Trädgårdsmaskiner
apr '21
: Glöm inte bort det viktigaste.. Nämligen närhet till en bra verkstad och garanti.. Märke är idag lite strunt samma... De flesta är lika. Med likartade delar. Men det skiljer på verkstäder.
31m
hsd: [citat] Javisst kostar reklamationer men att vältra över den kostnaden på kunden ger missnöjda kunder som vid nästa inköp går någon annanstans vilket ger en totalförlust och varor som ligger i hyllorna och kostar
7h
jonaserik: Då tar du ett snöre och lägger om alla skivor som remmen ska gå över. Tänk då lite på att det finns en spännarm med hjul och en fjäder på som ska spänna upp remmen. Lämpligt att dra i spaken för att få drift och mäta runt, samt att dra av några centimeter. Remmen ska var lös vid frikoppling, det är en snikkonstruktion och finns på alla klippare.
12h
cpalm: [citat] Helvete vilken välstädad vedbod du har! 🤓
14h
Vardagsrum: [citat] Välkommen till forumet Jan! Vad är det för modell på din gräsklippare?
3d
Bocken Bruse: Här kan du läsa mer om VAR B&S gräsklipparmotorerna är byggda och producerade och vilka marknader resp motorer hamnar till slut. Automotive Technology: The Full Truth About Where Briggs and Stratton Engines are Produced!
3d
MagHam: Det där är ju en riktigt kraftfull maskin i samma division som t ex Cifarelli BL1200 (som jag har). Ja, man får en helt annan blåseffekt än leksakerna som säljs för vanligt trädgårdsbruk. Du kommer att kuna blåsa ihop strängar av högt gräs, men inte flytta stora högar.
3d
Erik Ny: [citat] Detta var längesen. Det är inte det problem som jag hade? Se början av tråden. Lycka till
5d
Ladreva: [citat] OJoj, här var många tokigheter! Bilen fraktade bilar från Amsterdam till Egypten. Endast något hundratal av bilarna var bilar med batterier. Branden startade inte bland batteribilarna, det bildäcket var inte ens drabbat av brand, mest rester av släckarbetet och sot. Tomma Lijon batterier går att ladda, det krävs lite tålamod (Om det inte gått för lång tid) Men ja,
7d
camsi79: Tack för svar men det har löst sig. En butik i min stad hade en vajer för 200 kr. 🙂
8d
martin12345: Hej! Snabb återkoppling på tråden om någon har liknande problem. Dels var det rejält med skit i förgasaren och sen var det något med ventilerna, minns inte riktigt vad. Den kära gräsklipparen fick åka på SPA hos en bekant som vet hur man gör så nu är den glad som en lax igen och jag slapp förvärra ett problem. :) Martin
9d
torparavgrund: Jag röstar också på att knappen är kass. Det är lätt att ta reda på. Jag har sett liknande hos kunder flera gånger. Dra ut kabeln ut uttaget och lossa det som behövs för att inspektera knappen hela vägen runt. Eller bara byt den och hoppas. Ibland är de genomskinliga och man kan se om något tagit skada, men oftast är det bara svart plast. I min erfarenhet är skadad knapp fallet i
9d
Bocken Bruse: jag gjorde ett inlägg i en annan tråd vad beträffar just "no name" gräsklippare som du kan läsa HÄR! Största problemet om man jämför de etablerade gräsklippartillverkarna typ Klippo/Husqvarna med alla "no name" tillverkare är att de etablerade tillverkarna använder motorer från tillverkare av kända ursprung typ Briggs & Stratton, Honda m fl. Medans "no name" tillverkare använder
10d
jonaserik: Det går med smartplugg om den klarar belastningen, eller ett relä mellan, du ska då bryta 230 V som går till pumpen via ett eluttag, sen det med dom som du länkade till, bara ett läge och inget annat, mest för att tömma något från vatten. Någon mening ska det vara med automatik. Skulle inte själv gå på dom som du länkade till. Med den typen som jag länkade till så kan en ventil
10d
Rebrig: Efter flera års felfri drift går det inte att backa. Lyfter jag framtiden kan jag styra åt vänster. Motsvarande åt höger går inte. Dessutom kan den inte hålla klipphöjden utan handtaget hoppar ur hålet. Det bör alltså längre in i önskat inställningshål. Vad är fel? Hur kan jag luta maskinen?
10d
oscar.jonsson: [citat] Batteridrivet är nog inte ett alternativ då tomten är på 1055kvm och ca 600kvm gräsmatta… då lär man få lägga mer pengar på batteri än vad klipparen kostar :)
10d
Rebrig: Min Klippo Brilliant har fått problem att backa. Bakhjulsdriven. Växellådan? Hur lutar jag? Vad är fel? Dessutom halkar höjdinställningen ner. Hålen bör vara närmare spaken.
11d
Isakare: Som jag brukar säga: Ingen har dött av lite fett, många saker har dött utan fett. Tryck i 2-3 tryck varje år så blir det bra.
14d
make48: [citat] Jag har detsamma problem. Har du fått svaret. Kan du skiccka bild, hur det gär. Förlät mitt svenska spräk. Hoppas du förstår.
15d
lustigkurre: [citat] hej är väldigt intresserad av ditt knep med sågblad och rep henrik@lastsys.com
15d
ullberg: Har tyvärr sålt den sen ett par år och skickade med all dokumentation jag hade så har idag ingen info om lagren…
18d
jonaserik: Läckande topplockspackning är en klassiker eller ventilstryrningarna glappa, otäta ventiler, då kan det bli ett mottryck baklänges mot insuget. Packningen bara byta, styrningar inget att göra, ventiler slipa in.
19d
Ohchips: Just ja, en 115c skrev du ju att det var. Fel av mig. Men misstänker att knivarna kan sitta åt fel håll. Då kan man få den effekten av en oklippt sträng som du beskriver. Alternativt kan det vara något knas med remmen i klippdäcket.
20d
ZipLock: Vi har en Jonsered LT 2313 A trädgårdstraktor som är 5-10 år gammal. En bekant sade att Jonsered inte gör några trädgårdstraktorer, utan att det är en MTD som säljs under namnet Jonsered. Någon som vet om det stämmer och i så fall vilken modell av MTD det är? [bild] [bild] [bild]
20d
Rose-Marie Wretling: Hjälp! denna fjäder ska sitta någonstans någon som vet vart? Mvh
21d
ThomasK85: Hej Är det någon här som har erfarenhet av sådana här gräsklippare? En dag så verkar den bara tvärdöd, displayen tänds inte upp alls. Jag har testat att kolla i kontakten som går till displayen, men jag hittar ingen dokumentation om vad jag förväntas mäta i den. Jag känner att det är trist att lämna bort den för något som antagligen är lätt att ordna till eller byta ut. Kan
21d
purrfect: [citat] Bra att du frågade. Mindre: ja, 800-1000 mm sopvals blir för stort för att komma åt överallt. Har kikat lite på Stihl kombimotor med 600 mm sopvals. Lövblås: Nej. Det här handlar mest om att *borsta* för att ha ihjäl ogräs. ;)