Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Trädgårdsmaskiner

1. A
    apr '21

Välj rätt gräsklippare

1 svar · 27,6k läst
    ·
  2. S
    29m

Husqvarna Rider 850-12, modell äldre, startar inte

Stefan Håkansson1: [citat] Hej, Lite osäker på vilken brytare som menas - bild?
    10 svar · 9,3k läst
  3. Stickan59
    51m

Motorn började knacka i Gräsklipparen från Jula

Stickan59: Hej Har köpt gräsklippare i flera år från Jula, den sista nu har gått problemfritt hela förra sommarhalvåret och startade på första draget nu i våras. Sista klippningen så började den knacka något så kopiöst, lät som det kunde göra i gamla bilmotorer där det gått något lager. Den startar lika lätt, ingen missfärgning i oljan som förövrigt är på jämn nivå och är ljus i
    0 svar · 34 läst
    ·
  4. Stickan59
    55m

Motorn började knacka gräsklipparev från Jula

Stickan59: Hej Har köpt gräsklippare i flera år från Jula, den sista nu har gått problemfritt hela förra sommarhalvåret och startade på första draget nu i våras. Sista klippningen så började den knacka något så kopiöst, lät som det kunde göra i gamla bilmotorer där det gått något lager. Den startar lika lätt, ingen missfärgning i oljan som förövrigt är på jämn nivå och är ljus i
    0 svar · 31 läst
    ·
  5. M
    1h

Hål i gräsklipparen?

Manhunter: [citat] Eller laga med stålplast
    2 svar · 163 läst
    ·
  6. Cheesen
    1h

Ryobi RY36LMX46A

Cheesen: [citat] Om du har en blinkande lampa så står det i manualen " High load - indicates that the load is too high for the current setting and the product might stall. Switch to power mode, increase cutting height, or reduce walking speed " Så den är överbelastad... Om du tar bort batterierna och vänder på maskinen. Sitter kniven fast eller rör den på sig om du försöker snurra på den?
    3 svar · 157 läst
    ·
  7. S
    15h

Vilken Ryobi trimmer ?

sinclairhacker: [citat] Jag kör en 36 volt ryobi trimmer numera , med 2 mm grov tråd , men har på garanti lyckats att sänka totalt tre olika trimmers tidigare. De som fungerar, både på 18 volt o 36 volt är de som är borstlösa motorer i. Modellerna har ändrats sedan jag köpte men rekar just borstlösa, perfekt om man fastnar eller tar i för hårt. Inga andra av mina ryobi verktyg har krånglat , bara
    2 svar · 535 läst
  8. P
    15h

Klippo pro 21h classic ojämn gång

Picea: Hade samma gång på min vid säsongsstart, en klippo med honda gcv 160-motor. Hade småskräp i tanken, gud vet hur det kommit dit…, som jag rensade ur. Tömde flottörkoppen på bensin men hittade inget annat som såg konstigt ut i förgasaren. Funkar fint igen.
    14 svar · 545 läst
    ·
  9. skoge
    2d

Byta rem åkgräsklippare Stiga Park

skoge: skulle tro att den inte ligger på som den ska emot spännaren. Och att magen på remmen ligger emot varandra...
    6 svar · 338 läst
    ·
  10. K
    2d

Vilken gräsklippare bör jag välja?

Keld: Anledningen till att man byter oljan innan avställning, är att oljan innehåller antikorrosionsmedel som slits/går åt vid drift. Så byter man olja innan man ställer av, så har man har bästa rostskyddet för motorn över stilleståndsperioden, skillnaden kanske inte är stor, men den finns. Så vill du byta olja på våren, hoppas det är en snöscooter det handlar om
    119 svar · 13,1k läst
    ·
  11. mexitegel
    4d

Motor till bensindriven klippare, kan man göra nått kul med den?

