Hej,
Jag behöver råd i mitt ärende.
År 2021 köpte vi BRF Radhus. Informationen från mäklaren och säljaren indikerade att badrummet renoverades 2021. Priset var högre än standardpriset för lägenheter av denna typ i området. Mäklarkontraktet anger att säljaren ansvarar för dolda fel i 10 år från köpedatumet. Detta var anledningen till att vi bestämde oss för att köpa detta hus till detta pris.

I juni i år uppstod en skada i duschgolvet. Efter flera inspektioner, inklusive mätning av fuktigheten, öppning av golvet underifrån och slutligen en byggnadsbesiktning, konstaterades att golvet var dåligt konstruerat. Det finns också misstankar om ett dåligt installerat avlopp och bristande vattentätning.

Försäkringsbolaget anser att detta inte täcks av försäkringen. Säljaren förnekar ansvar för dolda fel. Upprepade samtal med säljaren varje gång ger ny information som inte stämmer överens med informationen i köpekontraktet. På kontakret står att badrummet vart renoverat 2021, efter 1 konakt med säljare vart info att han renoverat bara väggorna inte golvet, sista info att det vart inte han som renoverat alls.

Det senaste mejlet som behandlade mitt krav på reparation av ett dolt fel resulterade i en mejlattack från säljaren och kriminella hot mot mig. Säljaren köpte en fastighet 10 meter från oss för några månader sedan, så vi är grannar.

Är säljaren verkligen inte ansvarig för dolda fel i det här fallet?

Vad är betydelsen av informationen i kontraktet som anger att säljaren är ansvarig för dolda fel i 10 år från försäljningsdatumet, vilket vi kom överens om att underteckna?

S
A anna janicka skrev:
Hej,
År 2021 köpte vi BRF Radhus. Informationen från mäklaren och säljaren indikerade att badrummet renoverades 2021. Priset var högre än standardpriset för lägenheter av denna typ i området. Mäklarkontraktet anger att säljaren ansvarar för dolda fel i 10 år från köpedatumet. Detta var anledningen till att vi bestämde oss för att köpa detta hus till detta pris.

I juni i år uppstod en skada i duschgolvet. Efter flera inspektioner, inklusive mätning av fuktigheten, öppning av golvet underifrån och slutligen en byggnadsbesiktning, konstaterades att golvet var dåligt konstruerat. Det finns också misstankar om ett dåligt installerat avlopp och bristande vattentätning.

Försäkringsbolaget anser att detta inte täcks av försäkringen. Säljaren förnekar ansvar för dolda fel. Upprepade samtal med säljaren varje gång ger ny information som inte stämmer överens med informationen i köpekontraktet. På kontakret står att badrummet vart renoverat 2021, efter 1 konakt med säljare vart info att han renoverat bara väggorna inte golvet, sista info att det vart inte han som renoverat alls.

Det senaste mejlet som behandlade mitt krav på reparation av ett dolt fel resulterade i en mejlattack från säljaren och kriminella hot mot mig. Säljaren köpte en fastighet 10 meter från oss för några månader sedan, så vi är grannar.

Vad är betydelsen av informationen i kontraktet som anger att säljaren är ansvarig för dolda fel i 10 år från försäljningsdatumet, vilket vi kom överens om att underteckna?
Dolda fel finns inte i BRF. Du kan klaga på ett fel i 2 år efter ditt tillträde.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
S
… alltså dolt fel i benämningen som man tänker på vad gäller fastighetsköp (då har man som säljare ansvar i 10 år). Detta gäller ej i BRF.

men om i köpkontraktet står att säljare har ansvar 10 år och han gödkännt denna ? han har ingen ansvar alls ?

S
Oklart. Det är åtminstone inte standardförfarande vad gäller BRF. Säljare och mäklare verkar tro det handlar om fastighetsköp.

Men oaktat detta, hur kommer det sig att ni inte undersökte badrummet i samband med köpet? Särskilt då det enligt utsago skulle vara helt nyrenoverat?

Rimliga frågor hade varit:
Vad är gjort
Av vem
Finns våtrumsintyg/dokumentation som styrker detta?

Claes Sörmland
Den del som har brister är enligt de flesta stadgar inte en del av lägenheten. Normalt slutar en lägenhet definitionsmässigt vid tätskiktet under keramik och fix i badrummet i en BRF. Allt under detta, undergolv och bjälklag liksom avloppsledningar är yttre underhåll, utanför lägenheten som bostadsrättsföreningen ansvarar för. Om ni inte har väldigt ovanliga stadgar.

Så typiskt sett är det föreningen som ska kliva in här och ordna med bristfälliga avloppsledningar och bjälklag. Om dessa brister har orsakat skadan på keramik och tätskikt som du som bostadsrättshavare ansvarar för kan även föreningen vara skadeståndsskyldig för detta.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
A anna janicka skrev:
i köpkontraktet står att säljare har ansvar 10 å
Exakt hur, och var i kontraktet står det? Det är som jag ser det väldigt ovanligt att man skriver något om ansvarstiden i köpeavtalet. Och beroende på hur det är fomrulerat så tror jag inte att det betyder något.

