Byggahus.se
S
Slottsfrun: [citat] Hmm… stort spann mellan 160 och 190 cm. Funderar på att sätta den 65 cm över hällen. Vad tror du om det? 😊
2 svar · 29 läst · Kök
Superuser77
Superuser77: Hittade den här gamla tråden när jag sökte info om bastubygge. Jag planerar ett i princip identiskt bygge inuti ett befintligt kallförråd/garage. Skulle du gjort något annorlunda idag när du använt bastun ett antal år? Jag funderar på att skippa vindpapp, isolering och aluminiumfolie och bygga en kub av 4,5 cm tjock råspont. Två av bastuns väggar blir i ett hörn av huset och
10 svar · 4,3k läst · Bastu
M
maria01: det kan inte vart kommunen som har sagt till vägsamfälligheten finns ju krav när det kommer till sopbilar skolbuss och så vidare
34 svar · 3,1k läst · Juridik
P
pmd: Men vad ska den som inte vet vad månen är gjord av göra? Mitt påstående är ju väldigt trovärdigt. Leta själv på internet? Risken är då att läsaren inte blir klokare. På internet kan man ju få bevis för vad som helst. Hade det inte varit bättre om jag hade gett en vederhäftig referens till att månen är gjord av grönmögelost så att läsaren av mitt påstående hade kunnat
9,7k svar · 420,3k läst · Övrigt Off Topic
data55
data55: [citat] Såhär ser de ut i mitt NCC byggda hus. Även hos släktingar med kök ifrån byggbolag så brukar det se ut såhär. [bild]
9 svar · 213 läst · Kök
D
datja: [citat] Jag gick på något förvånande testresultat häromåret och köpte därför dumsnålt Rustas takfärg. Tre strykningar (eller fyra? jag minns inte) och sen tog jag mig till närmsta överprisbutik och strök en gång med Coloramas takfärg. Sen var det klart. Den enda färgprodukt som har varit billig men bra för mig var Nordenpaints fasadfärgssystem Thor + Odin.
4 svar · 116 läst · Färg, Måla & Tapetsera
E
Elin.L: Hej! Vi har i vår bostadsrätt bestämt oss för att ge lite kärlek till vår port i trä. Den har inte blivit omhändertagen på många år och fått utstå ganska hård behandling genom åren när den har klottersanerats. Tyvärr är klottrandet ett återkommande problem vilket syns på bilden. Vi funderar på hur vi bäst ska ta hand om den och vilken typ av ytbehandling som är lämplig.
0 svar · 0 läst · Byggnadsvård
S
saltis99: [citat] Det är enligt lag.
391 svar · 82,2k läst · Juridik
B
Björning: [citat] Tack G.kraft! Så otroligt tacksam för allas input och tankar. När du säger det så var det faktiskt, i mina ögon vid visningstillfället, en liten fuktpåverkan mellan karmen och väggen på fönstret. Noterade den men tänkte att det var dåligt drevat eller liknande. Det är mycket troligt att det är precis som du nämner. Alla små bitar bygger en helhet. Börjar landa i att det
25 svar · 4,9k läst · Stenhus
B
byggankan: [citat] De polerade en gång till och vi är väldigt nöjda med slutresultatet. Först la de på en avgift för extrabesöket på fakturan men efter ett kort och trevligt mail där jag påpekade att vi inte borde betala för extrabesöket så tog de direkt bort det utan tjafs. Kommer troligen anlita de igen för att göra samma sak i vårt hus (det här var i ett annat boende än det vi normalt
8 svar · 931 läst · Golv
HOBBY ARCHITECT
HOBBY ARCHITECT: [bild] [bild] https://www.esny.se/objekt/sportpalatset Aldrig sett nåt liknande. 😲
196 svar · 37,2k läst · Arkitekter, Arkitektritat & Extern design
L
Lechuza: [citat] Tack för svar och hjälpen !!
16 svar · 114 läst · Badrum
plåtrickard
plåtrickard: En träfasad då eller? Hyr en speedheter och skrapa..
3 svar · 54 läst · Byggnadsvård
L
loppan99: [citat] Hej och tack för dina ord. Har inte gjort något idag dag då det regnat och är blött.Söker stabilisera växellådan på höger sida trots att där aldrig skall vara något stöd men alla hål för ett stöd finns där redan..... Pratade med grannen och han hade en gammal skrotig Stiga Villa som stått ute i fler år. Kollade upp artikelnummret på nätet och där kallar man den Stiga
4 svar · 134 läst · Trädgårdsmaskiner
K
knightjocke: Jag vill minnas att det ska fungera ganska ok om det är symmetriskt mellan båda väderstrecken. Vilket det är. Men annars kan man sätta tigos optimerare på panelerna.
