3 541 läst ·
24 svar
4k läst
24 svar
Renovera sliten bostadsrätt före försäljning eller inte.
Jag hade absolut inte försökt att renovera någonting innan försäljning.
Görs det inte väldigt påkostat och stilfullt så kommer de flesta ändå slita ut allt och byta till något de gillar.
Väldigt tveksamt om du höjer värdet i storsan med någon slags light-renovering.
Jag hade slitit ut allt trasigt och slitet och försökt göra det bästa för att få bort röklukten, dvs en ren sanering, inget annat.
Alla målade ytor målas med spärrgrund.
Fukta upp alla tapeter och riv ner de.
Bredspacka, spärrgrunda.
Möjligen slipa slitna trägolv.
Behåll kök, badrum osv men städa och tvätta ordentligt och laga uppenbara skador.
Görs det inte väldigt påkostat och stilfullt så kommer de flesta ändå slita ut allt och byta till något de gillar.
Väldigt tveksamt om du höjer värdet i storsan med någon slags light-renovering.
Jag hade slitit ut allt trasigt och slitet och försökt göra det bästa för att få bort röklukten, dvs en ren sanering, inget annat.
Alla målade ytor målas med spärrgrund.
Fukta upp alla tapeter och riv ner de.
Bredspacka, spärrgrunda.
Möjligen slipa slitna trägolv.
Behåll kök, badrum osv men städa och tvätta ordentligt och laga uppenbara skador.
Min BRF renoverade en inrökt lägenhet och sålde som bostadsrätt. I detta fall blåste vi hela lägenheten men om säljpriset endast kan bli 600tkr så räcker inte det till renoveringskostnaden. Den nya ägaren kan renovera till en bättre kostnad än vad man själv kan hyra in hantverkare för.
Släng allt löst och kolla över lägenheten efter det och fixa endast det mest basala. Om det drar ut på tiden så kostar det ju att ha lägenheten också. Bli av med den så fort som möjligt.
Släng allt löst och kolla över lägenheten efter det och fixa endast det mest basala. Om det drar ut på tiden så kostar det ju att ha lägenheten också. Bli av med den så fort som möjligt.
Jag skulle bara fixa det mest basal, och sådant jag klarar själv.
Ex hänger det lösa sladdar, trasiga eluttag suspekta fläckar så skulle jag lösa det.
Bara för ta bort känslan av missköttsamhet eller äckel.
Om något rum är målat helsvart kanske jag skulle ljusa upp så att spekulanter kan se potentialen.
Målet är inte att göra det fint, bara att lyfta fram potentialen för den som kommer renovera.
Ex hänger det lösa sladdar, trasiga eluttag suspekta fläckar så skulle jag lösa det.
Bara för ta bort känslan av missköttsamhet eller äckel.
Om något rum är målat helsvart kanske jag skulle ljusa upp så att spekulanter kan se potentialen.
Målet är inte att göra det fint, bara att lyfta fram potentialen för den som kommer renovera.
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 1 959 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 1 959 inlägg
Även jag röstar för att bara städa ur den. Jag tror den bästa investeringen är att ta dit ett städföretag som gör en ”flyttstädning” innan visning. Precis som skrev innan så försvinner förhoppningsvis i alla fall känslan av ”äckligt” då. Sen vädra vädra vädra och sälj som den är.
Då den inte är värd mer än 500-600 tusen i renoverat skick så har jag svårt att se att en renovering lönar sig.
Den stora fördelen med att göra renoveringen innan är att köparen ”finansierar” renoveringen via lån genom köpesumman. Det kan vara viktigt för vissa. Samtidigt finns det många som inte alls ”river ut allt” första dagen utan som köper lugnet av en renoverad lägenhet, tex äldre.
Då den inte är värd mer än 500-600 tusen i renoverat skick så har jag svårt att se att en renovering lönar sig.
Den stora fördelen med att göra renoveringen innan är att köparen ”finansierar” renoveringen via lån genom köpesumman. Det kan vara viktigt för vissa. Samtidigt finns det många som inte alls ”river ut allt” första dagen utan som köper lugnet av en renoverad lägenhet, tex äldre.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 218 inlägg
Jag skulle tvättat av ytor och innertak med målartvätt och ozonat lägenehten, men lämnat i övrigt.
På det sättet är det iaf "fräscht" nog för en visning, även om man utifrån nog kan känna en liten '2rökdoft" men ni lägger inte ned massa pengar på ngt som dom nyinflyttande antagligen vill göra om iaf.
Att totalt sanera lägenheten innebär nog en renovering som ni ntie får igen pengarna på, och ngt halvdant skulle kosta pengar som nog skulle vara i sjän och mer bli irriterande för köpare som nog hellre vill ha en "ärlig", men rengjord" lägenhet.
På det sättet är det iaf "fräscht" nog för en visning, även om man utifrån nog kan känna en liten '2rökdoft" men ni lägger inte ned massa pengar på ngt som dom nyinflyttande antagligen vill göra om iaf.
Att totalt sanera lägenheten innebär nog en renovering som ni ntie får igen pengarna på, och ngt halvdant skulle kosta pengar som nog skulle vara i sjän och mer bli irriterande för köpare som nog hellre vill ha en "ärlig", men rengjord" lägenhet.
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 695 inlägg
Även jag röstar för den enkla renoveringen.
Vad jag vill säga med exemplet är att köparen nästan alltid vill sätta sin egna prägel på inredningen och ser köparen att pengar kan sparas för detta, kan ett högre pris för lägenheten motiveras.
- Ta bort allt som luktar rök
- Gör lägenheten helt identitetslös.
- Se till att all fast installation fungerar.
- Måla vitt på det som behöver målas. Köparen vill ändå ändra oavsett färgval.
- Låt bli badrummet, men gör det skinande blank och rent.
- Fast inredning kan vara gammal och sliten, men den måste vara ren.
- Ha fungerande allmänbelysning i alla rum. Det räcker med en lös lampa.
Vad jag vill säga med exemplet är att köparen nästan alltid vill sätta sin egna prägel på inredningen och ser köparen att pengar kan sparas för detta, kan ett högre pris för lägenheten motiveras.
Moderator
· Stockholm
· 56 229 inlägg
Som flera sagt, så tror jagf inte att det lönar sig att renovera, inte ens om du gör det själv och räknar tiden som gratis. Du får inte ens tillbaka materialkostnaden i högre försäljningspris.
Utan se till att den är välstädad. Och möjligen överväg att måla enstaka ytor som ser ofräscha ut. Det gäller att spekulanter inte blir äcklade av att se lägenheten. Att den ser sliten ut är OK.
Väldigt mycket av röklukten försvinner om man får bort stoppade möbler och annan textil. Och en rejäl städning.
Utan se till att den är välstädad. Och möjligen överväg att måla enstaka ytor som ser ofräscha ut. Det gäller att spekulanter inte blir äcklade av att se lägenheten. Att den ser sliten ut är OK.
Väldigt mycket av röklukten försvinner om man får bort stoppade möbler och annan textil. Och en rejäl städning.
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 1 959 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 1 959 inlägg
Gällande det här med målning så var jag på visning på några lägenheter där de gjort så, slabbat på färg på gammal tapet utan att spackla eller slipa innan. En så kallad ”quick fix”. På Hemnetbilderna så det jättefint ut men i verkligheten såg det otroligt schabbigt ut och det ger ingen positiv känsla. Ska man göra så så får man i alla fall se till att underlaget är bra. Lycka till TS hur du än väljer att göra.
Klicka här för att svara