1 392 läst ·
25 svar
1k läst
25 svar
Dolda fel eller inte, hur gör man.
Sida 1 av 2
Vad är dolda fel?
Köpte en bostadsrätt med liten trädgård i september.
Nu har jag upptäckt att elementet i köket ej fungerade fick ta hit en rörmokare.
Tvättmaskin tog in vatten även när den var avstängd, kostade ca 1500kr.
Har en spis med två ugnar. När jag bakar blir det bränt! Och det blir så varmt i övre ugnen, när jag använder den undre, att det inte går o ta ut plåtarna jag förvarar där i utan grytlappar.
Kylen går ner till noll grader av o till så sallad o gurka blir geggigt.
Golvet i v- rummet har en stor mörk fläck, det syndes ju inte vid visning då dom hade en jättestor matta där.
Så frågan är om nått av detta är dolda fel?
Köpte en bostadsrätt med liten trädgård i september.
Nu har jag upptäckt att elementet i köket ej fungerade fick ta hit en rörmokare.
Tvättmaskin tog in vatten även när den var avstängd, kostade ca 1500kr.
Har en spis med två ugnar. När jag bakar blir det bränt! Och det blir så varmt i övre ugnen, när jag använder den undre, att det inte går o ta ut plåtarna jag förvarar där i utan grytlappar.
Kylen går ner till noll grader av o till så sallad o gurka blir geggigt.
Golvet i v- rummet har en stor mörk fläck, det syndes ju inte vid visning då dom hade en jättestor matta där.
Så frågan är om nått av detta är dolda fel?
Här kan du läsa lite mer om bostadsrätter och vad gäller en reklamation..I Isak h skrev:Vad är dolda fel?
Köpte en bostadsrätt med liten trädgård i september.
Nu har jag upptäckt att elementet i köket ej fungerade fick ta hit en rörmokare.
Tvättmaskin tog in vatten även när den var avstängd, kostade ca 1500kr.
Har en spis med två ugnar. När jag bakar blir det bränt! Och det blir så varmt i övre ugnen, när jag använder den undre, att det inte går o ta ut plåtarna jag förvarar där i utan grytlappar.
Kylen går ner till noll grader av o till så sallad o gurka blir geggigt.
Golvet i v- rummet har en stor mörk fläck, det syndes ju inte vid visning då dom hade en jättestor matta där.
Så frågan är om nått av detta är dolda fel?
https://www.konsumentverket.se/varor-och-tjanster/fel-i-bostadsratt/
Välkommen till detta forum!I Isak h skrev:Vad är dolda fel?
Köpte en bostadsrätt med liten trädgård i september.
Nu har jag upptäckt att elementet i köket ej fungerade fick ta hit en rörmokare.
Tvättmaskin tog in vatten även när den var avstängd, kostade ca 1500kr.
Har en spis med två ugnar. När jag bakar blir det bränt! Och det blir så varmt i övre ugnen, när jag använder den undre, att det inte går o ta ut plåtarna jag förvarar där i utan grytlappar.
Kylen går ner till noll grader av o till så sallad o gurka blir geggigt.
Golvet i v- rummet har en stor mörk fläck, det syndes ju inte vid visning då dom hade en jättestor matta där.
Så frågan är om nått av detta är dolda fel?
För bostadsrätter gäller köplagen, och termen ”dolt fel” finns egentligen inte. Normalt köps en bostadsrätt i befintligt skick och en paragraf kring detta brukar föras in i köpekontrakt. Som köpare är det lämpligt att kontrollera skick på hushållsmaskiner före köp. Om ni gjort detta före köp så hade ni nog noterat problemen. I en undersökning bör man också be om att flytta på mattor och liknande för att se skicket. Så inget av dessa fel är något ni kan begära ersättning för. Beträffande elementet i köket så är dessa normalt föreningens ansvar, det finns angivet i stadgarna, så troligen är det föreningen som bör åtgärd ett sådant problem.
Moderator
· Stockholm
· 57 793 inlägg
Fast dte finns liknande formuleringar i köplagen som är det som gäller vid köpa av bostadsrätt.useless skrev:
Men det låter som sagt inte som fel av en sådan storleksordning att det skulle påverkat affären på ett bevisbart sätt. Och dessutom är det mesta sådant som du borde upptäckt innan köp.
Elementen skulle troligen föreningen ha ansvar för.
Tvättmaskinen låter som ett ovanligt fel, är den väldigt gammal? Kostnaden låter väldigt låg för en reparation.
Att det blir bränt, du får väl sätta in en ugnstermometer och kontrollera om ugnen blir för varm (termostatfel). Att det blir varmt även i den andra ugnen är nog rätt normalt.
Kylen, ett sådant fel beror ibland på att man stoppar in för mycket, så att termopstatens temp givare blockeras.
Fläcken på+ golvet faller tveklsöt under udersökningsplikten. Du kan alltså inte få ersättning för ett fel som kunde upptäcka, eller borde ha kunnat upptäcka när du "grunligt undersökte varan" före köp.
Vid köp av bostadsrätt har du rätt att reklamera fel i upp till två år efter tillträdet, förutsatt att felet inte kunde upptäckas vid en noggrann undersökning före köpet. Du måste reklamera felet så snart som möjligt efter att du har upptäckt det, och reklamationen bör göras skriftligen för att ha bevis. Om felet är väsentligt kan du ha rätt att kräva prisavdrag, att säljaren åtgärdar felet, eller i undantagsfall häva köpet.I Isak h skrev:Vad är dolda fel?