mexitegel: Precis, och så utvecklas man i sin sport. [MEDIA=youtube]Xaz7z6mWpao[/MEDIA]
    12 svar · 566 läst
  12. A
    4d

Verktygen till röjsåg

AndersS: Bara att köra. Är du osäker på om något är för grovt, dvs några cm så handsåga eller byt till sågklinga. Tar jag något grövre med treudd så blir det med spetsen på klingan som får "nöta" igenom. Därför ser jag alltid till att spetsen är slipad. Och som skrivits tidigare, var försiktig vid stubbar, stenar och framför allt rör som markerar fasighetsgräns ;) När jag kör
    39 svar · 1,3k läst
    ·
  13. Maria T
    5d

Gräsklippare som dör efter 5 sekunder

Maria T: [citat] Då jag inte vet mycket alls om motorer hade jag inget annat val än att kontakta butiken där jag köpte min gräsklippare (en Toro, köpt 2005) när den efter tio år började hacka och plötsligt bara dö. Fick samma tips, att lossa lite på tanklocket, vilket gjorde att klipparen blev pigg och glad igen. Så jag tog av tanklocket och borrade två minimala hål i det, en lösning som
    42 svar · 2,1k läst
    ·
  14. Huddingebo
    7d

resekostnad från biltema för samma problem tre gånger

Huddingebo: Made in China...?
    9 svar · 922 läst
    ·
  15. D
    7d

Vad använder du för typ av gräsklippare? (omröstning)

Dixies: Det blev en Klippo pro sh i äkta färger när min tidigare klippare lade av mitt i sommaren 2020. Då var det brist på sk erkända maskiner så jag fick köpa på nätet från GBG till SKÅNE. [bild]
    20 svar · 1,3k läst
    ·
  16. P
    7d

Häcksax Makita DUH 751 vs DUH 752

Patrik Hazard: Det blev en 751 och jag är helnöjd! Den är bra mycket effektivare än min förra Bosch som var på 36 volt! Farsan har en sladdriven Bosch, dras kraftigaste modell. Makita är inte riktigt fullt så kraftig, men inte långt därifrån! Jag jag har hagtorn, syren och två andra lövhäckar som jag inte vet riktigt vad det är, men Makitan tuggar glatt i sig! En positiv skillnad mot min gamla
    5 svar · 824 läst
    ·
  17. B
    8d

Vad kallas detta redskap på svenska?

bakterie: Jag har inte röjt från båt. Där vi har behov av att röja går det bra med vadarbyxor, så jag går helt enkelt runt med maskinen, ibland med vatten till naveln. Det är ingen båtränna, eller något liknande, utan bara en grund vik som vi hindrar från att växa igen.
    13 svar · 3,1k läst
    ·
  18. K
    10d

Stiga Park kuggrem och hjul.

Klabbis 3000: Har grejat med att byta lager i klippaggregatet på På Stiga Park med 107M som aggregat. När man drar åt muttrarna som håller nylonhjulen där kuggremmen driver så blir det att det går tyngre att dra runt hjulen och det lär ju fresta lagrena väldigt hårt. Är det normalt att det blir så och att man bara ska dra de muttrarna lite försiktigt så det inte blir så hårt spänt och hjulen
    0 svar · 212 läst
  19. JOGH
    10d

Startmotor Stiga Villa President 99

JOGH: Uppdatering som kanske kan hjälpa ngn annan! Stort tack för de tips jag fick, inte lätt att veta var man ska börja när startnyckeln bara ger ett pip... Den hade varmnypt, tog bort tändstiftet, pallade upp bakänden och slog i lite olja, lät stå ett dygn. Knackade försiktigt på startkransen och kolven började lossa lite, satt stenhårt från början. Tog bort toppen, i med mer olja och
    20 svar · 1,2k läst
    ·
  20. U
    11d