Reglerna runt fel är snarlika mellan om du köper en bostadsrätt eller en fastighet. Köper du en fastighet gäller jordabalken, I den stipuleras att köparn har rätt att reklmamera fel i upp till 10 år efter köp. Och så en massa villkor runt detta, framförallt att man inte fpr reklmera ett fel som var känt, eller som borde varit känt om man undersöker fastigheten noga.

Du har köpt en bostadsrätt, det regleras av köplagen (googla, den är relativt lättläst), samma lag gäller ex. om du köper en cykel på blocket. Där finns ungefär samma skrivningar om rätt att reklamera köpet, och ungefär samma villkor om undersökning osv. men begränsat till 2 år.

Men om det nu i ert köpeavtal påstås att ansvaret skulle gälla i 10 år, så får man nog väga formuleringen på guldvåg om man skall avgöra om skrivningen har giltighet. Troligen är det en felskrivning av en klantig mäklare. OM klantigheten är genomgående, så ni har ett avtal om köp av fastighet, inte en bostadsrätt. Så är det möjligt att hela överlåtelsen är ogiltig.

• Gilla
cpalm och 4 till
  • Laddar…
A anna janicka skrev:
Hej,

Vid köp av bostadsrätter gäller köplagen. Den ger möjlighet att kräva ersättning för fel som inte är förväntade i två år från köpet. Det ska vara fel som inte kunnat upptäckas vid en undersökning före köp. För våtrum ges ofta intyg att arbetet gjorts enligt normer (säkert vatten). Fick ni ett sådant intyg? Om det inte fanns är det skäl att undersöka mer noga före köp, det kan vara en bristfällig renovering. I försäljningskontrakt för bostadsrätter är det vanligt att ta in en paragraf om att köparen uppmanats till undersökning.
I ert fall tycks mäklaren ha använt en skrivning som gäller för fastigheter där fel kan reklameras i upp till tio år, vilket inte borde använts för en bostadsrätt. Vi vet inte alla detaljer i ert köp, typ formulering av undersökning i kontraktet, intyg angående säkert vatten och detaljer om skadan med mera. Men även om det varit en fastighet så är det tveksamt om ni haft framgång med ersättningskrav. För en bostadsrätt har reklamationstiden på två gått ut. Ni kan framföra till mäklaren att denne använt felaktiga formuleringar för en bostadsrätt.

Men oavsett vad som är giligt eller ej i kontraktet. Så är ju frågan om de fel ni har upptäckt är reklamerbara. För mig låter det tveksamt om man inte skulle kunnat se att badrummet omöjligt kan vara helt nyrenoverat, om man inte gjort något med golvet.

Det är ganska komplicerat eftersom Radhus är från en gammal olympisk by från Norge som flyttades till Sverige 1995. Felet ligger i golvkonstruktionen. Takbjälkarna är 57 cm, inte 33 cm, vilket fick golvet att rasa och skadade tätskiktet. Golvet läcker precis där golvet rasade. Detta upptäcktes först under den tredje inspektionen och efter att golvet demonterades underifrån.

Då är det väl dags för kontakt med styrelsen i BRF'n

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Angående informationen som gavs att badrummet renoverades 2021 så har den ingen praktiskt betydelse eftersom nästan vad som helst kan inkluderas i en renovering. Det kan vara allt från att hela badrummet revs inklusive golv och väggar och ett helt nytt byggdes upp efter den tidpunktens regler till att handfatet byttes.

Som redan nämnts så går ett köp av en bostadsrätt under köplagen och du köper mer eller mindre grisen i säcken, alltså du köper bostadsrätten i befintligt skick.

Du har troligtvis en mycket svårt och tidskrävande process att försöka få säljaren ansvarig för de fel som finns idag.
Det är troligen bättre att du använder den tiden och pengar åt att åtgärda badrummet.

Att kontakta styrelsen/fastighetsförvaltaren är troligen nödvändigt eftersom det berör delar av fastigheten som är föreningens ansvarsområde.

A anna janicka skrev:
Det är ganska komplicerat eftersom Radhus är från en gammal olympisk by från Norge som flyttades till Sverige 1995. Felet ligger i golvkonstruktionen. Takbjälkarna är 57 cm, inte 33 cm, vilket fick golvet att rasa och skadade tätskiktet. Golvet läcker precis där golvet rasade. Detta upptäcktes först under den tredje inspektionen och efter att golvet demonterades underifrån.
Nu behöver du nog läsa på lite för att göra dig förstådd..
Felet ligger i golvkonstruktionen?
Vad har takbjälkarna att göra med golvet?
Vad är 57cm och borde vara 33??

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
hej min fel
golv kontruktion , Bjälklaget har 57 cm avstånd och bör vara 33

Enligt dagens standard ja, vad gällde när badrummet byggdes?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.