Köpte en bostadsrätt med liten trädgård i september.
Nu har jag upptäckt att elementet i köket ej fungerade fick ta hit en rörmokare.
Tvättmaskin tog in vatten även när den var avstängd, kostade ca 1500kr.
Har en spis med två ugnar. När jag bakar blir det bränt! Och det blir så varmt i övre ugnen, när jag använder den undre, att det inte går o ta ut plåtarna jag förvarar där i utan grytlappar.
Kylen går ner till noll grader av o till så sallad o gurka blir geggigt.
Golvet i v- rummet har en stor mörk fläck, det syndes ju inte vid visning då dom hade en jättestor matta där.
Så frågan är om nått av detta är dolda fel?
Kontakta mäklaren som sedan kontaktar säljaren. Det brukar gå bra att komma överens.
Som nämnts så används inte begreppet "dolt fel" just för bostadsrätter. Dock så är alla de saker du har listat saker som man kunnat upptäcka vid en noggrann undersökning så dina chanser att lyckas reklamera något ser jag som ganska låga.I Isak h skrev:Vad är dolda fel?
Köpte en bostadsrätt med liten trädgård i september.
Nu har jag upptäckt att elementet i köket ej fungerade fick ta hit en rörmokare.
Tvättmaskin tog in vatten även när den var avstängd, kostade ca 1500kr.
Har en spis med två ugnar. När jag bakar blir det bränt! Och det blir så varmt i övre ugnen, när jag använder den undre, att det inte går o ta ut plåtarna jag förvarar där i utan grytlappar.
Kylen går ner till noll grader av o till så sallad o gurka blir geggigt.
Golvet i v- rummet har en stor mörk fläck, det syndes ju inte vid visning då dom hade en jättestor matta där.
Så frågan är om nått av detta är dolda fel?
Egna erfarenheter. Sitter även som ordförande i en BRF ,får ta del av många liknande ärenden.Alfredo skrev:
Fel som uppstår efter kontraktskrivandet är solklara att få rätt till. Således funkar doldafel även för BRF.
Termen "dolda fel" återfinns inte i lagtexten. Både jordabalken och köplagen stadgar dock ett felansvar för avvikelser som köparen inte borde ha upptäckt vid en undersökning, och rekvisiten i de båda lagarna är i detta avseende likartade. Det saknas därför anledning att göra någon materiell skillnad på bedömningen av dolda fel mellan överlåtelse av fast egendom och lös egendom (bostadsrätt). Distinktionen utgörs främst av den yttersta reklamationsfristen, vilken uppgår till tio år för fastigheter men är begränsad till två år enligt köplagen.L Laurentiusson skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 793 inlägg
Fast det där går inte ihop.F Fridhems skrev:
"Fel som uppstår efter kontraktskrivandet", det tolkar som fel som uppstår under tiden från kontrakt till tilltäde. Sådana fel har absolut inget med dolda fel att göra. Det handlar om att säljaren har fortsatt underhållsansvar under den tiden. Saker som går sönder skall repareras. Som grundregel, men det finns gott om undantag även där. Som vi inte skall gräva ned oss i nu.
Men ett "dolt" fel, är ett fel som bevisligen fanns redan vid kontrakskrivningen, men som av olika orsaker inte upptäcks förrän senare. Och det handlar alltså om att det du köpt visar sig inte ha de egenskaper som du hade anledning att tro, och som du har betalat för, Du har fått något annat än det du betalade för. DET är i så fall något som du har rätt att reklammera.
Ja? Vad har detta med något av mitt inlägg att göra? Oavsett om det heter dolda fel eller reklamationsrätt eller något annat så har köparen undersökningsplikt.globaljuggler skrev:
Termen "dolda fel" återfinns inte i lagtexten. Både jordabalken och köplagen stadgar dock ett felansvar för avvikelser som köparen inte borde ha upptäckt vid en undersökning, och rekvisiten i de båda lagarna är i detta avseende likartade. Det saknas därför anledning att göra någon materiell skillnad på bedömningen av dolda fel mellan överlåtelse av fast egendom och lös egendom (bostadsrätt). Distinktionen utgörs främst av den yttersta reklamationsfristen, vilken uppgår till tio år för fastigheter men är begränsad till två år enligt köplagen.
Flytta till hyres. Du verkar ha den inställningen fortfarande.I Isak h skrev:Vad är dolda fel?
Köpte en bostadsrätt med liten trädgård i september.
Nu har jag upptäckt att elementet i köket ej fungerade fick ta hit en rörmokare.
Tvättmaskin tog in vatten även när den var avstängd, kostade ca 1500kr.
Har en spis med två ugnar. När jag bakar blir det bränt! Och det blir så varmt i övre ugnen, när jag använder den undre, att det inte går o ta ut plåtarna jag förvarar där i utan grytlappar.
Kylen går ner till noll grader av o till så sallad o gurka blir geggigt.
Golvet i v- rummet har en stor mörk fläck, det syndes ju inte vid visning då dom hade en jättestor matta där.
Så frågan är om nått av detta är dolda fel?
