502 läst ·
2 svar
502 läst
2 svar
Vilken ordning renoverar man i? Manual?
Vi ska renovera lägenheten 100 kvm innanför tull (Stockholm), 50-talshus. Vi ska
- Renovera köket
- dela av ett rum till två med innerväggar
- Slipa alt byta golv i typ alla rum
- ev lägga kolmårdsmarmor i entrén
- Modernisera elen, ev göra infräst el, byta strömbrytare/kontakter
- bygga inbyggd förvaring i åtminstone hallen samt måla om hallen
Inget ska vi göra själva - tar man totalentreprenad på allt i ett eller delar man upp det? Tips?! Gärna utifrån en budget
Tack
- Renovera köket
- dela av ett rum till två med innerväggar
- Slipa alt byta golv i typ alla rum
- ev lägga kolmårdsmarmor i entrén
- Modernisera elen, ev göra infräst el, byta strömbrytare/kontakter
- bygga inbyggd förvaring i åtminstone hallen samt måla om hallen
Inget ska vi göra själva - tar man totalentreprenad på allt i ett eller delar man upp det? Tips?! Gärna utifrån en budget
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 140 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 140 inlägg
Om du tar in en entreprenör för hela arbetet så är det nog lämpligt att låta entreprenören bestämma i vilken ordning som saker och ting ska göras.
Men ska man sprida ut renoveringen mer i tid så är det väl ofta lämpligt att börja med förändringar av planlösningen så att man vid en sån ändring inte förstör något som redan är renoverat.
När det gäller el så beror det på om hela lägenheten renoveras i ett svep av en entreprenör, eller om ni tar ett rum i taget med olika entreprenörer/upphandlingar. I det senare fallet drar man ny el i ett rum när det rummet renoveras.
Men ska man sprida ut renoveringen mer i tid så är det väl ofta lämpligt att börja med förändringar av planlösningen så att man vid en sån ändring inte förstör något som redan är renoverat.
När det gäller el så beror det på om hela lägenheten renoveras i ett svep av en entreprenör, eller om ni tar ett rum i taget med olika entreprenörer/upphandlingar. I det senare fallet drar man ny el i ett rum när det rummet renoveras.
Jag hade också delat upp det i olika delprojekt och jag hade börjat med att resa den nya väggen. Dels eftersom den antagligen är lätt att placera ut, och då riskerar du som sagt inte att renovera något i onödan som sedan måste göras om. Tänk gärna på ventilation och ev tillstånd från styrelsen.
Kök tar ofta lång tid att planera, i alla fall om ni är som jag och vill kolla på olika lösningar och grunna.
Genom att dela upp det får ni bättre kostnadskontroll och kan dra i handbromsen om ni får ont om pengar eller om ni blir missnöjda med entreprenören. Nu utgår jag från att lyan är beboelig.
De andra sakerna kan ni ta emellan vägg och kök, när ni vet vad ni vill ha för golv, färger mm.
om ni är snabba med att bestämma kök kommer ni antagligen behöva ha ut både elektriker ett par gånger och golvläggare, målare och snickare/montörer. Då kan ni antagligen be dem lägga golv och fixa uttag i andra rum samtidigt så kanske ni sparar lite bilkostnader.
Kök tar ofta lång tid att planera, i alla fall om ni är som jag och vill kolla på olika lösningar och grunna.
Genom att dela upp det får ni bättre kostnadskontroll och kan dra i handbromsen om ni får ont om pengar eller om ni blir missnöjda med entreprenören. Nu utgår jag från att lyan är beboelig.
De andra sakerna kan ni ta emellan vägg och kök, när ni vet vad ni vill ha för golv, färger mm.
om ni är snabba med att bestämma kök kommer ni antagligen behöva ha ut både elektriker ett par gånger och golvläggare, målare och snickare/montörer. Då kan ni antagligen be dem lägga golv och fixa uttag i andra rum samtidigt så kanske ni sparar lite bilkostnader.
Klicka här för att svara