T.ex Det stod så i kopian jag fick. Kanske lite dåligt förklarat innan. (Vi har något som heter VAKA) Stina 1. Stina 2. Sen stod 2 taggar blockerade på Stina Olsson.J Jocke Best skrev:Jag förstår inte riktigt hur du både kan ha fått ut hur man registrerat dina taggar med Namn och nummer,
(jag gissar typ Piffy 1, Piffy 2, Piffy3), men att det i nästa stund inte finns en kopia på hur många taggar som finns. Det går ju inte ihop. Kan du förklara detta bättre? Att det inte finns registreat vem som godkänt hanteringen kan jag förstå. Troligen har väl ordförande sparat listor lokalt och sedan slängt allt vid avgången, speciellt om det börjar osa katt.
Om ordförande och vice ordförande avgått så är det väl bara att välja in en mer kompetent styrelse (du?) vid nästa stämma?
Jag har fått 3 taggar. Så hur man gjort vet jag absolut inte. Utgår nu från att dotterns tagg kanske inte fungerar. Får väl kontrollera detta
Tillåtet eller ej, jag förstår inte hur det skulle vara möjligt. De flesta hushåll har väl någon/några extranyckel/-nycklar som kan användas av diverse personer som kattvakten, blomvattnaren, hemtjänsten, veckans KK eller vad som nu är aktuellt.useless skrev:
Man registrerar vem som kvitterar ut taggen/nyckeln/etc. Sen är det den personens problem att se till att den inte lånas ut till kreti och pleti.Alfredo skrev:
Om jag nu kommer ihåg GDPR tillräckligt bra så enl den lagen är det tillåtet att registerföra namnet på tag:arna OM man kan visa på ett verkligt behov ur verksamhetssynvinkel av det.
Det är då mao upp till Styrelsen i detta fall att avgöra vad som är ett verkligt behov med IMY som avgörande instans om någon klagar av detta.
Det första IMY kommer att göra är att begära in underlag av styrelsen som visar på behovet.
Om IMY finner att det underlaget räcker till så kommer IMY att ge ett åläggande att ändra på hanteringen av taggarna samt att radera alla loggar och dessa saker innom en viss tid.
Skulle det inte ske... då kommer IMY att ta saken vidare och böter lär ske
Personligen har jag svårt att se att ett verkligt behov av olika personers namn ska vara registrerade på tag:ar.
Sen har vi detta med logg hanteringen som är en separat detalj enl GDPR.
Som det tidigare sagts så får inte vem som helst ha access till loggarna, de får inte användas godtyckligt samt får inte sparas mer än viss tid.(bereode på avsedd anleding till att man sparar loggarna så kan det vara allt från 1dag till typ 12-13 månader ibland i särskilda fall ännu längre, men i detta fall med taggar, skulle jag tro nånstans kring 1-3 månader max beroende på anledning )
Det är då mao upp till Styrelsen i detta fall att avgöra vad som är ett verkligt behov med IMY som avgörande instans om någon klagar av detta.
Det första IMY kommer att göra är att begära in underlag av styrelsen som visar på behovet.
Om IMY finner att det underlaget räcker till så kommer IMY att ge ett åläggande att ändra på hanteringen av taggarna samt att radera alla loggar och dessa saker innom en viss tid.
Skulle det inte ske... då kommer IMY att ta saken vidare och böter lär ske
Personligen har jag svårt att se att ett verkligt behov av olika personers namn ska vara registrerade på tag:ar.
Sen har vi detta med logg hanteringen som är en separat detalj enl GDPR.
Som det tidigare sagts så får inte vem som helst ha access till loggarna, de får inte användas godtyckligt samt får inte sparas mer än viss tid.(bereode på avsedd anleding till att man sparar loggarna så kan det vara allt från 1dag till typ 12-13 månader ibland i särskilda fall ännu längre, men i detta fall med taggar, skulle jag tro nånstans kring 1-3 månader max beroende på anledning )
Det verkar alltså inte som att nycklarna är namngivna ändä?Piffy skrev:
T.ex Det stod så i kopian jag fick. Kanske lite dåligt förklarat innan. (Vi har något som heter VAKA) Stina 1. Stina 2. Sen stod 2 taggar blockerade på Stina Olsson.
Jag har fått 3 taggar. Så hur man gjort vet jag absolut inte. Utgår nu från att dotterns tagg kanske inte fungerar. Får väl kontrollera detta
Ja det är naturligtvis det rimliga och precis som en vanlig nyckel normalt hanteras. Men det är ju inte det som tråden handlar om utan den handlar väl om en direkt koppling mellan en viss tag och en viss individ?useless skrev:
Klicka här för att svara