10 863 läst ·
85 svar
11k läst
85 svar
Hjälp! Dolt fel i Bostadsrätt - Badrum
Sida 1 av 6
Jag sålde min bostadsrätt i vintras. Nu har jag fått ett mail fr Köparen som hävdar dolt fel i badrummet, i golvbrunnen. 2018 gjorde jag en lättare uppfräschning av badrummet, målade taket, lade in ett nytt golv (firma), ovanpå det befintliga klinker golvet. Spärren bröts allra inte. Vet att vattenlåset har krånglat (saknar tyvärr bild) svårt att gira fast det pga att det har hamnat fogmassa som gör att det är lite pillrigt att få dit hinken.
Huset är fr 30-talet, badrummet tror jag renoverades på 90 - talet sist.
Köparen har tagit in tre st offerter fr olika badrumsfirmor och dessa har hävdat att badrummet måste göras om. Två av dem har också hävdat att det är fel på lutningen på golvet,” vilket gör att vatten samlas i vissa partier och kan komma att medföra mögel och fuktskada på sikt” skriver Köparen. Avslutningsvis så avslutar köparen med att jag måste stå för hans hotellkostnad under tiden badrummet görs om.
Köparen undersökte inte lägenheten innan han köpte den.
Vilka rättigheter och argument har jag som säljare? Det känns som att Köparen redan är helt säker på att han har alla rättigheter på sin sida att kräva mig på ett helt nytt badrum.
Funderar på att anlita en jurist. Får ont i magen av det här. Hur ska/ kan jag bemöta köparen?
Huset är fr 30-talet, badrummet tror jag renoverades på 90 - talet sist.
Köparen har tagit in tre st offerter fr olika badrumsfirmor och dessa har hävdat att badrummet måste göras om. Två av dem har också hävdat att det är fel på lutningen på golvet,” vilket gör att vatten samlas i vissa partier och kan komma att medföra mögel och fuktskada på sikt” skriver Köparen. Avslutningsvis så avslutar köparen med att jag måste stå för hans hotellkostnad under tiden badrummet görs om.
Vilka rättigheter och argument har jag som säljare? Det känns som att Köparen redan är helt säker på att han har alla rättigheter på sin sida att kräva mig på ett helt nytt badrum.
Funderar på att anlita en jurist. Får ont i magen av det här. Hur ska/ kan jag bemöta köparen?
Om badrummet inte är renoverat sedan 90 talet så har det för länge sedan nått sin tekniska livslängd att golvbrunnens insats är krånglig att sätta dit om jag tolkar det rätt äär någon dom kunna upptäcka vid en besiktning.
Jag tolkar som att dom ej ens kontrollerade golvbrunnen på visningen.
Säg ingenting, kommuncera inte alls med denna köparen.
Detta är bara ett försök att få gratis renovering på din bekostnad.
Jag tolkar som att dom ej ens kontrollerade golvbrunnen på visningen.
Säg ingenting, kommuncera inte alls med denna köparen.
Detta är bara ett försök att få gratis renovering på din bekostnad.
Hej
Du kommer säkert få svar med hänvisningar till aktuell lag snart. Men kortfattat så är det köplagen som gäller för bostadsrätter och den köps därmed i befintligt skick. Köparen är skyldig att undersöka objektet före köpet och då denne aldrig gjorde det är det ett köp av grisen i säcken som gjorts.
Att fallet är dåligt i badrummet kunde lätt ha upptäckts genom att spola vatten eller rulla en kula. Så det har köparen inget att gå vidare med.
Det som brukar rekommenderas är att svara att köparen har köpt lägenheten i befintligt skick att att alla påstående om dolda fel avvisas.
Du kommer säkert få svar med hänvisningar till aktuell lag snart. Men kortfattat så är det köplagen som gäller för bostadsrätter och den köps därmed i befintligt skick. Köparen är skyldig att undersöka objektet före köpet och då denne aldrig gjorde det är det ett köp av grisen i säcken som gjorts.
Att fallet är dåligt i badrummet kunde lätt ha upptäckts genom att spola vatten eller rulla en kula. Så det har köparen inget att gå vidare med.
Det som brukar rekommenderas är att svara att köparen har köpt lägenheten i befintligt skick att att alla påstående om dolda fel avvisas.
Står lite på Konsumentverkets hemsida om köp av bostadsrätt.
https://www.konsumentverket.se/varor-och-tjanster/fel-i-bostadsratt/
Om det stod i mäklarens information att badrummet är runt 30 år så är badrummet mer eller mindre utdömt på förhand och behöver göras om. Vilket köparen antas ha förstått.
https://www.konsumentverket.se/varor-och-tjanster/fel-i-bostadsratt/
Om det stod i mäklarens information att badrummet är runt 30 år så är badrummet mer eller mindre utdömt på förhand och behöver göras om. Vilket köparen antas ha förstått.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 916 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 916 inlägg
I ett vanligt kontrakt brukar det också stå något i stil med att köparen har uppmanats att undersöka objektet. Det bör du ha i ditt kontrakt om du sålt med en mäklarfirma.
