kan komma in i trappen. Alltså övervakning. Som orsak har man förklarat. Att man inte kan registera som andra på lägenhet. Vi använder oss av VAKA. Var i kontakt med företaget som sa att detta påstående är lögn. Ingen annan information har delgivits oss. Hur anmäler man en sådan övervakning

Osäker på om jag förstår frågan. Men en tag behöver ju vara registrerad så att man kan deaktivera den om den tappas bort. Det är lite av fördelen jämfört med mekaniska nycklar, där man istället måste byta låset för dyra pengar om en nyckel kommer bort..

Sedan ger låssystemen en möjlighet att logga vilka taggar som används och när. Det är väldigt relevant i andra sammanhang än i bostadsmiljön. På arbetsplatsen får man finna sig i att bli reggad, går jag in i det hemliga labbet, så bör jag kunna förklara varför jag gick dit.

Men det kan kännas lite onödigt om det gäller access till trapphuset i ett bostadshus.

• Gilla
Sollan2022
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Osäker på om jag förstår frågan. Men en tag behöver ju vara registrerad så att man kan deaktivera den om den tappas bort. Det är lite av fördelen jämfört med mekaniska nycklar, där man istället måste byta låset för dyra pengar om en nyckel kommer bort..

Sedan ger låssystemen en möjlighet att logga vilka taggar som används och när. Det är väldigt relevant i andra sammanhang än i bostadsmiljön. På arbetsplatsen får man finna sig i att bli reggad, går jag in i det hemliga labbet, så bör jag kunna förklara varför jag gick dit.

Men det kan kännas lite onödigt om det gäller access till trapphuset

H hempularen skrev:

Men det kan kännas lite onödigt om det gäller access till trapphuset i ett b
Jo men tagg kan registeras på lgh. Det är absolut inte tillåtit att kolla vem som går/in/ut ofta. Finns ingen lagligt grund för detta att föreningen har rätt att göra det. Det blir ju kontroll på person nivå. Att man gör det på arbetsplatsen är en annan sak.

Claes Sörmland
Vad är frågeställningen i tråden?

Om en BRFs får registrera en digital passertag på en viss person?

Någon som kan GDPR och det där?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vad är frågeställningen i tråden?

Om en BRFs får registrera en digital passertag på en viss person?

Någon som kan GDPR och det där?
I vår förening skall alla lämna namn på person som erhåller en tagg. Jag har 3 taggar. De som får en tagg som tillhör min lgh skall lämna sitt namn. T.ex Olle Jönsson har tagg 1. Stina Persson har tagg 3 samt namn på den som skall ha tagg 3. Ett sådant register möjlig man lätt kan övervaka mej som person. Tagg tillhör min lgh och inte mej som person. Det kan väl inte vara OK enligt GDPR

Jag tycker inte att det låter okej alls. Det är en sak om dom registrerar "tag nr 47, 48 och 49" på din lägenhet, det kan jag gå med på, men inte att dom vill registrera specifika tagar på specifika personer i lägenheten. Vad ska dom ens ha den informationen till? De måste ha ett tydligt och giltigt syfte för att sådant ska vara okej, och de måste ha medgivande för registreringen.

Kan du inte bara säga att namnen är ”Kalle Kula Ett”, ”Kalle Kula Två”, ”Kalle Kula Tre”?
Om de inte kräver legitimation på varje person kan de ju knappast avgöra huruvida namnen stämmer i alla fall. Eller skriver du bara ”gdpr ett” osv så fattar de nog själva att de kanske inte kan begära korrekt namn.

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
mrsnhp mrsnhp skrev:
Jag tycker inte att det låter okej alls. Det är en sak om dom registrerar "tag nr 47, 48 och 49" på din lägenhet, det kan jag gå med på, men inte att dom vill registrera specifika tagar på specifika personer i lägenheten. Vad ska dom ens ha den informationen till? De måste ha ett tydligt och giltigt syfte för att sådant ska vara okej, och de måste ha medgivande för registreringen.
Du vi har en ordförande som .... Lista ut själv. Han har haft det för att kunna kolla vem som går in i förenings olika trappor. Här har hänt mycket. Jag har grävt fram fakta. Fick från skatteverket att jag inte bodde i min lgh. Dom trodde väl att jag skulle lägga ner min granskning. Nu har ordförande avgått samt dottern som också satt I styrelsen. Vi har begärt en extra stämma. Förklaring angående vår ekonomi. Nästa drag är att kräva styrelsen avgång. Alla skall bort. Dom har missköt allt. Idag kan inte mäklaren sälja våra lgh... Lever med att ärlig samt
sanning kräver jag till 100% från styrelsen. Vilket Dom inte kan leverera

T TypRätt skrev:
Kan du inte bara säga att namnen är ”Kalle Kula Ett”, ”Kalle Kula Två”, ”Kalle Kula Tre”?
Om de inte kräver legitimation på varje person kan de ju knappast avgöra huruvida namnen stämmer i alla fall. Eller skriver du bara ”gdpr ett” osv så fattar de nog själva att de kanske inte kan begära korrekt namn.
Du man registera på min lgh. Om man sen vill kolla får man gå in och kontrollera vem som har lgh med det nr. Då ser dom att det är jag som äger den...

• Gilla
Bono_R
  • Laddar…
Piffy Piffy skrev:
Fick från skatteverket att jag inte bodde i min lgh. Dom trodde väl att jag skulle lägga ner min granskning.
Det där förstår jag inte.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
RoTe
Jag förstår inte mycket av inläggen i tråden men jag äger min lgh själv, bor själv och har tre taggar, om jag förstår TS rätt skulle jag bara få ha en enda personlig tagg? Låter befängt att inte kunna ha reservnycklar.

• Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Farstatjej90
Det är lite osammanhängande detta men jag tycker också det låter mycket tveksamt att registrera namn per tagg.
Tre taggar per lägenhet och tappar man bort en vet man ju vilken för de andra två är ju kvar..

Unikt namn
Ni får väl bytlåna taggar inom familjen för att försvara er mot denna konspirationsövervakning. Kämpa 💪💪

• Haha
Dilato
  • Laddar…
Piffy Piffy skrev:
Du man registera på min lgh. Om man sen vill kolla får man gå in och kontrollera vem som har lgh med det nr. Då ser dom att det är jag som äger den...
Att komma undan att de är på din lägenhet lär du inte slippa men jag menar att de behöver ju inte veta vem i din lägenhet som har vilken nyckel. Alltså du uppger tre påhittade namn, då kan de ju inte veta om det är du eller din kattvakt/städerska/älskare som går i porten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.