Byggahus.se

Den stora öltråden!

1. FredrikR
    Tidsoptimist · Dalarna · 10 900 inlägg

FredrikR

Tidsoptimist
    Så, vad kan vara mer lämpligt att diskutera och tipsa andra om så här efter lunch en småblåsig fredag i april än vilka öl som står i kylen, vilka är favoriterna och vilka ställen förutom Systembolaget ni handlar dom ifrån?! :cool::beer:

Själv är jag löjligt förtjust i humliga, juiciga neipas.
    Apex, det lilla bryggeriet från Nora gör dom i Sverige bästa enligt mig. Stigbergets från Götelaborg får till en och annan goding också, West Coast och Amazing är två bra i fasta sortimentet på bolaget. Omnipollos släpp missar jag sällan heller. :love:

Vi är några kollegor och fd kollegor som alla fastnat för Apex i synnerhet och neipa i allmänhet, vi brukar beställa från Glasbanken.se i Danmark, funkar klockrent och kan rekommenderas för den som varit tveksam.
    Ofta tar det 2-3dygn innan paketet finns att hämta ut, kort eller Klarna.

Och för er som tror att det bara dricks "snobböl" så nej, det brukar alltid finnas nån klassisk snöskottar/gräsklippar-långburk hemma. ;)

2. -RB-
    Renoverare · Skåne · 2 892 inlägg

-RB-

Renoverare
    Jag följer gärna tipsen här men kommer knappast kunna komma med egna tips då jag sällan unnar mig finöl utan oftast blir det en Carlsberg eller liknande.

På sistone har jag snöat in på amerikanska öler och nu senast ett gäng från favoritbryggeriet Lagunitas.

• Laddar…
  3. Karlia
    Medlem · 2 466 inlägg

Karlia

Medlem
    Lagunitas gillar jag. Vi hade Ölprovning hemma för någon vecka sedan, den vann inte förmodligen för att en av deltagarna inte är öldrickare.. Poppel är en annan favorit.

Var på Ölprovning på krog för en tid sedan, surölprovning. Där är jag inte än, någon smakade lite mindre galla.. Värst var den med syren och gallsmak.. Det sägs att det är aquired taste, jag är tveksam.

4. M
    Verktygstokig · 7 146 inlägg

Maskintok

Verktygstokig
    Arboga 10.2 blir det varje fredag kväll..
    Annars så sjöstaden..
    Och många flera sorter.. Älskar öl...
    Och whisky... Single malt whisky.. (y)

5. 13th Marine
    Efterlevande · Trelleborg · 9 571 inlägg

13th Marine

Efterlevande
    Jag hängde med på när Bräkeriet hade sin bar öppen (de hade öppet några gånger under en sommar).
    Vad jag inte visste var att de bara hade suröl, och jag hade i princip inte druckit det innan.

Nuförtiden kan jag uppskatta en suröl då och då, som kontrast mot "vanlig" öl, men att bara dricka suröl nejtack.

6. mikethebik
    Medlem · Dalarna · 722 inlägg

mikethebik

Medlem
    Min standardöl är en mix 50-50 av Arboga 10,2 och Falcon Bayerskt 2,8, problemet är ju att man måste dricka 2 burkar, ett svåröverkomligt bekymmer;)
    Drycken uppkom spontant för 15-20 år sedan när jag fick några burkar Arboga av svärfar och tyckte den var för stark, så jag blandade med en bayersk och på den vägen är det.
    Min yngste son som är lite av en öl-konnässör brukar kalla den häxblandning, men efter att ha smakat den ändrade han uppfattning till "klart godkänd".:rofl:

Redigerat 9 apr 14:07
  7. 13th Marine
    Efterlevande · Trelleborg · 9 571 inlägg

13th Marine

Efterlevande
    Nu var det länge sedan jag var inne på systemet och botaniserade, för det är där jag köper öl, men det dricks så lite starköl nu så jag klarar mig rätt länge på den jag får i present, i övrigt blir det ofta folköl eller alkoholfritt (utbudet har ju exploderat de senaste 15åren) och så bryggs det själv ;)

8. BigR
    Husägare · Norrland · 723 inlägg

BigR

Husägare
  9. M
    Verktygstokig · 7 146 inlägg

Maskintok

Verktygstokig
    Den ska jag prova (y)

10. N
    Medlem · Skåne · 404 inlägg

Nicro

Medlem
  11. H
    Medlem · 309 inlägg

halj

Medlem
  12. A
    Husägare · Kalmar Län · 12 910 inlägg

AndersS

Husägare
    Oj, skulle bli en avhandling.
    Just nu olika APA-sorter, men även gotlänsk Burgvik och Ängöl. Men också mycket annat med t. ex. lätta lager i solen och bastun, men också mera fruktiga sorter.

• Laddar…
  13. M
    Medlem · 1 609 inlägg
    Känner mig rätt tråkig som mest kör på klassiska tjeckiska öl såsom Staropramen, Urqell etc. Men tycker det är väldigt kul att det poppar upp microbryggerier lite överallt som gör otroligt bra produkter.(y)

14. FredrikR
    Tidsoptimist · Dalarna · 10 900 inlägg

FredrikR

Tidsoptimist
    Inte ska du känna dig tråkig för det, en kall Tjecköl är sällan fel.
    Både Staro och Urquell, och även Budvar brukar slinka med hem från Systemet. (y)

Den här från danska To Øl kan jag rekommendera, väldigt prisvärd, mycket smakrik dipa för ~35riksdaler på bolaget.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    DSC_0483.JPG

Redigerat 9 apr 16:05
  15. Mikael_L
    Medlem · 41 422 inlägg
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.