Om du inte varit väldigt specifik med att badrummet är totalrenoverat så kan jag inte se att köparen har något att hämta.
Om du inte varit väldigt specifik med att badrummet är totalrenoverat så kan jag inte se att köparen har något att hämta.
Om du inte har gjort särskilda utfästelser i överlåtelseavtalet, t ex i prospekt och annons som ofta läggs som en bilaga till överlåtelseavtalet så har köparen inget att komma med. Normalt säljs bostadsrätter i befintligt skick och med en uppmaning av undersöka den före köp. Mäklarna ser till att dessa standardfraser finns i avtalet.
Avvakta några veckor tills ni kommer in i juli eller början av augusti och svara kort att du avvisar kraven.
Avvakta några veckor tills ni kommer in i juli eller början av augusti och svara kort att du avvisar kraven.
Avisa kraven alt svara inte alls. Han gör bara ett försök som han inte har något stöd för.
Det stod förvisso i annonsen att badrummet renoverades 2018. Så kanske att köparen kan åberopa ngt om det?Pjosk75 skrev:
Tack för ditt svar. Nej, jag har inte gjort några särskilda utfästelser i överlåtelseavtalet. Beträffande köparens undersökningsplikt- hur långt sträcker sig den? Dvs ingår det att undersöka golvbrunnen noga?Claes Sörmland skrev:
Om du inte har gjort särskilda utfästelser i överlåtelseavtalet, t ex i prospekt och annons som ofta läggs som en bilaga till överlåtelseavtalet så har köparen inget att komma med. Normalt säljs bostadsrätter i befintligt skick och med en uppmaning av undersöka den före köp. Mäklarna ser till att dessa standardfraser finns i avtalet.
Att titta i golvbrunnen och bedöma dess skick liksom att titta på lutningen i ett badrum och generellt fundera över dess skick och ålder får nog sägas ingå i att undersöka varan i köplagens mening. Just badrum är ju det enda som vanligen kan bli kostsamt när man köper en bostadsrättslägenhet så där borde man väl vara intresserad att undersöka noga vid ett köp tänker jag.T Tranan1717 skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 916 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 916 inlägg
Om det enbart stod "renoverades 2018" utan någon förtydligande om vad som ingick i renoveringen så är det en mycket öppen skrivning. För det inkluderar allt ifrån att byta handfat till en fullstädig rivning och återuppbyggnad enligt den tidpunktens krav.T Tranan1717 skrev:
Vad jag lärt mig utifrån ett flertal trådar här på forumet är att lusläsa mäklarnas texter och stryka allt som utlovar för mycket kring lägenheten/fastighetens skick.
Förutom allt du fått reda på här har du ytterligare ett trumfkort.
Köparen vet inte vad han pratar om...
Dels hävdar han dolt fel på en bostadsrätt.
Dvs han har inte grundläggande juridisk kunskap eller hjälp.
Dels har han helt orimliga anspråk som inte är relaterade till vad han kan kräva oavsett om det skulle varit ett giltigt dolt fel eller fel enligt köplagen.
Dvs, han chansar vilt och drar en rövare.
Risken att han drar det hela vidare efter att du kort och korrekt bestridit det är tämligen låg.
Om han gör ett försök kommer du kunna mota bort honom med rättsskyddet som täcks av din hemförsäkring.
Känn dig lung och sov gott.
Dels har han helt orimliga anspråk som inte är relaterade till vad han kan kräva oavsett om det skulle varit ett giltigt dolt fel eller fel enligt köplagen.
Risken att han drar det hela vidare efter att du kort och korrekt bestridit det är tämligen låg.
Om han gör ett försök kommer du kunna mota bort honom med rättsskyddet som täcks av din hemförsäkring.
Stort tack för ditt svar🙏🏻Dowser4711 skrev:
Förutom allt du fått reda på här har du ytterligare ett trumfkort.
Offerterna verkar seriösa men köparen verkar inte vara det. I denna typ av fall skulle jag dra ut på tiden vid all kommunikation. Men om kravet är formellt riktigt så anser jag att man alltid skall svara men ibland så behöver man ju undersöka grundligt innan man lämnar svar (och det tar ju tid).T Tranan1717 skrev:Köparen har tagit in tre st offerter fr olika badrumsfirmor och dessa har hävdat att badrummet måste göras om. Två av dem har också hävdat att det är fel på lutningen på golvet,” vilket gör att vatten samlas i vissa partier och kan komma att medföra mögel och fuktskada på sikt” skriver Köparen. Avslutningsvis så avslutar köparen med att jag måste stå för hans hotellkostnad under tiden badrummet görs om.
I själva sakfrågan så finns inget för köparen att hämta.