Arkitekter, Arkitektritat & Extern design
Marlen Eskilsson: Här delar konsumenter erfarenheter av en specifik arkitekt, tar och ger referenser helt enkelt. Den som ger referenser måste uppge korrekta och fullständiga uppgifter i medlemsprofilen som kan verifieras via Eniro och/eller Hitta.se. Detta för att det oftast är kontroversiella uppgifter som måste kunna verifieras av moderatorerna. Lösryckta påståenden från en anonym medlem leder ingen
Marlen Eskilsson: Här hittar du en cheklista för byggprocessen https://www.byggahus.se/bygga/checklista-byggprocessen Fler artiklar om att bygga på avd Bygga https://www.byggahus.se/bygga2
OBWN94: [citat] Jag brukade vara praktiskt lagd och fnysa åt utseende. Så länge man är torr och varm så är väl huset bra? Sedan läste jag om miljonprogrammen och konsekvenserna av ful husdesign. De flesta som har ett val vill inte bo i fula hus. De som flyttar in i begagnade sådana är ofta samhällets utslagna med massa sociala problem. Därför har miljonprogrammen blivit belastade med
MLA79: [citat] Tack! Men jag behöver hela paketet med konstruktionsberäkningar och bygglovshandlingar mm. Överlever tillsvidare med mina fulskisser :)
Harald Blåtumme: Grejen med dessa maskiner är att de måste ha fritt luftflöde åt alla håll annars funkar de inte enligt spec. De kan alltså inte byggas in, möjligen kan man ha ett snöskyddande tak en halvmeter upp i miljöer där snöbelastning är ett bekymmer. Snyggt? Nej kanske inte men det är sällan en skönhetstävling, enbart teknisk rationalitet här. Det som fungerar mao. Samma med
cpalm: [citat] Själv föredrar jag originalet QCad. Men de är helt okej 2D-program, de är i princip en klon av klassiska AutoCAD fast med strikt 2D, så har man jobbat med det så känner man sig hemma direkt. Inte minst är det robust och mer eller mindre buggfritt. FreeCAD är najs med sin parametriska modellering, med det har en hög inlärningströskel och min egen erfarenhet är tyvärr att det
Jarlsgård: Då jag vet vilket hus detta är, så skulle jag rekommendera den hembygdgrupp som finns i orten. De dyker upp då och då på Fb
Grisbacka: Det är inte ovanligt med till synes motstrida besked i detaljplaner, där man t.ex. får bygga två våningar men med en högsta byggnadshöjd om 3,5m. Vad det betyder i praktiken är att du kan göra en indragen andra våning, om den ryms inom 45gradersplanet från den beräkningsgrundande fasaden. Om det inte finns några krav på takvinkel är kravet på sadeltak inte så viktigt i
lillanutten: [citat] Ja allt som du behöver bygglov för, även komplementbyggnader du söker bygglov för. Det som ligger utanför är sånt som du bygger enligt attefallsreglerna. Men om du behöver komplementbyggnader utöver attefallsreglerna kan du ju sätta det på andra tomten där det är en mindre huvudbyggnad kanske om det behövs.
maria01: [citat] det är ju nåt riktigt svenskt över just dom här enorma trädäcken om jag minns rätt så var det väll nån gång på 90 talet dom börja bli poppis själv älskar jag sten
BirgitS: Höja innertaket till nock brukar bli väldigt dyrt och besvärligt att göra eftersom det innebär att man behöver en helt annan takstolslösning. Göra öppen planlösning kan gå liksom att byta plats på rummen. Sen är det nog väldigt personligt vad man tycker ger ett hus mer själ.
Grisbacka: Jag brukar rekommendera inbyggda spotar i kök, hall och badrum, möjligen i andra rum om det är något specifikt som ska lysas upp, men jag tycker du ska strunta i spotar i vardagsrum och matrum. Fundera på vilken funktion de egentligen fyller som annan belysning som vägglampor, fönsterlampor och golvlampor inte kan lösa. Spotar kräver stor omsorg och rätt produkt för att funka i sociala
HOBBY ARCHITECT: [bild] [bild] [bild] https://www.bjurfors.se/sv/tillsalu/stockholm/stockholm/sodermalm-maria/bjorngardsgatan-14b/?utm_medium=referral&utm_source=hemnet
kurre.eson: [citat] Tack så mycket. Jag har löst det akuta problemet. 👌
HOBBY ARCHITECT: [bild] Parislägenhet. https://www.christiesrealestate.com/sales/detail/170-l-337-f1997039297/paris-6th-district-an-exceptional-4-bed-apartment-paris-pa-75006?fbclid=PAAaa4BoOaLyf2-X5lEj8qOWSLNaTAVDSWezw0wlJtYu7xJYs8JRrm9bj2UVc_aem_AajPxsPMI9f1uLLgfpW6VV64cA8pWsgG9HYl2mZo9H8WeahwfmVGhrYIjjgQkFNQhDs
Rejäl: [citat] Det är ett monteringsfärdigt hus som byggs i delar på en fabrik som sedan monteras på plats…då sätts dessa täck brädor på plats efter att väggarna har monterats.. Vist är det inte vackert🥴
Ulltand: Ett par såna här i litet rum vore intressant att se. Väldigt bra 95 RA index och 7000 lumen per panel. Borde kunna ge en känsla av tex takfönster. https://sirled.se/produkt/led-panel-60x120cm-5000k-ra93-90w/
Thomas_Blekinge: [citat] Tycker tyvärr att fasaden ser helt oprortioneligt ut. Ett strort avstand ovanför fönstren mot takfoten och inget under fönstren gör att fönsterfronten trycks ned optiskt. Hade varit snyggare (i mina ögon) med fönster som inte går ned till golvet, det mer ögonvänligt (och dessutom mer praktiskt. Vissa gillar ju skottgluggor, jag skulle aldrig köpa ett sådant hus.
Kane: Inga bilder att visa på bygglov och byggt hus så man förstår problemet?
Peter_Henry: [citat] Hej, vill du ha en offert för bygglovsritningar + konstruktionshandlingar så kan du maila mig på peter@projektchef.nu Vh Peter
Kufveer: Här är en skiss på badrummet nere som är tillbyggt och så ser man huset lite utefrån
Tomtom79: Parallella ytor. Ljud studsar fram och tillbaka mellan hårda ytor, det ljud som når dina öron består normalt till typ 90% av ljud som studsat en eller flera gånger redan. Är man i ett perfekt ljudisolerat rum och pratar med varandra låter det ruggigt! Så, för att dämpa detta så är det effektivast att dämpa de ytor där ljudet kan studsa fram och tillbaka. Tänk exempelvis ett
ToreJ01: Bifoga lite foton på fasader utvändigt så blir det lättare.
BirgitS: [citat] Jo, man behöver veta om sträckorna är 5, 10 eller 20 m eftersom ett hus inte får plats där det är 5 eller 10 m.
Talvan: Jg har gjort mycket beräkningar men inte hus, jag vill påstå att huskonstruktikb är simpelt i jämförelse med andra tex dynamiska hållfasthetsberäknibgar