Var finna eller laga gasreglage till Klippo

ulfpalm: Jag tog en cykelwire jag hade liggande. Funkar tillräckligt bra. Är inte hemma nu men kan ta foto när jag kommer hem på söndag.
    27 svar · 5,4k läst
    ·
  21. M
    11d

Briggs and Stratton rusar

m97rek: Det var precis som Skoge sa, den vita plasgrejen behövde vridas ett kvarts varv bakåt. Tack för hjälpen!
    6 svar · 526 läst
    ·
  22. tensiden
    11d

Köpt hus - vilka verktyg behöver man för trädgården?

tensiden: Håller med om ovanstående. Och framförallt, köp kvalitet. Men grunden är väl: Spade Sekatör (Felco är aldrig fel, hitta rätt storlek och modell för dig så har du en sekatör för resten av livet, finns reservdelar etc) Lövräfsa/kratta Häcksax Gräsklippare (baserat på den tomten ser batteriklippare ut att funka utmärkt) Trimmer Liten planteringsspade Slang etc för bevattning,
    4 svar · 291 läst
    ·
  23. C
    12d

Lossa kniv klippo

Christer Virgin: [citat] Uppdatering: bulten var av i hålet. Borrade ett hål i bultresten och sedan drog ut med en " grispitt" nu är det löst
    39 svar · 27,0k läst
    ·
  24. galento
    13d

Trädgårdstraktor VS Frontklippare

galento: Vi har haft båda sorterna och gillade traktorn med uppsamling bäst. Hade en uppsamlare hängande bakom frontklipparen men det funkade dåligt.
    1 svar · 399 läst
    ·
  25. M
    13d

Hjälp med åkgräsklippare, monark 8/32.

Manhunter: Har för mej att Stiga gjorde dom.Med Monark märke.
    1 svar · 316 läst
  26. L
    14d

Stiga multiclipp 50 SE B Himmel eller Helvete

Löven4ever: [citat] Jag har bara startknappen , men kan tänka mig att den är någon typ av/på nyckel men dödmans greppet måste man hålla in på alla klippare !
    17 svar · 6,1k läst
    ·
  27. Tokslut
    14d

Lövblåsare

Tokslut: Blåsa bort klipprester när man väntat förlänge på att klippa är Stihlen också bra på ☺️
    232 svar · 37,8k läst
    ·
  28. MultiMan
    14d

Klippo G7

MultiMan: Jag har inget annat. När jag laddade ner detta från Klippos dåvarande hemsida för runt 10 år sedan så fanns inte dessa modeller med drivning som sprängskiss, utan bara då av senare varianter. Är det enbart drivningen du vill se hur den ser ut finns det hjälp hos ÅF. Jag köpte delar till min drivning hos lokala företaget. De hade t o m gamla gjutna täckkåpor i lager. Tror även
    3 svar · 282 läst
    ·
  29. A
    15d

Problem med Mosquito Magnet Patriot

amatörsmed: [citat] Oj mina är betydligt större.
    72 svar · 44,6k läst
    ·
  30. L
    15d

Rengöring av Mosquito Magnet Independence

lasse1638: Hej,jag skulle starta min mm nu,men fläkten gick inte igång,så jag skruvade upp dom 4a skruvarna och lyfte bort den gröna kåpan,och därinne såg det inte kul ut,klumpar med döda mygg inne i fläkten,sprutade kontaktspray på kontakterna,blåste ur överallt,och som genom ett trollslag startade fläkten,koppla på gasolen och börja mörda mygg(y)
    1 svar · 1,4k läst
  31. Jiji
    16d

Bästa stånghäcksaxen?

Jiji: Vi har en Gardena. Gå och känn på dem vilken som passar dig bäst. Det skiljer både i balans och handtagsutformning etc så det måste man känna själv. Det är ju bra om det går att byta eller skärpa klippdelen. Det är lite olika lösningar på olika saxar men en slö häcksax är värre än ingen alls.
    5 svar · 424 läst
Laddar...
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.