Byggahus.se
Alla Tesla ägare här på forumet som har bokat verkstadstid hos Tesla. Boka om och ta bussen fram tills dess att Tesla tagit sitt ansvar och tecknat kollektivavtal för sina anställda.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Arg
NE100 och 45 till
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Alla Tesla ägare här på forumet som har bokat verkstadstid hos Tesla. Boka om och ta bussen fram tills dess att Tesla tagit sitt ansvar och tecknat kollektivavtal för sina anställda.
IF Metall kan äta skit. Jag stöttar Teslas anställda att slippa vara med i facket och kollektivavtal.
Vi har arbetslagstiftning, och fri marknad det räcker.
 
  • Gilla
  • Arg
  • Haha
  • Ledsen
  • Älska
Pontus1234 och 88 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
IF Metall kan äta skit. Jag stöttar Teslas anställda att slippa vara med i facket och kollektivavtal.
Vi har arbetslagstiftning, och fri marknad det räcker.
Om detta stämmer, så håller jag med if metall.
Om Tesla löser de utan if metall håller jag med Tesla. Att ligga lägre i lön än resten av branschen betyder att de har jättedålig lön och har man inte arbetstidsförskortning så betyder det ju att arbetarna inte få en krona för att kunna ta ledigt lite.


De anställda på bolaget saknar

• Ett komplett paket med försäkringar hos Fora

• Det omfattande omställningsstöd som finns i huvudavtalet mellan arbetsmarknadens parter

• Lönerna ligger lägre än genomsnittet i Motorbranschavtalet

• Utan kollektivavtal garanteras inte årliga löneökningar

• De har inte möjlighet till deltidspension

• De har inte heller arbetstidsförkortning
 
  • Gilla
PG Lindgren och 41 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Om detta stämmer, så håller jag med if metall.
Om Tesla löser de utan if metall håller jag med Tesla. Att ligga lägre i lön än resten av branschen betyder att de har jättedålig lön och har man inte arbetstidsförskortning så betyder det ju att arbetarna inte få en krona för att kunna ta ledigt lite.


De anställda på bolaget saknar

• Ett komplett paket med försäkringar hos Fora

• Det omfattande omställningsstöd som finns i huvudavtalet mellan arbetsmarknadens parter

• Lönerna ligger lägre än genomsnittet i Motorbranschavtalet

• Utan kollektivavtal garanteras inte årliga löneökningar

• De har inte möjlighet till deltidspension

• De har inte heller arbetstidsförkortning
Det här är en ren hatkampanj mot Tesla.

https://www.borskollen.se/nyheter/27/strejken-hos-tesla-ingen-stallde-upp
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Snailman och 27 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
IF Metall kan äta skit. Jag stöttar Teslas anställda att slippa vara med i facket och kollektivavtal.
Vi har arbetslagstiftning, och fri marknad det räcker.
Tycker du att det är bra med lönedumpning?
I Sverige ska vi ha löner efter Sverigemodellen och passar inte det så är det bara att packa ihop och dra
 
  • Gilla
  • Haha
  • Arg
  • Wow
Sona2012 och 40 till
  • Laddar…
W witten skrev:
Det här är en ren hatkampanj mot Tesla.

[länk]
Ingen ställde upp efter hot från arbetsgivaren
 
  • Gilla
  • Haha
  • Arg
eleson och 11 till
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Tycker du att det är bra med lönedumpning?
I Sverige ska vi ha löner efter Sverigemodellen och passar inte det så är det bara att packa ihop och dra
Vad jag förstått har de som jobbar hos Tesla både högre lön än övriga verkstäder och bättre försäkring. Betänk också att Tesla har betydligt lägre medelålder på sin arbetskår.

Sverigemodellen med maffiafack, nej tack. Det är dags för förändring
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
JockesBananer23 och 55 till
  • Laddar…
Sosseri på hög nivå. Rätt ska vara rätt.
Vi strejkar och drar de så gör det inget, de var ju inte så många ändå.
 
  • Gilla
Bandvagn och 5 till
  • Laddar…
H Hammarfall skrev:
Sosseri på hög nivå. Rätt ska vara rätt.
Vi strejkar och drar de så gör det inget, de var ju inte så många ändå.
All makt eller inget typ.
 
  • Gilla
Bandvagn och 3 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
All makt eller inget typ.
Japp. IF Metall kan äta skit ;)
 
  • Gilla
  • Arg
JockesBananer23 och 18 till
  • Laddar…
W witten skrev:
Det här är en ren hatkampanj mot Tesla.

[länk]
Eller kan det vara så att facket inte vill att amerikanska modellen tar sig hit? Förvisso i fabriken men ändå tesla https://teknikensvarld.expressen.se...sforhallanden-och-kvalitetsproblem-hos-tesla/

Så alla punkter menar du att if metall ljuger om ? Det stod ju tydligt i ena artikeln att om du strejkade blir du ersatt. Frågan är, blir du det permanent eller bara när du strejkade? ;)
 
  • Gilla
Joakim654 och 2 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Eller kan det vara så att facket inte vill att amerikanska modellen tar sig hit? Förvisso i fabriken men ändå tesla [länk]

Så alla punkter menar du att if metall ljuger om ? Det stod ju tydligt i ena artikeln att om du strejkade blir du ersatt. Frågan är, blir du det permanent eller bara när du strejkade? ;)
Börja inte lägga ord i min mun tack. Här verkar det finnas två belöningsmodeller för de anställda, deras nuvarande villkor och fackets villkor. Det kan vara individuellt vad man värderar mest.

Det är inte olagligt att stå utanför facket i Sverige, så jag anser att åtgärder som syftar till att få dem att skadas eller lämna landet om de inte går med är ren utpressning och sabotageverksamhet.
 
  • Gilla
Boggi och 25 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Om detta stämmer, så håller jag med if metall.
Om Tesla löser de utan if metall håller jag med Tesla. Att ligga lägre i lön än resten av branschen betyder att de har jättedålig lön och har man inte arbetstidsförskortning så betyder det ju att arbetarna inte få en krona för att kunna ta ledigt lite.


De anställda på bolaget saknar

• Ett komplett paket med försäkringar hos Fora

• Det omfattande omställningsstöd som finns i huvudavtalet mellan arbetsmarknadens parter

• Lönerna ligger lägre än genomsnittet i Motorbranschavtalet

• Utan kollektivavtal garanteras inte årliga löneökningar

• De har inte möjlighet till deltidspension

• De har inte heller arbetstidsförkortning
Var kommer dessa fakta från?
 
  • Gilla
Klantskalle och 4 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
IF Metall kan äta skit. Jag stöttar Teslas anställda att slippa vara med i facket och kollektivavtal.
Vi har arbetslagstiftning, och fri marknad det räcker.
Vi har förhållandevis lite lagstiftning just för att vi i stället har modellen med kollektivavtal. Att gå via lagstiftning i stället blir klart knöligare.
 
  • Gilla
  • Älska
Fadai och 18 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.