Byggahus.se
BirgitS
Det var rörigt det där, det skrivs om småhus (en- och tvåbostadshus), "låga flerbostadshus med trädgård och grönytor i kringområdet" och rubriken handlar om byggen av hus i största allmänhet.

Vad är det som ska prioriteras bort på bomarknaden egentligen, vad finns på bomarknaden som inte är hus?
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är bara ett typo, det gäller småhus:

[länk]
Och i det dokumentet hittar vi en annan typo 😇
"Bokstavsutredaren, som kallas egnahemskommissionär,"
 
  • Haha
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Många som utreds för bokstäver nuförtiden
 
  • Haha
  • Gilla
cpalm och 5 till
  • Laddar…
Behövs en utredning för det? Kommunerna avsätter all mark till att bygga hyresrätter som blir lika dyra som egna hem. Sedan tror jag inte 90 talisterna vill bygga egna hem som förr i tiden med egen arbetsinsats. Måste vara vitt och fräscht och nyckelfärdigt.
 
  • Gilla
Genaugenau och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Om vi bortser från dessa småsaker, intressant utveckling. Det verkar som att regeringen inte är nöjd med nuvarande ordning och faktiskt vill förändra PBL-eländet. PBL och kommunernas planmonopol pekades ut som ett problem i produktivitetskommissionen häromdagen:

https://www.byggahus.se/forum/threa...-vill-foerenkla-byggande.517857/#post-5730275

Och nu en egnahemskommissionär som ska gräva i varför småhus inte kommer till världen.

Det är typiskt sett så här man gör policy i Sverige. Man sätter agendan genom att prata fram en problembeskrivning från regeringens sida och sen får man med sig hela det offentliga, SVT, SR och DN att tjata om problemet och sen kräver den apparaten reformer av regeringen som lägger fram förslag på den pratande klassens uppdrag. Hade istället regeringen bara lagt fram förslagen rakt upp och ned så hade de torpederats av den pratande klassen. Wolodarskis personal och de grå eminenserna på Gärdet måste vara med för att något ska flyga.
 
Redigerat:
  • Gilla
NL12345 och 5 till
  • Laddar…
Gläd er åt att Attefall faktiskt fått igenom "Attefallaren" istället för att gnälla på en taskigt korrekturläst artikel.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Sedan tror jag inte 90 talisterna vill bygga egna hem som förr i tiden med egen arbetsinsats. Måste vara vitt och fräscht och nyckelfärdigt.
Menar du som SDs Sverigevillan? Jag tror nog att 90talisterna vill låta bygga (typ Älvsbyhus eller Smålandsvillan, men färdig utrullad gräsmatta och robotklippare)
 
Grundtanken är god! Sen får vi se vad det leder till i praktiken...

Det verkar som om det, enligt de styrande makternas synsätt, bara finns två möjliga sätt att organisera lagar, regler och förordningar vad gäller byggande:
1) nuvarande sätt. Genomreglerat, kravfyllt byggande -> det byggs lite och dyrt, men välkontrollerat och enligt regelverken (vi har gott om utbildad personal som jobbar med måluppfyllelse och regelefterlevnad. Mums! )
2) ett mindre reglerat sätt. Friare och färre regler -> Folk får bygga mer som de vill, potentiellt billigare (men...vänta nu, om vi inte får bestämma vad folk har för färg på taket och sånt är vi inne på ett sluttande plan, och innan vi vet ordet av kommer vi ha favelor i landet. Hujedamej!)
 
  • Gilla
  • Haha
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Menar du som SDs Sverigevillan? Jag tror nog att 90talisterna vill låta bygga (typ Älvsbyhus eller Smålandsvillan, men färdig utrullad gräsmatta och robotklippare)
Nä det tänkte jag inte på. Jag har svårt att se att ett ”typhus” passar överallt. Kanske vissa vill ha det så. Rött hus med vita knutar, en herrgård i skala 1:3. Ställ huset på minimal tomt oavsett väderstreck och bygg trädäck för att följa nivåskillnader. När pengarna nästan är slut blir det prefab tryckt staket från byggmax till 10 MSEK projektet. Oj det fanns visst inte garderober eller klädkammare, så vi bygger en friggebod (förlåt attefallshus).

Där jag bor är det nästan bara iranier och kineser som bygger nytt. 300 m2 på 600 m2 tomt. Stora stenlagda ytor och högt staket runt med motoriserade grindar.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Hur stora/små städer kan egentligen växa på ett rimligt sätt med nya stora villaområden utan att det samtidigt också tillåts förtätas semicentralt (alltså rivas villor och byggas flerbostadshus, helst i slutna kvarter)?