1 svar · 140 läst · Solceller, Solfångare, Solenergi
Isakare
Isakare: Har mycket blandade metaller i mitt jobb, ofta i utsatta miljöer med ständig fukt, kemikalier mm Aluminium är ett problem med andra metaller, andra blandningar väldigt lite. Enda problemet jag ser på bilden är att det borde varit nylockmutter, spänningen kommer med tiden och årstiderna minska och då kan muttern lossna. Och som tidigare sagt, smörja rostfritt är aldrig fel.
6 svar · 242 läst · Grund & Markarbeten
M
Martin Lundmark: Hej Solstormar orsakar norrsken men kan även vara farliga för vårt elsystem, kommunikation, GPS mm. Det finns nu en varning om en ovanligt kraftig solstorm mot jorden ”En kraftfull solstorm kommer att träffa jorden på fredagskvällen, svensk tid, varnar USA:s vädermyndighet NOAA. Effekten kan bli norrsken på flera platser i Sverige i helgen. ”Geomagnetiska stormar kan påverka
1,7k svar · 180,3k läst · El
Tååmten
Tååmten: [citat] Typ så här? Var det samma elektriker hemma hos mig?
554 svar · 196,7k läst · El
B
Bongtor: Precis. Deras 36v går inte ihop med one + Systemet. Hade deras 36v klippare i nästan 11år innan batteriet segade ner sig lite. Var grymt nöjd med den.
1 svar · 68 läst · Trädgårdsmaskiner
Claes Sörmland
Claes Sörmland: @Brendhain Jag förstår inte vad du pratar om. Kan du inte bara kort repetera vad du vill föra fram i tråden och din referens för det?! Vore ju tråkigt för trådens läsare och TS om de missar din viktiga poäng. Jag menar, inte ska min tänkta narcissistiska mor stå i vägen för ditt genomslag här.
167 svar · 50,3k läst · Trädgård allmänt
O
oddan: [citat] Jag har drivit massor av mindre garantifrågor mot Husleverantören (t.ex. fönster, värmepanna, mm.) redan under den tiden jag bott här. Aldrig varit några som helst problem. Garantin försvinner inte bara för att någon säljer huset. Men frågan i denna tråden har ju inget med husleverantören att göra, som sagt.
55 svar · 2,3k läst · Juridik
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Det är nog mer en kulturell fråga och inte en juridisk eftersom varje byggnadsnämnd själv kan bestämma graden av detaljbeskrivning som man behöver för att fatta beslut om bygglov. Om man nu inte vill hävda att förvaltningslagen sätter stopp för för detaljerad bygglovsprövning. Men jag tror inte det flyger som juridiskt argument.
129 svar · 4,3k läst · Artikelkommentarer
MVJK
MVJK: Hej! Ska sätta in tre fönster i sutterängdelen av huset och undrar huruvida jag ska avväxla för tegelväggen. Förutsättningar: -Hålstensbetongvägg -Liggande regel ovanpå samt stående regel (blå och grön markering), sedan tegel utanpå det (röd markering) och reglar sitter mot hålstensbetongen. De befintliga reglarna bör klara att bära upp golvet samt väggarna innanför teglet
0 svar · 25 läst · Fasad
O
omsh: Hej, Jag bad en certifierad elektriker att byta från proppskåp till elcentral samt dra nytt el till ett nytt kök som vi tänkt att bygga. Det nya köket ska ha spishäll, ugn, micro, kyl/frys, en extra underliggande frys, diskmaskin och köksfläkt. Vidare ville jag ha tre nya uttag ovanför bänkskivorna. Resultatet kan ni se på bild. Hur vet jag om det är ett bra utförande och att
0 svar · 58 läst · El
D
Daniel 109: [citat] Källa på vadå?
16 svar · 1,3k läst · Artikelkommentarer
1
123abc: Det länkade toalettbehöret passar.
1 svar · 118 läst · Fönster & Dörrar
J
Jarl Johansson: En kul enkät för er som tycker att akustik är ett intressant ämne
1 svar · 41 läst · Socialt & Projekt
N
Niq: Blev en sådanhär idag. Ganska mycket beska god var den [bild]
6,1k svar · 308,5k läst · Övrigt Off Topic
Kretikos
Kretikos: Ej dimbara tyvärr. Vi ska ha dom i spisfäkt och i badrumsarmatur så att dimma fanns inte på kravlistan.
1,2k svar · 178,3k läst · Verktyg, Maskiner & Fordon
Storsockret
Storsockret: [citat] Lite märkligt upplägg kan jag tycka att servera fisken sådär, blir ju väldigt separat. Nog för att röding är gott men man plockade väl upp den ur vattnet av en anledning tänker jag 😅
11,8k svar · 841,7k läst · Övrigt Off Topic
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.