2 269 läst ·
17 svar
2k läst
17 svar
Nabo tar 400 kr för att upprätta faktura
Sida 1 av 2
Vår ekonomiska förvaltare ville ha över 400 kronor för att upprätta en faktura till en tillfällig hyresgäst som ska hyra ett förråd i tre månader. För att minska administrationen kom vi överens med hyresgästen om att ta hela hyran på 6000 kr på en faktura. Jag tycker ändå att 400 kr är lite saftigt med tanke på att jag har samlat in alla uppgifter. Det enda de gör är att fylla i summan, och kopiera in den e-postadress som jag angivet i princip. Plus bokföringen då, vilket väl gå per automatik.
Kan man göra på något annat sätt för att slippa denna kostnad?
Kan man göra på något annat sätt för att slippa denna kostnad?
Vem sköter er bokföring? Det gör väl också Nabo?
Du kan ju alltid själva skriva en faktura och följa upp att pengarna kommer in och hantera det på egen hand om det känns mer värt än 400kr.
Gör du fakturan själv så kommer nog inte bokföringen gå på automatik...
Du kan ju alltid själva skriva en faktura och följa upp att pengarna kommer in och hantera det på egen hand om det känns mer värt än 400kr.
Gör du fakturan själv så kommer nog inte bokföringen gå på automatik...
Hur många minuter av förvaltarens tid motsvarar 400kr?
Behövs det inte någon form av avtal som reglerar längden på hyresperioden också?
Det är ju oftast billigare att göra saker själv, men ibland tryggare att låta proffsen ta vid.
Jag hade ett juristärende. Juristen var sympatisk och trevlig, bjöd på kaffe och kaka.
Min dyraste kopp kaffe med torr kaka har jag någonsin inmundigat. 😳
Behövs det inte någon form av avtal som reglerar längden på hyresperioden också?
Det är ju oftast billigare att göra saker själv, men ibland tryggare att låta proffsen ta vid.
Jag hade ett juristärende. Juristen var sympatisk och trevlig, bjöd på kaffe och kaka.
Min dyraste kopp kaffe med torr kaka har jag någonsin inmundigat. 😳
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Jag tror att summan är rimlig om det är en "udda faktura", alltså en typ av "försäljning" som du normalt inte har. Kanske tom, måste ta in ytterligare bokföringskonto för denna intäkt om den är av udda typ.
Den här typen av företag har ofta en standard minimum debitering på 30 minuter, eller högre.
Den här typen av företag har ofta en standard minimum debitering på 30 minuter, eller högre.
Jo jag har inga problem att göra fakturan själv och följa upp, men sen är väl frågan hur man ska bokföra intäkten. Det kommer de väl också ta betalt för.Hemingway skrev:
Om summan är rimlig eller inte vet jag inte, jag var ju mest ute efter att försöka minska kostnaden. Vi har ju förråd som vi tar 400 kr för och då skulle vi ju teoretiskt gå back för att de tar mer än vad vi får in.H hempularen skrev:
Ja, alla tar ju betalt för tjänster de erbjuder. Hur stor är är förening? Är den så liten att ni funderar på om ska ta över den ekonomiska förvaltningen själv?F Frsto skrev:
Jo frågan har diskuterats. Men vi behöver i så fall göra studiebesök hos andra som har tagit steget för att höra om deras erfarenheter. Sannolikt är ju detta inte något som man gör i en handvändning utan något som man planerar och bygger upp kompetens för under några år.Hemingway skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Skulle avråda från att göra det själv. Även om det finns någon i styrelesen som kan bokföra nu, så behöver lösningen vara framtidssäker.
En kollega satt i styrelsen för en mindre bostadsrättsförening, där en åldrande styrelseledamot hade skött både admin med lägenhetsregister och bokföring själv. Lerdamoten hamnade på sjukhus och avled senare. Styrelsen var tvugna att i princip bryta sig in i hans lägenhet (svårt att få tag på arvingarna) och hämta ut bokföring och register.
Visade sig att föreningens lägenhetsregister sedan mer än 10 år inte var ett register, utan högar med papper runt om i hans lägenhet där olika nya ägare var registrerade och pantförskrivningar från banker hade kommit in osv. För att avgöra att den som nu sålde en lägenhet verkligen var ägare behövde man leta igenom alla pappershögarna för att vara säker på att det inte fanns någon senare registrering. Samma för att säkerställa om det fanns några aktiva pantförskrivningar. Boföringen bestod av högar av fakturor och kvitton, utspridda över hela lägenheten.