För ju större villamattorna blir, desto sämre blir underlaget för stadsliv, kommers, kollektivtrafik osv.

Att bara premiera villabyggande utan att också liberalisera reglerna i andra änden kommer skapa sämre städer. Samtidigt vill majoriteten av människor bo i villor, så att boendeformen har en plats ifrågasätter jag inte.

Men som sagt, hur stora städer har egentligen jungfrulig mark på vettiga avstånd som går att exploatera på det viset?
 
  • Gilla
tompaah7503 och 7 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Hur stora/små städer kan egentligen växa på ett rimligt sätt med nya stora villaområden utan att det samtidigt också tillåts förtätas semicentralt (alltså rivas villor och byggas flerbostadshus, helst i slutna kvarter)?

För ju större villamattorna blir, desto sämre blir underlaget för stadsliv, kommers, kollektivtrafik osv.

Att bara premiera villabyggande utan att också liberalisera reglerna i andra änden kommer skapa sämre städer. Samtidigt vill majoriteten av människor bo i villor, så att boendeformen har en plats ifrågasätter jag inte.

Men som sagt, hur stora städer har egentligen jungfrulig mark på vettiga avstånd som går att exploatera på det viset?
Jag hade samma fundering, var ska man hitta marken?

Våra städer har ju rätt ofta börjat på ställen där det varit lätt att försörja många, dvs vid bra åkermark, vilken vi idag av förståeliga skäl vill inte vill bebygga.

Det är en svår ekvation att få ihop, jag vill helst också själv bo i ett hus på 2000kvm+ tomt.
 
  • Gilla
Klass0n och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Hur stora/små städer kan egentligen växa på ett rimligt sätt med nya stora villaområden utan att det samtidigt också tillåts förtätas semicentralt (alltså rivas villor och byggas flerbostadshus, helst i slutna kvarter)?

För ju större villamattorna blir, desto sämre blir underlaget för stadsliv, kommers, kollektivtrafik osv.

Att bara premiera villabyggande utan att också liberalisera reglerna i andra änden kommer skapa sämre städer. Samtidigt vill majoriteten av människor bo i villor, så att boendeformen har en plats ifrågasätter jag inte.

Men som sagt, hur stora städer har egentligen jungfrulig mark på vettiga avstånd som går att exploatera på det viset?
Samtidigt är ju stadsliv i mindre orter döende sedan länge. Prylar och kläder handlar man via nätet eller i stora billiga köplador i industriområden. Mat och dryck samma sak. Kontor för post-, bank o s v har vi rationaliserat bort. Kvar blir då frisör, nagelfix, café, sushi/pizza/thai och hobbybutiker (tatuering, loppis/antik o s v) som drivs på semiideell basis ett par år innan de lägger ned.

Så att bygga 1900-talets stadskärnor 2024 lär vara rätt meningslöst, blir bara en massa tomma lokaler som kontoriseras.

Och här har vi nog utmaningen i samhällsplaneringen. Vi kan inte styra planeringen för detta är inte Sovjet där vi kan tvinga invånarna till brödköer och artificiellt upprätthålla postkontor som ingen efterfrågar.. Samtidigt ändras folks beteenden snabbt och den kommersiella grunden för 1900-talets samhällsmodell vacklar. Så svårt att veta vad vi ska bygga för nästa 50 år.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 8 till
  • Laddar…
Jättefint om de får igång en fungerade egnahemsrörelse igen. Är dock ganska säker att det är falukorvspolitik igen. Inte en chans att de gör åtgärder liknade det som krävdes och krävs för att det ska hända. Det handlar som med falukorven om att signalera en livsstil till väljare utan att backa upp.

Sedan är ju timingen för en villasatsning i stor skala väldigt dålig. Självklart behöver det byggas mer enfamiljshus men typen är ju extremt sårbar för el och bensinpriser och *väldigt* dålig för miljön på grund av ineffektivitet, transport och kringkonsumtion. Villaområden har ju varit dystopi i film och böcker i över 50 år och skälen för detta har ju intensifierats enormt. Marknaden ser ju till att dagens tomter är små och eländiga samtidigt som attefallare etc gör att de fylls med skräpbyggnader.

Att ensidigt fokusera på enfamiljshus är ren idioti. Förhoppningsvis har den där produktivitetskommissionen lite bredare samhällsperspektiv och mer kommer senare. Roligt att det är Attefall som är med igen. Han som ligger bakom lögnen att attefallaren skulle skapa massor av nya bostäder. Samma skitsnack igen.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.