Det hade säkert varit korrekt hanterat i början.
En kollega satt i styrelsen för en mindre bostadsrättsförening, där en åldrande styrelseledamot hade skött både admin med lägenhetsregister och bokföring själv. Lerdamoten hamnade på sjukhus och avled senare. Styrelsen var tvugna att i princip bryta sig in i hans lägenhet (svårt att få tag på arvingarna) och hämta ut bokföring och register.
Visade sig att föreningens lägenhetsregister sedan mer än 10 år inte var ett register, utan högar med papper runt om i hans lägenhet där olika nya ägare var registrerade och pantförskrivningar från banker hade kommit in osv. För att avgöra att den som nu sålde en lägenhet verkligen var ägare behövde man leta igenom alla pappershögarna för att vara säker på att det inte fanns någon senare registrering. Samma för att säkerställa om det fanns några aktiva pantförskrivningar. Boföringen bestod av högar av fakturor och kvitton, utspridda över hela lägenheten.
Ett hyresförhållande är betydligt mer än bara en faktura, således även vad de förväntas sköta som ekonomisk förvaltare och deras rutin är därför säkerligen att göra detta "by-the-book" och lägga upp hyresgästen och hyresobjektet i systemet. Så lite mer jobb än att bara skicka en faktura.F Frsto skrev:
Kan ju tyckas vara lite smådyrt, men det är ju ni som tecknat avtalet med förvaltaren, så det kan väl inte direkt vara en överraskning?
Nej det är ingen överraskning. Frågan var som sagt inte detta utan om det finns någon smart lösning för att minska den administrativa bördan? Vi jobbar hela tiden med att se över priser och konkurrensutsätta olika lösningar. Det sparar man multum på.C cpalm skrev:Ett hyresförhållande är betydligt mer än bara en faktura, således även vad de förväntas sköta som ekonomisk förvaltare och deras rutin är därför säkerligen att göra detta "by-the-book" och lägga upp hyresgästen och hyresobjektet i systemet. Så lite mer jobb än att bara skicka en faktura.
Kan ju tyckas vara lite smådyrt, men det är ju ni som tecknat avtalet med förvaltaren, så det kan väl inte direkt vara en överraskning?
Tack för input. Men vi kommer så klart inte göra på det sättet om det blir aktuellt. Låter ju inte så framtidssäkert.H hempularen skrev:Skulle avråda från att göra det själv. Även om det finns någon i styrelesen som kan bokföra nu, så behöver lösningen vara framtidssäker.
Det är heller inte aktuellt att dra i dessa trådar innan Lantmäteriet tar över ansvaret för lägenhetsregistret. Det kommer bli en enorm förbättring för oss och samhället i stort. Finns många artiklar skriva om detta. Så hoppas det går igenom.
Mja, men att lägga massa tid på hur man skulle kunna komma undan lite billigare på en engångskostnad på 400 kr sparar man ingen multum på. Det man i så fall kanske skulle kunna fundera på är om förvaltarens sätt att debitera gör att tjänsten överhuvudtaget i slutänden är dyrare än förväntat = omförhandla eller byt förvaltare.F Frsto skrev:
Annars får man nog se det som gungor och karuseller. Ibland blir det omotiverat dyrt, ibland omotiverat billigt.
Att ta genvägar och runda den administrativa rutinen för denna uthyrning är nog dumsnålt. Som funktionär i en förening får man också se värdet i att saker och ting utförs enligt konstens alla regler, även om det kan upplevas som onödigt byråkratiskt ibland.
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Blandade känslor för det, det kommer ju att bli avsevärt dyrare att överlåta en bostadsrätt då. Sedan kan jag tycka att nuvarande system är lite för dåligt kontrollerat i förhållande till de värden som skall hållas registrerade. Skulle ett lägenhetsregister på något sätt försvinna eller bli hackat, så kan man ju tänka sig att värden i miljardklassen kan gå förlorade. Även om det är långsökt med så stora förluster.F Frsto skrev:
Det vore inte orimligt med lagstadgad robusthet, och formkrav för registret, som skulle åligga revisorerna att kontrollera.
Vår förvaltare på HSB tar 195 kr plus moms för fakturering och bevakning. Vi kan också göra jobbet själva och behöver då bara skicka en kopia till förvaltaren så de vet vad det är för pengar som kommer in på kontot.